Abu al-`Abbās `Abdu'llāh as-Saffāh ibn Muhammad ibn Ali ibn Abdullah ibn Abbas ibn Abdul Muttalib ibn Hashim (bahasa Arab: أبو العباس عبد الله بن محمد السفاح, adalah khalifah pertama kerajaan Bani Abbasiyah, salah satu khalifah yang paling lama dan paling penting (dinasti Islam) dalam sejarah Islam. (Kerana tradisi berlainan menyalin nama-nama bahasa Arab, pengertian As-Saffah dan Al-Saffah keduanya dapat dijumpai.)

As-Saffah
سفّاح
Khalifah
Amirul Mukminin
Ilustrasi pertabalan As-Saffah selaku khalifah dalam manuskrip Tarikhnama oleh Balami
Khalifah Pertama Kerajaan Bani Abbasiyah
Pemerintahan25 Januari 750 – 10 Jun 754
Didahului olehDitubuhkan
Marwan II (Kerajaan Umayyah)
Diikuti olehAl-Mansur
Keputeraans. 721
Humeima, Bilad al-Sham
(kini Jordan)
Kemangkatan10 June 754 (aged 33)
Al-Anbar, Kerajaan Bani Abbasiyah
(kini Iraq)
PemakamanAnbar (di bawah mimbar)
PasanganUmm Salama bint Ya'qub ibn Salama al-Makhzumi
Anakanda
  • Abbas
  • Muhammad
  • Raita
DinastiDinasti Abbasiyah
AyahandaMuhammad ibn Ali
BondaRaita bint Ubayd Allah
AgamaIslam

Laqab Abū'l 'Abbās' atau gelaran khalifah adalah "As-Saffāḥ" (السفاح), yang bermaksud "Si Pemancung Darah", untuk taktik yang kejam dan mungkin juga untuk menanamkan rasa takut pada musuh-musuhnya.

Asal keluarga & sejarah sunting

As-Saffāḥ, dilahirkan di Humeima (Jordan sekarang), adalah ketua salah satu cawangan Bani Hashim dari Tanah Arab, subklan suku kaum Quraisy yang mengarahkan keturunan mereka kepada Hasyim, seorang datuk nenek moyang Nabi Muhammad melalui 'Abbās, bapa saudara baginda, maka gelaran "Abbasiyah" diberikan untuk khalifah keturunannya. Hubungan yang hampir dengan keturunan Rasulullah ini membentuk asas yang mencukupi untuk dakwaan As-Saffah menjadi khalifah.

Seperti yang diceritakan dalam banyak hadith, ramai yang percaya bahawa pada akhir zaman seorang pemimpin yang hebat akan muncul dari keluarga Nabi Muhammad, yang akan menyebarkan Islam dari kepemimpinan yang korup. Dasar pilih kasih orang Umaiyah yang tidak bertoleransi terhadap umat Islam bukan Arab gagal memadamkan rusuhan di kalangan mereka.

Semasa pemerintahan khalifah Bani Umaiyah Hisham ibn Abd al-Malik, rusuhan ini menyebabkan pemberontakan di Kufah di Iraq selatan, terutamanya dari hamba bandar. Syiah memberontak pada tahun 736 dan menguasai bandar itu sehingga tahun 740, yang diketuai oleh Zayd ibn Ali, cucu Husain dan seorang lagi ahli Bani Hashim. Pemberontakan Zayd gagal, dan ditumpaskan oleh tentera Umaiyah pada tahun 740. Pemberontakan di Kufah menunjukkan kedua-dua kekuatan Umaiyah dan rusuhan yang semakin meningkat dalam dunia Islam.

Di zaman akhir khalifah Umaiyah, Abu al-'Abbās dan keluarganya memilih untuk memulakan pemberontakan mereka di Khurasān, sebuah kawasan ketenteraan penting yang jauhnya di Iran timur, bahagian selatan Asia Tengah moden Turkmenistan, Uzbekistan, Tajikistan , Kyrgyzstan dan Afghanistan utara. Pada tahun 743, kematian Khalifah Bani Umayyah Hisham menimbulkan pemberontakan di timur. Abu al-'Abbās, yang disokong oleh Syiah dan penduduk Khurasān, mengetuai pasukannya untuk menggulingkan Bani Umayyah.

Kekhalifahan As-Saffah sunting

Pada awal Oktober 749 (132 AH), tentera pemberontak Abu al-'Abbās as-Saffāh memasuki Kufah, sebuah pusat Muslim utama di Iraq Selatan, dan as-Saffah belum diumumkan khalifah. Salah satu keutamaannya adalah untuk menghapuskan saingannya Bani Umayyah, khalifah Marwan II. Yang terakhir dikalahkan pada Februari 750 dalam pertempuran Sungai Zab di utara Baghdad, menamatkan khalifah Umayyah, yang memerintah sejak tahun 661. Marwan II melarikan diri ke Damsyik, yang tidak mengalu-alukannya, dan akhirnya dibunuh dalam perjalanan di Mesir pada bulan Ogos.

Dalam satu keputusan, as-Saffāh memilih Kufah sebagai modal baharu khalifah, mengakhiri dominasi Damsyik dalam dunia politik Islam, dan Iraq kini menjadi tempat kuasa Abbassiyah selama berabad-abad.

Kemudiannya as-Saffah bimbang akan kembalinya kuasa saingan Umaiyah, maka as-Saffāh mengundang semua anggota keluarga Umayyad yang lain untuk menghadiri majlis makan malam di mana dia telah membunuh mereka, yang kemudian dihidangkan kepada tuan rumah. Satu-satunya yang selamat, Abdul Rahman bin Muawiyah, melarikan diri ke wilayah al-Andalus (Sepanyol), di mana khalifah Umaiyah akan bertahan selama tiga abad di Emiriah Córdoba. Versi lain ialah gabenor baharu as-Saffāḥ ke Syria, 'Abd Allāh ibn' Ali, memburu keluarga Umaiyah, dengan hanya Abdul-Rahmān sempat melarikan diri. Akhirnya, pemerintahan Abbasiyah diterima bahkan di Syria, dan bermulanya dinasti Islam yang baru itu.

Empat tahun pemerintahan As-Saffah dimulakan dengan usaha untuk menyatukan dan membina semula khalifah. Penyokongnya terlibat dalam kerajaannya, tetapi selain dari dasarnya terhadap keluarga Umaiyah, as-Saffāh secara luas dilihat oleh para sejarawan sebagai pemenang yang ringan. Yahudi, Kristian Nestorian, dan Parsi terlibat dengan baik dalam pemerintahannya. Pendidikan juga digalakkan, dan kilang kertas pertama, yang dikendalikan oleh tahanan Cina yang mahir yang ditangkap dalam Pertempuran Talas, ditubuhkan di Samarkand.

As-Saffah juga melakukan pembaharuan dalam tenteranya, yang termasuk orang bukan Islam dan bukan Arab, sangat berbeza dengan Umaiyah yang menolak mana-mana tentera asing. As-Saffah memilih Abu Muslim yang berpengalaman sebagai komander tenteranya, seorang pegawai yang berkhidmat hingga tahun 755 dalam tentera Abbasiyah.

Tidak semua umat Islam menerima legitimasi pemerintahannya, bagaimanapun. menurut orang-orang Syiah terkemudian, as-Saffāh membalas janji-janjinya kepada para dinasti (keturunan) Ali dalam mengambil gelaran khalifah untuk dirinya sendiri. Syiah mengharapkan imam mereka dijadikan khalifah, yang merasmikan era keamanan dan kemakmuran yang dipercayai mereka.

Khalifah as-Saffāḥ meninggal dunia akibat cacar pada 10 Jun, 754 (136 AH), hanya empat tahun selepas mengambil gelaran khalifah. Sebelum dia meninggal, as-Saffah melantik abangnya Abu Ja'far al-Mansur dan, setelahnya, anak saudara khalifah Isa ibn Musa sebagai penggantinya. (Ibn Musa, bagaimanapun, tidak pernah mengisi kedudukannya.)

Bibliografi sunting

(Second ed.). Harlow, UK: Pearson Education Ltd. ISBN 0-582-40525-4.

As-Saffah
Tarikh keputeraan: 721 Tarikh kemangkatan: 754
Gelaran Sunnah Islam
Didahului oleh
Marwan II
Khilafah Islam
750 – 754
Diikuti oleh:
Al-Mansur