Ascidiacea (yang dikenali sebagai askidia atau pepancut laut) ialah kelas parafiletik bagi pemakan turas invertebrat lautan bak kantung dalam subfilum Tunicata. Askidia mempunyai ciri-ciri "tunik" luar yang liat yang diperbuat daripada tunisin polisakarida, berbanding tunikat lain yang kurang tegar.

Ascidiacea
Julat fosil: Cambrian "Stage 3" – today (but see text)[1]
Ciona intestinalis, selalunya dikenali sebagai tunikat vas atau sebagai pepancut laut
Ciona intestinalis, selalunya dikenali sebagai tunikat vas atau sebagai pepancut laut
Pengelasan saintifik
Kumpulan termasuk
Kumpulan tidak termasuk

Askidia terdapat di seluruh dunia, biasanya di dalam air cetek dengan kemasinan lebih 2.5%. Walaupun ahli-ahli Thaliacea dan Larvacea berenang bebas seperti plankton, pepancut laut adalah binatang sesil: mereka tetap melekat pada lapisan bawah, seperti batu dan cangkang.

Terdapat 2,300 spesies askidia dan tiga jenis utama: askidia bersendirian, askidia sosial yang membentuk komuniti berkelompok dengan melekat di pangkal mereka, dan askidia sebatian yang terdiri daripada banyak individu kecil (setiap individu dipanggil zooid) membentuk koloni sehingga diameternya beberapa meter.

Pepancut laut makan dengan mengambil air melalui sifon mulut. Air memasuki mulut dan farinks, mengalir melalui belahan insang yang dilitupi lendir (juga dikenali sebagai stigmata farinks) ke dalam ruang air dipanggil atrium, kemudian keluar melalui sifon atrium.

Anatomi sunting

Pepancut laut adalah haiwan yang bulat atau silinder yang bersaiz daripada kira-kira 0.5 hingga 10 cm (0.2 to 4 in). Satu hujung badan sentiasa melekat pada batu, karang, atau permukaan pepejal yang serupa. Permukaan bawahnya berlekuk-lekuk atau beralun-alun, dan dalam beberapa spesies mempunyai sambungan seperti akar yang membantu cengkaman haiwan itu ke atas permukaan. Dinding badan dilindungi oleh tunik tebal licin, yang selalunya agak tegar. Tunik ini terdiri daripada bahan seperti selulosa yang dipanggil tunisin bersama-sama dengan protein dan garam kalsium. Tidak seperti cangkang moluska, tunik itu terdiri daripada tisu hidup, dan sering mempunyai bekalan darah sendiri. Dalam beberapa koloni, tunik daripada individu bersebelahan digabungkan ke dalam satu struktur.[2]

 
Pepancut laut Polycarpa aurata yang berwarna-warni ini berada di hamparan briozoa putih (Triphyllozoon inornatum)

Rujukan sunting


  1. ^ Fedonkin, M. A.; Vickers-Rich, P.; Swalla, B. J.; Trusler, P.; Hall, M. (2012). "A new metazoan from the Vendian of the White Sea, Russia, with possible affinities to the ascidians". Paleontological Journal. 46: 1–11. doi:10.1134/S0031030112010042. S2CID 128415270.
  2. ^ Barnes, Robert D. (1982). Invertebrate Zoology. Philadelphia, PA: Holt-Saunders International. m/s. 1028–1042. ISBN 0-03-056747-5.

Pautan luar sunting