Asparagus (Jawi: أسڤاراݢوس), sapersi (juga: sepersi, Jawi: سڤيرسي‎), saperji, akar parsi atau akar separuh keras adalah tumbuhan saka berbatang kecil yang berasal dari daerah timur Mediterranean, tetapi juga tumbuhan asli di kebanyakan negara Eropah, utara Afrika dan barat Asia. Ia juga diklasifikasikan sebagai sayur-sayuran kerana pucuknya boleh dimakan dengan mengutip bahagian pucuk muda (rebung) yang keluar dari pangkal pokok. Ia kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, natrium, kalium, vitamin A dan C dan niasin.

Asparagus
Ikatan-ikatan pucuk asparagus dipangkas
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
A. officinalis
Nama binomial
Asparagus officinalis
Sinonim[1]
Senarai
  • Asparagus altilis (L.) Asch.
  • Asparagus caspius Schult. & Schult.f.
  • Asparagus esculentus Salisb.
  • Asparagus fiori Sennen
  • Asparagus hedecarpus Andrews ex Baker"
  • Asparagus hortensis Mill. ex Baker
  • Asparagus littoralis Steven
  • Asparagus oxycarpus Steven
  • Asparagus paragus Gueldenst. ex Ledeb.
  • Asparagus polyphyllus Steven ex Ledeb.
  • Asparagus sativus Mill.
  • Asparagus setiformis Krylov
  • Asparagus vulgaris Gueldenst. ex Ledeb.

Di kawasan Asia Tenggara, asparagus ditanam di Malaysia, Indonesia dan Thailand iaitu di kawasan tanah tinggi dan ada juga di kawasan tanah rendah. Malaysia menanam asparagus di kawasan tanah tinggi seperti di Cameroon Highland dan Kundasang dengan anggaran keluasan direkodkan sekitar 160-175 hektar setiap tahun. Penanaman asparagus dunia ialah sekitar 150,000 hektar setiap tahun dengan anggaran pengeluaran sebanyak 500,000 metrik tan. Penanaman asparagus paling luas ditanam di kawasan Amerika Utara (52,000 ha) diikuti dengan Eropah (45,000 ha) dan kawasan Asia (20,000 ha) setiap tahun. Tanaman asparagus di Asia Tengara paling luas diusahakan di Thailand (1,800 hektar/tahun) iaitu 85% adalah pengeluaran asparagus hijau dan 15% asparagus putih. Di Indonesia, kawasan seluas 1,000 hektar asparagus ditanam setiap tahun iaitu 60% untuk asparagus hijau dan 40% asparagus putih.

Penamaan sunting

Nama-nama sapersi, sepersi, saperji dan akar parsi meminjam dari kata bahasa Belanda asperge serapan bahasa Perancis turunan kata Latin asparagus;[2] kata akar parsi ini hasil pertindihan dengan kata "Parsi" yang disangka sama makna.[3] Perkataan bahasa Latin asparagus turut diserapkan terus sebagai istilah moden melalui bahasa Inggeris.

Nama akar separuh keras tercatat dalam kamus dwibahasa Wilkinson 1932 (dieja akar sa-paroh kĕras) daripada kefahaman setempat terhadap cara memakan sayur diperkenalkan ini yang "hanya separuh sahaja dimakan" (only half is eaten).[4]

Sejarah perubatan sunting

Ditemui oleh orang Greek tumbuh sepanjang pantai di timur Mediterranian, asparagus telah ditanam oleh orang Rom pada 200 SM. Walaupun begitu, terdapat lukisan makam Mesir kuno mengenai asparagus dari 4000 SM, dan menjadi petunjuk yang ia telah digunakan untuk penyakit kencing dan en:deworming. Semasa zaman Pembaharuan asparagus digunakan sebagai afrodisiak dan telah diharamkan dari dapur biara untuk rahib perempuan. Dalam bukunya Herba Lengkap (1653) Nicholas Culpeper menasihati ia 'meningkatkan nafsu badan dalam lelaki atau wanita, apapun telah ditulis dengan sebaliknya'. Dalam manual cinta Arab Taman Wangian oleh Sheikh Nefzaoui (diterjemahkan pada 1880), ia telah ditulis bahawa dia yang memakan hidangan ini setiap hari akan mendapati ia peransang untuk kemahuan berahinya. Kemudiannya, Theodoor Henrick van de Velde (1873-1937), ahli perubatan Belanda, ahli ginekologi dan seksologi, juga mengangkat asparagus sebagai satu afrodisiak.

Ciri-ciri morfologi sunting

Asparagus mempunyai 'lembing' tegak ke atas (pucuk dari mahkota bawah tanah) yang boleh tumbuh sehingga 2 m tinggi. Daun asparagus halus berbentuk seperti jarum dari batang yang tidak bercabang. Bunga asparagus ialah unisexual, kecil, berbentu tiub kampanulat dan menghasilkan buah kecil seperti beri, berwarna hitam dalam 1-6 biji benih. Apabila ia sedang ingin berbunga, braktea atas kepala-lembing bercabang ke batang dengan pelepah lembut, yang dinamakan 'paku sisik'. Bahagian yang boleh dimakan ialah pucuknya setelah dimasak.

 
Pucuk asparagus baru tumbuh.
 
Illustrasi botani Jerman asparagus.

Khasiat sunting

Kandungan pemakanan asparagus adalah berbeza antara asparagus hijau dan asparagus putih. Setip 100 g asparagus hijau mengandungi 92 g air, 2.8 gm protein, 0.2 gm lemak, 2.2 g karbohidrat, 980 IU vitamin A, 0.23 g vitamin B, 2.2 mg niasin dan 52 mg fosforus serta 132 kJoule tenaga. Kandungan zat pemakanan asparagus putih lebih rendah sedikit. Berat setiap 1,000 biji benih asparagus bersamaan 40 g.

Bagi mereka yang menghadapi masalah kulit yang berpunca daripada pengumpulan asid yang berlebihan dalam darah seterunsya menyebabkan wujudnya masalah-masalah kulit seperti jerawat atau kudis, asparagus merupakan jawapan yang tepat bagi mereka. Ini kerana kandungan alkali yang tinggi dalam jus asparagus boleh mengatasi masalah-masalah kulit.[perlu rujukan]

Penanaman sunting

Penanaman asparagus menggunakan biji benih perlu dismai dahulu dalam tapak semaian. Pembiakan menggunakan kaedah lain seperti keratan, kultur tisu didik dan sebagainya kurang berjaya. Pilih varieti asparagus yang mampu menghasilkan hasil tinggi, rintang penyakit dan mendapat permintaan pasaran terbaik. Penyediaan kawasan atau tanah disyorkan membina batas tanaman diatas tanah yang gembur dan pastikan mempunyai saliran yang baik untuk elakkan banjir. Benih yang siap sedia ditanam dengan jarak 1.5 m x 0.3 meter. Pembajaan dengan NPK 15:15:15 bersama baja organik dengan kadar disyorkan adalah penting untuk mempastikan pengeluaran tunas dan mempunyai sistem pengairan sempurna. Kawalan rumpai mesti dijalankan dengan manual (cabut dengan tangan atau tajak) bagi menggalakkan pertumbuhan pucuk dan kurangkan persaingan. Elakkan menggunakan racun rumpai dikawasan penanaman asparagus.

Penyakit dan perosak sunting

Di Malaysia, tanaman asparagus diserang bintik daun pada bahagian daun oleh kulat Stemphylium botryosum, Cercospora parangi atau Phoma asparagi. Busuk akar lembayung terjadi akibat kulat bawah-tanih Helicobasidium purpureum dan membunuh gelangan akar pokok.

Kawalan dengan semburan racun kulat seperti Mancozeb pada kadar disyorkan. Penyakit layu Fusarium (Fusarium spp) menyerang terutama di kawasan lembab dan terlalu kerap membuat tuaian berlebihan. Kekurangan nutrien baja juga boleh menyebabkan berlakunya serangan layu fusarium. Amalan pertanian baik seperti disyorkan dapat mengelak serangan penyakit ini.

Penuaian sunting

Pucuk atau tunas asparagus akan dipetik sebaik sahaja capai ketinggian 16-25 cm dari paras tanah. Asparagus hijau terjadi apabila pucuk yang keluar dibiarkan terdedah kepada cahaya matahari dan asparagus hijau diperolehi dengan menimbus pangkal pokok dengan tanah. Lazimnya asparagus putih berada dalam tanah dan mempunyai saiz batang lebih besar berbanding dengan asparagus hijau.

Penuaian asparagus dijalankan selepas 12 minggu (3 bulan) penanaman dengan syarat pertumbuhan pokok subur dan banyak tunas asparagus muncul sepanjang tahun. Penuaian mesti mempastikan 'pokok ibu' atau pokok induk sentiasa subur dan tinggal 3-5 tunas untuk dijadikan pokok. Potong dengan pisau tajam 18-25 cm panjang dari paras tanah kebahagian pucuk untuk asparagus hijau. Bagi asparagus putih, potongan sepanjang 10 cm dari pangkal pucuk muncul bermula di permukaan tanah. Kambus balik pangkal rumpun tanaman asparagus selepas menuai. Kajian ahli agronomi mendapati purata hasil asparagus adalah dalam lingkungan 1.5 - 1.8 mt/ha di Malaysia, 2.1 mt/ha di Indonesia, 4.4 mt/ha di Thailand. Purata penghasilan asparagus di seluruh dunia sekitar 3 mt/ha.

Pengendalian lepas tuai sunting

Pucuk asparagus yang dituai masih aktif mmenjalani proses respirasi menyebabkan ianya perlu dipasarkan segra atau terus dimasukkan ke dalam bilik sejuk untuk mengekalkan kessegarannya. Penyimpanan asparagus dalam keadaan suhu sejuk 2 darjah celsius dengan kelembapan yang tinggi mampu mengekalkan kesegarannya selama 4 minggu. Tanaman asparagus di Malaysia perlukan perhatian khusus jika hendak di perluaskan. Harga asparagus hijau di Kundasang Sabah RM 50 - RM 60.00 sekilogram dan Asparagus Putih RM 60.00-RM89.00 sekilogram.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Asparagus officinalis L." World Flora Online. Dicapai pada 22 Jun 2021.
  2. ^ "asperge". EtymologieBank., memetik:
    • van der Sijs, Nicoline (2010). "asperge". Nederlandse woorden wereldwijd. Den Haag: SDU Uitgevers. ISBN 9789012582148.
    • M. Philippa, F. Debrabandere, A. Quak, T. Schoonheim & N. van der Sijs, penyunting (2009). "asperge". Etymologisch Woordenboek van het Nederlands. Amsterdam.CS1 maint: multiple names: editors list (link)
  3. ^ Wilkinson, Richard James (1932). A Malay-English dictionary (romanised). Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.
    • "akar", m/s. 13, jilid I
    • "parsi", m/s. 216, jilid II
  4. ^ Wilkinson, Richard James (1932). "paroh". A Malay-English dictionary (romanised). II. Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis. m/s. 216 – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.

Bacaan lanjut sunting

  • Vegetables: Plant Resources of SEA Region terbitan PROSEA.

Pautan luar sunting