Astro Radio (dahulu dikenali sebagai Airtime Management and Programming atau secara ringkas AMP Radio Networks) ialah syarikat penyiaran radio Malaysia dan anak syarikat Astro Malaysia Holdings Berhad (pemilik rangkaian TV Astro) yang mengendalikan perkhidmatan penyiaran radio Malaysia yang menguruskan 13 stesen radio swasta percuma yang dipancarkan melalui spektrum radio FM. Ia juga merupakan penyiaran radio swasta pertama di Malaysia.

Astro Radio
Nama dahuluAirtime Management and Programming Sdn. Bhd.
Jenis/bentuk sah
IndustriRadio
PendahuluAMP Radio Networks (1996-2012)
Ditubuhkan
  • 1996; 28 tahun yang lalu (1996) (Astro Radio Semenanjung)
  • 2010; 14 tahun yang lalu (2010) (Astro Radio Sabah & Sarawak)
Dibubarkan
  • 2023; 1 tahun yang lalu (2023) (Astro Radio Sabah & Sarawak)[1]
Ibu pejabatAll Asia Broadcast Centre, Technology Park Malaysia, Lebuhraya Puchong-Sg. Besi, Bukit Jalil, 57000 Kuala Lumpur, Malaysia
Tokoh pentingKenny Ong Chun Eng
Ketua Pegawai Eksekutif Astro Radio dan Rocketfuel Entertainment
Keluaran
  • Perkhidmatan radio
  • Jualan masa penyiaran radio
Jenama
Syarikat indukAstro Malaysia Holdings
Tapak webwww.astroradio.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang sunting

Sejarah sunting

Di antara stesen-stesen radio di bawah Astro Radio ialah Era, Hitz, My, Raaga dan Sinar terkenal kerana masing-masing menguasai pasaran radio berbahasa Melayu, Cina, Inggeris dan Bahasa Tamil di Malaysia semenjak mula berkumandang, walaupun baru-baru ini digugat oleh Media Prima Audio yang menyajikan Eight FM, Kool 101, Fly FM, Hot FM, dan Molek FM sebagai saingan kuat sejak pertengahan dekad 2000-an. AMP Radio Networks telah bertukar nama kepada Astro Radio pada 2012.

Astro Radio telah melancarkan dua stesen radio baru - GoXuan dan Zayan untuk generasi baru teknologi yang bijak, mudah alih dan pendengar yang berkaitan dengan sosial.[2] Kedua-dua jenama baru ini direka untuk menjadi jenama radio yang diterajui digital untuk penduduk digital untuk memasangkan melalui pelbagai platform interaktif.[3]

Pada 1 Januari 2018, Astro Radio menggugurkan akhiran “FM” sebagai sebahagian daripada penjenamaan semula semua 11 stesen radio, selaras dengan perkembangan teknologi terkini.[4][5][6]

"...Selama bertahun-tahun, media sosial telah terbukti menjadi platform yang hebat untuk berhubung dengan peminat kami. Menyampaikan kandungan dalam era digital ini bermakna melibatkan peminat kami menerusi pelbagai platform interaktif yang memacu kebolehbacaan dan penglibatan sosial. Platform seperti ini membolehkan kita membina komuniti peminat yang berpusat pada pencipta, seperti bakat kita sendiri yang merupakan nama isi rumah."[6]

Datuk Jake Abdullah, bekas Ketua Pegawai Operasi Astro Radio.

Astro Radio menutup operasi di Sabah dan Sarawak[7] sunting

Astro Radio Sabah menutup operasi pejabatnya di negeri ini berkuat kuasa Sabtu (30 September 2023).

Bekas Ketua Kandungan dan Digital Astro Radio Sabah, Ily Lia Affiqah, bagaimanapun, berkata siaran radio Era Sabah tidak akan dihentikan dan masih lagi mengekalkan kandungan serta penyampai tempatannya.

Namun, saluran radio bahasa Inggeris, Hitz Sabah dan MY Sabah untuk bahasa Cina akan dikembalikan semula siarannya ke Kuala Lumpur, juga berkuat kuasa Sabtu.

“Operasi pejabat Astro Radio Sabah akan ditutup berkuat kuasa 30 September 2023. Tiada lagi pekerja operasi dan semuanya diberikan VSS (Pemberhentian Secara Sukarela).

“Bagaimanapun, peminat masih boleh mendengarkan siaran Era Sabah seperti biasa. Cuma saja ‘broadcast’ (siaran) akan dipancarkan dari Bukit Jalil.

“Semua penyampai akan bersiaran dari Kota Kinabalu sehingga 31 Disember 2023 sebelum semua operasi dipindahkan sepenuhnya ke Bukit Jalil (ibu pejabat Astro) di Kuala Lumpur pada 1 Januari 2024.

“Siaran Hitz Sabah dan MY Sabah juga akan dikembalikan semula ke KL. Tiada lagi penyampai mahu pun kandungan tempatan untuk kedua-dua saluran ini bermula 30 September 2023,” katanya ketika dihubungi Hiburan Ekspres, pada Sabtu.

Ily tidak menafikan akan ada perubahan penyampai Era Sabah kelak memandangkan tidak semua akan berpindah ke Kuala Lumpur tahun depan.

Menurutnya, antara penyampai Era Sabah yang akan ‘berhijrah’ ke ibu pejabat di Kuala Lumpur adalah Addnan, Mijul, Emma, Nicky serta Adam, sementara Keewon dan Skye memutuskan untuk ‘berpisah’ selepas 31 Disember 2023.

Katanya, keputusan menghentikan operasi pejabat Astro Radio Sabah itu dicapai pada Ogos lalu.

Menurutnya lagi, operasi pejabat Astro Radio Sarawak juga akan dihentikan berkuat kuasa Sabtu. Ditanya adakah penutupan operasi itu disebabkan penurunan jumlah pendengar, Ily menjawab:

“Berdasarkan tiga survey (kajian) terbaru, jumlah pendengar untuk saluran Astro Radio Sabah sebenarnya merekodkan trend menaik.

“Bayangkan Era Sabah, daripada hanya 30,000 pendengar, hari ini, kami berjaya menaikkan sehingga hampir 130,000 pendengar. “Kami perlu tripple the effort (menggandakan usaha) untuk mencapainya dan ini memakan masa panjang.

“Tetapi mungkin jumlah ini belum cukup untuk Astro Radio Sabah sustain (mengekalkan) operasinya di Sabah.” Walaupun sedih, Ily berkata dia akur dengan apa yang sudah ditentukan oleh ibu pejabat.

“Tanpa disedari sudah 13 tahun saya bersama Astro Radio dan sudah tiba masanya untuk saya mencuba hala tuju baharu.

“Saya bermula sebagai penyampai Era Sabah pada usia 19 tahun, hari ini terpaksa meninggalkan stesen ini dengan perasaan yang bercampur baur.

“Inilah pekerjaan pertama saya dan boleh dikatakan saya membesar bersama Astro Radio. Banyak yang saya pelajari bersama stesen radio ini dan ia juga banyak membantu membuka jalan untuk saya dari segi karier dalam bidang hiburan di Sabah.

“Bagaimanapun, setiap pertemuan itu akan ada perpisahan. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua rakan-rakan saya di Astro Radio Sabah. Mereka semua sudah seperti keluarga bagi saya,” katanya.

Untuk rekod, Ily merupakan penyampai Era Sabah yang pertama bersama Beebey sejak Astro Radio melebarkan sayapnya ke negeri ini pada 1 Oktober 2010 di bawah jenama Radio Bayu."[8]

Ily Lia Affiqah, bekas Ketua Kandungan dan Digital Astro Radio Sabah.

Stesen siaran radio sunting

Seluruh negeri di Malaysia sunting

Frekuensi Saluran Astro Stesen Bahasa Tahun pelancaran
92.9 MHz 852 Hitz Bahasa Inggeris 1997
101.8 MHz 853 My Bahasa Mandarin 1998
105.7 MHz 854 Lite Bahasa Inggeris 1997
94.5 MHz 855 Mix Bahasa Inggeris 1997
96.7 MHz 857 Sinar Bahasa Melayu 2004
103.0 MHz 858 Melody Bahasa Mandarin 2012

Semenanjung Malaysia sunting

Frekuensi Saluran Astro Stesen Bahasa Tahun pelancaran
103.3 MHz 856 Era Bahasa Melayu 1998
99.3 MHz 859 Raaga Bahasa Tamil 2005
88.1 MHz
Kota Bharu
863 Gegar Bahasa Melayu 2005
104.9 MHz 876 Zayan Bahasa Melayu 2017
88.9 MHz 877 GoXuan Bahasa Mandarin 2017

Catatan

↑i Melody FM mula bersiaran pada 9 Julai 2012 sebagai siaran percubaan dengan nama 103, dan bersiaran secara rasmi pada 15 Ogos 2012
↑ii THR dilancarkan dengan nama Time Highway Radio pada tahun 1994, seterusnya diambil alih oleh Astro Radio pada tahun 2005
↑iii Siaran Raaga sahaja ke seluruh negara.
↑iiii Siaran HITZ dan MY kembali bersiaran semula bagi kawasan di Sabah dan Sarawak bermula 1 Oktober 2023.

Malaysia Timur sunting

Frekuensi Stesen Bahasa Tahun pelancaran
102.4 MHz
Kota Kinabalu
Era Sabah Bahasa Melayu 2010
96.1 MHz
Kuching
Era Sarawak Bahasa Melayu 2010

↑iiiii Siaran Era Sabah dan Era Sarawak akan bersiaran secara rasmi dari Bukit Jalil bagi kawasan di Sabah dan Sarawak bermula 8 Januari 2024.

Saluran yang ditutup sunting

Kedua-dua stesen radio itu pada mulanya dua daripada lima stesen radio pertama, apabila ia dilancarkan pada tahun 1996. Sepanjang tempoh satu tahun, permintaan meningkat untuk kandungan radio dalam Bahasa Malaysia dan Cina, kerana pendengar radio yang terdedah kepada jenama AMP Radio Networks mahu format yang sama tetapi dalam bahasa tempatan utama yang lain. Ini memaksa AMP Radio Networks untuk membuat perubahan kepada barisan, dan menukar dua jenama Bahasa Inggeris frekuensinya, iaitu Classic Rock dan TalkRadio, untuk Era (bahasa Malaysia) dan My (bahasa Cina). Kemudian, disebabkan oleh permintaan yang tinggi pendengar Cina yang memerlukan saluran yang memberi tumpuan kepada pendengar yang lebih tua seperti Lite dan Sinar, tetapi kebanyakannya telah menjadi format semasa. Melody dilancarkan pada 15 Ogos 2012 untuk menggantikan XFM di frekuensi dari FM dan Astro. Selain itu, Hitz dan My telah rasmi bersiaran semula dari Bukit Jalil, Kuala Lumpur bermula 1 Oktober 2023 untuk menggantikan Hitz dan My di frekuensi dari FM bagi kawasan di Malaysia Timur dari Sabah dan Sarawak.

Stesen Huraian Bahasa
penyampaian
Tahun
pelancaran
Tahun
penutupan
Catatan
Musiq’a Lagu Arab Arab 1996 2012 Slot Astro digantikan oleh Kenyalang
Classic Rock Lagu rock lama dan terkini Inggeris 1997 1998 Masih boleh didengari melalui Astro dan Internet, slot FM diganti oleh Era
TalkRadio Berita, perbualan Inggeris 1997 1998 Slot FM diganti oleh My
XFM Lagu buatan Malaysia sahaja, tertumpu kepada golongan muda Melayu 2004 2012 Slot FM dan Astro digantikan oleh Melody, tetapi masih boleh didengari melalui Internet
Hitz Sabah Lagu Inggeris dan Antarabangsa Inggeris 2010 2023 Slot FM digantikan oleh Hitz
Hitz Sarawak Lagu Inggeris dan Antarabangsa Inggeris 2010 2023 Slot FM digantikan oleh Hitz
My Sabah Lagu Mandarin dan Antarabangsa Mandarin 2010 2023 Slot FM digantikan oleh My
My Sarawak Lagu Mandarin dan Antarabangsa Mandarin 2010 2023 Slot FM digantikan oleh My

Jenama sampingan sunting

Raku sunting

Astro Radio melancarkan perkhidmatan penstriman muzik dan radio yang dikenali sebagai Raku (singkatan bagi Radio Aku) pada April 2015. Melalui aplikasi itu, rakyat Malaysia boleh mendengar lebih daripada 20 stesen radio dan siniar secara langsung di versi percuma dan premium Raku. Aplikasi ini juga menyediakan kemas kini kemasyarakatan tempatan seperti berita, lalu lintas dan sukan. Raku boleh didapati dalam Bahasa Malaysia, Inggeris, Mandarin dan Tamil. Namun pada tahun 2019, perkhidmatan Raku telah dijenamakan semula ke Syok.[9]

Syok sunting

 
Logo kedua pada 2021-Kini

Astro Radio melancarkan platform hiburan dan gaya hidup berbilang bahasa yang dikenali sebagai Syok pada Julai 2019. Platform Syok (digayakan pada logo sebagai SYOK) membolehkan pengguna untuk mendengar dari 24 jenama (kini 60 jenama) oleh Astro Radio menerusi penstriman dalam talian secara langsung, menikmati siniar semua radio langsung dan kandungan eksklusif, menonton video pendek asal, membaca artikel semasa, berita dan kemas kini lalu lintas serta mengambil bahagian dalam pertandingan untuk peluang untuk mengambil hadiah rumah. Ia boleh diakses melalui laman web atau memuat turun aplikasi (yang menggantikan semua aplikasi stesen individu).[10]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Astro Radio Ceases Operation In Sabah & Sarawak, All Staff Given Voluntary Separation Scheme (VSS)
  2. ^ "Astro Radio launches two new brands for its 15.4 million weekly listeners". Asia Radio Today. 1 Oktober 2017. Dicapai pada 13 Januari 2018.
  3. ^ Israr Khalid (16 November 2017). "Astro Radio perkenal dua jenama baharu, Zayan, goXUAN". Astro Awani. Dicapai pada 13 Januari 2018.
  4. ^ Astro.com.my. "Astro Radio refreshes 11 brands to deliver better value to fans | Press Release | Mediaroom | Astro". www.astro.com.my. Dicapai pada 2018-01-12.
  5. ^ "With multiplatform the new reality, Astro Radio drops 'FM', refreshes 11 brands". Digital News Asia. Dicapai pada 2018-01-13.
  6. ^ a b "Astro Radio hits refresh button on 11 brands". Marketing Magazine. 2018-01-02. Dicapai pada 2018-01-13.
  7. ^ Astro Radio tutup operasi pejabat di Sabah
  8. ^ Astro Radio tutup operasi pejabat di Sabah
  9. ^ "RAKU, a music & radio streaming mobile app from Astro". Malaysian Wireless. 17 April 2015. Dicapai pada 6 Disember 2015.
  10. ^ "Astro Radio introduces SYOK app, Everything Got!". Marketing Magazine. 3 July 2019. Dicapai pada 28 August 2019.

Pautan luar sunting