Atol

terumbu karang berbentuk seperti gelang, secara umunya terbentuk di atas bekas gunung berapi lautan

Atol atau pulau cincin[1] adalah sebuah pulau (atau pulau-pulau) batu karang yang mengelilingi sebahagian atau keseluruhan sesebuah lagun.

Gambar satelit atol Atafu di Tokelau, Lautan Pasifik.

Perkataan "atol" (bahasa Inggeris , atoll) berasal dari bahasa Dhivehi yang dituturkan di Maldives, iaitu atholhu (Dhivehi: އަތޮޅު, [ˈət̪ɔɭu])OED. Ia pertama kali digunakan dalam bahasa Inggeris pada tahun 1625 sebagai atollon.

Charles Darwin mengakui sumber asalnya dan menyebut dalam karya beliau The Structure and Distribution of Coral Reefs.[2]

Pembentukan sunting

Atol lebih sering terbentuk di kawasan tropika hasil pengumpulan organisma-organisma yang tertarik kepada suhu tinggi hasil kegiatan gunung berapi bawah laut lalu menumpuk di batu-batu karang sekitar gunung yang mula memendap setelah pupus dan terhakis oleh pergerakan laut.

Turutan pembentukan ini didasarkan catatan Darwin tahun 1842 dalam pelayaran HMS Beagle dari 1831 hingga 1836 yang memerhatikan atol-atol di selatan Lautan Pasifik.[2]


Pengagihan sunting

 
Sebuah atol di Lautan Pasifik barat.

Diduga terdapat kira-kira 440 atol atau pulau cincin di dunia ini.[3]

Pengagihan atol di seluruh dunia bersifat instruktif: sebahagian besar atol dunia terletak di Lautan Pasifik (dengan penumpuan di Kepulauan Tuamotu, Kepulauan Caroline, Kepulauan Marshall, Kepulauan Laut Karang, dan kumpulan pulau Kiribati, Tuvalu dan Tokelau) dan Lautan Hindi (Atol di Maldives, Lakshadweep, Kepulauan Chagos, dan Kepulauan Luar di Seychelles). Lautan Atlantik tidak mempunyai kumpulan besar atol selain daripada lapan atol di timur Nicaragua yang dimiliki oleh Pentadbiran San Andrés dan Providencia, Colombia di Laut Caribbean.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "atol". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  2. ^ a b Darwin, Charles R (1842). The structure and distribution of coral reefs. Being the first part of the geology of the voyage of the Beagle, under the command of Capt. Fitzroy, R.N. during the years 1832 to 1836. Darwin Online. London: Smith Elder and Co.
  3. ^ Watts, T. (2019). "Science, Seamounts and Society". Geoscientist. 2019: 10–16.

Bacaan lanjut sunting

  • Darwin, C. 1842. The structure and distribution of coral reefs. London.
  • Dobbs, David. 2005. Reef Madness : Charles Darwin, Alexander Agassiz, and the Meaning of Coral. Pantheon. ISBN 0-375-42161-0
  • Fairbridge, R. W. 1950. Recent and Pleistocene coral reefs of Australia. J. Geol., 58(4): 330–401.
  • McNeil, F. S. 1954. Organic reefs and banks and associated detrital sediments. Amer. J. Sci., 252(7): 385–401.

Pautan luar sunting