Atrium (seni bina)

Dalam seni bina, sebuah atrium[1][2] adalah udara terbuka yang besar atau ruang diliuti cahaya langit yang dikelilingi oleh bangunan.[3] Atrium adalah ciri umum dalam tempat tinggal Rom purba, menyediakan cahaya dan pengudaraan kepada reka bentuk dalaman. Atrium moden, seperti yang dibangunkan pada abad ke-19 dan ke-20, sering terdapat beberapa tingkat yang tinggi dan memiliki atap kaca atau jendela yang besar, dan sering terletak di luar pintu masuk utama (dalam lobi).

Atria adalah ciri reka bentuk yang popular kerana mereka memberikan bangunan mereka sebagai "perasaan ruang dan cahaya."[4] Atrium telah menjadi ciri utama bangunan banyak dalam beberapa tahun kebelakangan ini.[5] Atrium popular dengan pengguna bangunan, pereka bangunan dan pemaju bangunan. Pengguna menyukai atrium kerana mereka mencipta dalaman dinamik dan merangsang yang memberikan perlindungan dari persekitaran luaran sambil mengekalkan hubungan visual dengan persekitaran tersebut. Pereka menikmati peluang untuk mencipta jenis baru ruang dalam bangunan, dan pemaju melihat atrium sebagai kemudahan berprestij yang dapat meningkatkan nilai komersial dan rupa.[6] Kawalan api merupakan aspek penting dalam reka bentuk atrium kontemporari kerana kritikan yang tidak dirancang oleh atrium dapat membenarkan kebakaran menyebar ke tingkat atas bangunan dengan lebih cepat. Satu lagi kelemahan untuk memasukkan atrium adalah ia biasanya mewujudkan ruang menegak yang tidak digunakan yang boleh dijadikan tambahan lantai.

Contoh gambar sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ atrium Definisi: atriumselanjutnya di PRPM
  2. ^ "atrium". Cambridge English Dictionary.
  3. ^ "Atrium". The Free Dictionary. Dicapai pada 8 April 2014.
  4. ^ Driscoll, Matt (2013). Model Making for Architects. Ramsbury, UK: Crowood Press. m/s. 69.
  5. ^ Steemers, Koen (2000). Architecture, City, Environment. Cambridge, UK: Earthscan Press. m/s. 292.
  6. ^ Sharples, S.; Shea, A. D. (Dec 1999). "Roof obstructions and daylight levels in atria: a model study under real skies". Lighting Research and Technology. SAGE Publications. 31 (4): 181–185.

Bacaan lanjut sunting

  • Roth, Leland M. (1993). Understanding Architecture: Its Elements History and Meaning. Oxford, UK: Westview Press. m/s. 520. ISBN 0-06-430158-3.

Templat:Room