Audi Sport GmbH, dahulu dikenali sebagai quattro GmbH,[2] merupakan anak syarikat swasta milik Audi,[1][3][4][5] pembahagian Kumpulan Volkswagen.

Audi Sport GmbH
Jenis/bentuk sahGesellschaft mit beschränkter Haftung
IndustriAutomotif
DitubuhkanNeckarsulm, Jerman (Oktober 1983)[1]
PengasasAudi Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatNeckarsulm, Jerman
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
KeluaranKereta mewah berprestasi tinggi, roda dan komponen suspensi, bahagian penggayaan badan pakar, barangan pengguna automotif
PerkhidmatanReka bentuk automotif, ujian, pengeluaran, penyelidikan dan pembangunan
Pendapatan kendalian 220 juta (2004)
PemilikVolkswagen AG
Bilangan kakitangan580 (ditambah 250 pekerja R8 tambahan) (2009)[1]
Syarikat indukAudi
Anak syarikatVolkswagen R GmbH
Volkswagen Individual GmbH
Tapak webwww.audi.com/en/audisport.html
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ditubuhkan pada bulan Oktober 1983 sebagai quattro GmbH, ia mengkhususkan dalam menghasilkan kereta dan komponen Audi yang berprestasi tinggi, bersama-sama dengan pembeli yang ditentukan khusus. Nama bekas syarikat itu adalah penghormatan kepada kereta jalan raya terinspirasi empat roda asal Audi—Audi Quattro. Pada tahun 2016, syarikat itu dinamakan semula sebagai Audi Sport GmbH.[6]

Ia terletak kira-kira 3,500 meter persegi (37,670 ka2) di Neckarsulm, berdekatan Stuttgart, di Negara Jerman Baden-Württemberg. Dengan lebih daripada dua puluh tahun pengalaman, kilang pembangunan dan pembuatan mereka sendiri yang terletak pada tapak 10.700 meter persegi (115,170 kaki persegi) yang lebih besar daripada pembuat automotif Jerman sekarang yang tidak berfungsi (dan perintis enjin berputar tanpa Wankel) NSU Motorenwerke AG (NSU), yang kini dikenali sebagai "kilang aluminium" Audi, atau tapak aluminium.

Walaupun "quattro GmbH" sebagai sebuah syarikat mungkin agak tidak diketahui, berbanding dengan syarikat induknya, Audi, produk terasnya termasuk Audi RS4, Audi RS6 dan Audi R8. Tambahan pula, ia adalah 'syarikat tertutup', kerana ia tidak menjual kenderaannya secara langsung kepada orang awam melalui kedai francais di bawah jenamanya sendiri; Sebaliknya, mereka dijual di bawah marque Audi. Walau bagaimanapun, ia kini menjual produk dan aksesori gaya hidup jenama 'quattro GmbH' melalui gerai Audi francais dan Forum Audi seperti yang terletak di Allianz Arena di pinggir utara Munich, Jerman. Walaupun "quattro GmbH" sebagai sebuah syarikat mungkin agak tidak diketahui

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Audi Worldwide > Company > Investor Relations > quattro GmbH". AUDI AG. Audi.com. 2009. Dicapai pada 4 September 2009.
  2. ^ Audi-Mediacenter Retrieved 30 November 2016
  3. ^ "Audi Worldwide > Company > Investor Relations > Audi at a glance - The Audi Group". AUDI AG. Audi.com. 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-06. Dicapai pada 4 September 2009.
  4. ^ "quattro GmbH: Producer of dreams". elmundo.es (dalam bahasa Sepanyol). 5 June 2002. Dicapai pada 4 September 2009.
  5. ^ "Sites". AUDI AG (Siaran akhbar). Audi-MediaServices.com. 10 March 2009. Dicapai pada 4 September 2009.
  6. ^ "AUDI SPORT IS NEW NAME OF QUATTRO GMBH, WILL LAUNCH EIGHT NEW MODELS".

Pautan luar sunting