Badang

tokoh legenda Melayu

Badang adalah seorang budak Melayu dari sungai batu pahat, yang terletak di Johor hari ini, Malaysia. Beliau adalah satu-satunya anak dua petani miskin yang bekerja keras sehingga hari mereka meninggal dunia. Sebagai seorang pemuda, Badang bekerja sebagai kuli untuk petani kaya yang dikenali sebagai Orang Kaya Nira Sura di tempat yang dipanggil Salung atau Saluang di Aceh, Sumatera (kini di Indonesia). Badang adalah paling kecil dan yang paling lemah daripada kumpulannya. Tugas mereka adalah untuk membersihkan melalui semak untuk memberi laluan kepada bidang baru.

Badang
Gambaran Badang mengangkat batu bersurat di Singapura
Kelahiran
Meninggal dunia
WarganegaraMelayu
PekerjaanPetani
hulubalang
Terkenal keranaLelaki terkuat

Sebagai hamba, mereka tidak akan dibayar dan menerima hanya beberapa genggam beras setiap hari. Ini tidak cukup untuk memenuhi kelaparan kerja yang sukar itu, jadi Badang bergantung kepada menangkap ikan untuk makanan tambahan. Beliau menetapkan ikan perangkap beliau di sepanjang sungai setiap petang dan mengumpulkan hasil pada pagi berikutnya.

Kisah sunting

Satu pagi Badang menemui perangkap beliau kosong. Tulang-tulang sisa dan sisik membuktikan bahawa seseorang telah memakan hasil tangkapan beliau. Ini berterusan untuk beberapa hari dan Badang menjadi marah. Bukan sahaja dia tidak mendapat cukup makan, kawan-kawannya juga mentertawakan nasib beliau. Menjangkakan ini sebagai kelakuan beberapa haiwan liar, Badang bersenjatakan dirinya dengan kayu rotan (atau parang dalam sesetengah versi) dan bersembunyi di dalam semak hutan. Hanyut di dalam tidur yang nyenyak, Badang bermimpi bahawa dia cukup kuat untuk mengangkat sebuah bot dengan semua beban. Dia bermimpi bahawa dia mengangkat batu besar yang berat dan melemparkan ia ke udara.

Batu yang dilalui banyak batu dan mendarat di tepi sungai. Dalam mimpi Badang,dia sangat kaya dan tinggal di istana dengan ramai kakitangan yang menunggu kepadanya. Ibu, bapa dan adiknya memakai pakaian yang halus dan tinggal bersamanya di dalam istana. Beliau juga bermimpi bahawa dia menelan sesuatu yang keluar dari mulut sesuatu binatang yang hodoh. Binatang itu begitu besar dan hodoh yang Badang terjaga dengan ketakutan dan bangun.

Pada waktu subuh, Badang melihat tidak lain dari binatang hodoh dari mimpi. Binatang itu adalah Hantu Air, semangat airnya mampu mengambil bentuk apa-apa flora dan fauna yang hidup di seluruh badan-badan air. Dia adalah lebih tinggi daripada rumah Badang, dengan rambut pinggang-panjang dan janggut yang panjang yang meliputi dada berbulunya itu. Syaitan itu mempunyai sepasang tanduk di kepala, gading terkeluar dari rahang atas beliau dan rambut kusut pada tangan dan kaki beliau. Dalam samar-samar cahaya matanya bersinar seperti seekor haiwan liar, berkelip dan merah. Selepas makan semua ikan di perangkap, syaitan itu tertidur.

Kemarahan Badang itu mengatasi ketakutan beliau. Beliau merangkak sehingga sampai syaitan itu dan menggunakan jaring yang kosong untuk mengikat rambut syaitan itu ke batu. (Dalam versi lain syaitan itu kelihatan seperti seorang lelaki berusia pendek dengan rambut panjang putih, mata seperti api dan janggut yang sampai pinggangnya. Dalam variasi ini, Badang berlari pada seorang lelaki di sisi.)

Syaitan itu ternyata menjadi makhluk yang penakut dan meminta belas kasihan. Beliau berjanji untuk memberikan apa-apa hasrat Badang jika dia dilepaskan. Badang terfikir ingin menjadi tidak dilihat tetapi tahu dia akan diburu dan dibunuh. Dia berfikir untuk meminta kekayaan tetapi tahu bahawa apa yang dia memiliki milik tuannya. Sebaliknya dia mahu kekuatan supaya dia tidak akan letih semasa berkerja. Syaitan itu berkata bahawa jika Badang mahu kekuatan yang besar dia harus menelan apa sahaja yang beliau memuntahkan. Syaitan itu muntah semua ikan yang telah ditelan dan Badang makan masing-masing sedikit demi sedikit. (Dalam beberapa versi setan mengeluarkan dua permata merah dipanggil Geliga untuk Badang untuk ditelan.)

Benar kepada kata-kata syaitan itu,Badang menjadi amat kuat. Sambil berjalan keluar, Badang menguji kekuatannya kepada sebatang pokok. Nira Sura bertanya bagaimana sebahagian besar hutan telah dibersihkan dengan pantas sekali dan Badang menjelaskan segala-galanya yang telah berlaku. Pemilik tanah itu begitu berterima kasih atas kesetiaan hamba sehingga dia dibebaskan dari perhambaan Badang dengan syarat bahawa beliau tidak akan bermegah-megah akan kekuatan dan harus menggunakannya untuk membantu orang lain. Kini merupakan seorang lelaki bebas, Badang bekerja untuk beberapa orang sebelum menuju ke Kerajaan Singapura.

Satu hari apabila Badang di rumah barunya,dia menyaksikan lima puluh orang cuba untuk menolak bot yang berat ke dalam air. Badang terus menawarkan untuk membantu tetapi orang-orang enggan, mereka mengatakan bahawa tiada siapa yang terlalu kecil akan membuat apa-apa perbezaan.

Raja Paduka Seri Rana Wikrama akhirnya menghantar 300 orang untuk membantu menolak kapal tersebut tetapi ia tidak berhasil. Apabila dia melihat Badang yang telah dienggani, raja memberikan Badang peluang untuk menolak bot dengan sendiri. Semua yang hadir terkejut apabila mendapati bahawa Badang yang berbingkai kecil boleh menolak kapal itu selepas 300 orang telah gagal untuk berbuat demikian. Beliau telah dipanggil ke mahkamah Seri Rana Wikrama dan dilantik sebagai komander ketua tentera (hulubalang) semasa zaman pemerintahan kerajaan Temasik ke-3 (1362-1375).

Badang telah kerap diminta untuk melakukan nikmat. Raja pernah bertanya kepadanya untuk mengumpul daun kuras lazat dari Kuala Sayong di Sumatera, jadi Badang bertolak dalam bot dengan sendiri. Apabila dia memanjat pokok kuras, satu cabang repuh dan Badang terjatuh dan kepalanya terhentak batu. Alangkah terkejutnya beliau, Badang itu benar-benar tanpa luka dan batu itu telah berpecah dua. Hari ini batu itu dikenali sebagai Batu Belah.

Lama kelamaan, Badang telah menjadi terkenal di negara-negara berdekatan lain. Seorang raja dari India mahu menguji kekuatan Badang menentang juaranya sendiri, Nadi Bijaya (atau Wadi Bijaya). Pahlawan India itu belayar ke Kepulauan Melayu dan disambut raja tempatan dengan cabaran peramah. Seri Rana Wikrama mengambil cabaran itu dengan tangan terbuka dan dipersetujui. Seperti yang ditetapkan oleh raja India, siapa yang kalah akan berhutang dengan pemenang tujuh kapal kargo. Badang bersaing dengan Nadi Bijaya dalam beberapa pertandingan kekuatan dan gusti tetapi hasilnya selalu terikat. Akhirnya, Nadi Bijaya mencadangkan bahawa sesiapa yang boleh mengangkat batu besar di hadapan istana itu hendaklah diisytiharkan pemenang. Beliau kemudian mengangkat batu ke lutut beliau dan segera menjatuhkannya. Apabila tiba giliran Badang, beliau mengangkat batu di atas kepalanya dan melemparkan ke dalam laut. Nadi Bijaya bersetuju dengan perjanjian itu dan memberikan Badang tujuh kapal kargo sebelum kembali ke India.

Badang menghabiskan bertahun-tahun di Singapura mengalahkan pencabar dari negara-negara lain, termasuk juara Jawa. Beliau akhirnya jemu dengan perhatian dan meminta agar beliau bersara daripada perkhidmatan raja. Badang kembali ke Sumatra dan tinggal di sana seumur hidupnya. Selepas Badang meninggal dunia, pemerintah India yang menghantar Nadi Bijaya juga sedih dan menghantar batu marmar yang diletakkan di kepala kubur Badang itu.

Dalam budaya masyhur sunting

Filem sunting

  • Filem Badang, sebuah filem tempatan tahun 1962. Watak Badang dilakonkan oleh Wahid Satay.
  • Badang juga muncul dalam filem Magika, sebuah filem fantasi muzikal tahun 2010 yang menghimpunkan pelbagai watak cerita rakyat Melayu, dilakonkan oleh Mawi[1]. Dalam filem ini, Badang atau Bad yang berada di dunia lain menjadi watak utama di samping heroin yang dilakonkan Diana Danielle.

Rujukan sunting

  • Ajikik (2005) [1978 (Fajar Bakti)]. "Bab 7-9". [[Cerita-cerita Sejarah Melayu 1]]. Bentong: PTS One Sdn Bhd. m/s. 106 m/s. ISBN 983-3357-12-1. Dicapai pada 27 Julai 2013. Unknown parameter |nopp= ignored (bantuan); URL–wikilink conflict (bantuan)
  • "Badang bukan mitos, tak makan muntah hantu". Berita Harian. 8 Februari 2017.
  1. ^ Budiey (27 November 2008). "Ziana Zain Jadi Nenek Kebayan Dalam Filem Magica". Budiey. Dicapai pada 28 Januari 2022.