Bahasa Kazakh dituturkan oleh etnik Kazakh dan jumlahnya mencapai kira-kira 8 juta orang, yang tersebar masing-masing di Kazakhstan, 1 juta orang di Republik Rakyat China khususnya Daerah Autonomi Xinjiang di mana mereka tinggal di 3 kawasan autonomi iaitu: Ili Kazakh, Mori Kazakh dan Barkol Kazakh. Sedangkan dalam jumlah kecil, bahasa Kazakh dituturkan di kawasan Badakhshan, Afghanistan, dan kota Gorgan, wilayah Golestan, Iran.

Kazakh
қазақ тілі, qazaq tili, قازاق تىلى
Sebutan[qɑˈzɑq tɘˈlɘ]
Asli kepadaKazakhstan, China, Mongolia, Afghanistan, Tajikistan, Turkey, Turkmenistan, Ukraine, Uzbekistan, Russia, Iran
Penutur bahasa
11.0 juta (2007)[1]
Turkic
Abjad Kazakh (Cyril, Rumi, Perso-Arabic)
Status rasmi
Bahasa rasmi di
 Kazakhstan

 Rusia:

Dikawal selia olehAgensi Bahasa Kazakh
Kod bahasa
ISO 639-1kk
ISO 639-2kaz
ISO 639-3kaz
  Bahaza Kazakh sebagai bahasa utama
  Bahasa Kazakh sebagai bahasa minoriti
Rencana ini mengandungi simbol fonetik IPA. Tanpa sokongan perisian tertentu, anda mungkin melihat tanda tanya, kotak, atau simbol lain dan bukannya askara Unicode. Untuk panduan pengenalan mengenai simbol IPA, lihat Bantuan:IPA.

Penulisan sunting

Bahasa Kazakh ditulis dengan tulisan Abjad Cyril, kecuali di China yang menggunakan huruf Arab Kazakh dan di kawasan lain yang menggunakan huruf Arab yang sesuai dengan keadaan setempat. Meskipun begitu, terdapat perancangan oleh Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev untuk menggantikan penggunaan abjad Cyril dalam bahasa Kazakh kepada tulisan Rumi yang akan dikuatkuasakan sepenuhnya pada 2025.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Nationalencyklopedin "Världens 100 största språk 2007" The World's 100 Largest Languages in 2007
  2. ^ "Alphabet soup as Kazakh leader orders switch from Cyrillic to Latin letters". The Guardian. 26 Oktober 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 October 2017. Dicapai pada 30 Oktober 2017 – melalui Reuters. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting