Bahurada Manimaya

Puteri Thailand

Bahurada Manimaya, Puteri Debnariratana (Bahasa Thai: พาหุรัดมณีมัย; RTGSPhahuratmanimai; 19 Dis 1878 - 27 Ogos 1887) Adalah puteri Siam (kemudian Thailand Dia adalah seorang ahli keluarga diraja Siam Beliau merupakan anak perempuan Chulalongkorn, Raja Rama V dari Siam.

Bahurada Manimaya
Princess of Siam
the Princess Debnariratana
Keputeraan(1878-12-19)19 Disember 1878
Grand Palace, Bangkok, Siam
Kemangkatan27 Ogos 1887(1887-08-27) (umur 8)
Grand Palace, Bangkok, Siam
Nama penuh
Bahurada Manimaya Prabaibannabichitra Narisarajakumari
KerabatDinasti Chakri
AyahandaChulalongkorn (Rama V)
BondaSaovabha Phongsri

Biografi sunting

Puteri Bahurada Manimaya adalah anak pertama Raja Chulalongkorn (Rama V yang besar) Siam dan Permaisuri Saovabha Phongsri (kemudian Permaisuri Sri Bajrindra, Ibu Ratu). Beliau dilahirkan pada 19 Disember 1878, di Grand istana. Selepas dia dilahirkan, bapanya, Raja Chulalongkorn memberikan nama penuh sebagai Bahurada Manimaya Prabaibannabichitra Narisarajakumari (Bahasa Thai: พาหุรัดมณีมัย ประไพพรรณพิจิตร นริศราชกุมารี; RTGSPhahuratmanimai Praphaiphanphichit Naritratchakumari). Dia juga dipanggil Thunkramom Ying Yai, yang bermaksud anak sulung Raja.

Dia mempunyai kesihatan yang kurang baik untuk semua hidupnya. Beliau meninggal dunia pada 27 Ogos 1887, pada usia hanya 8. Ini menyebabkan kesedihan banyak untuk ibu bapa dan semua ahli keluarga Diraja. Pembakaran mayat diraja telah dicipta bersama-sama dengan adiknya, Putera Siriraja Kakudhabhandh, anak ke-4 Raja Chulalongkorn dan Ratu Saovabha Phongsri, yang meninggal dunia pada 31 Mei 1887, 3 bulan sebelum dia meninggal dunia, dan adiknya, Putera Tribejrutama Dhamrong yang meninggal dunia 3 bulan kemudian.

Selepas dia meninggal dunia, Ratu Saovabha Phongsri, ibunya, memberikan ciri-ciri anak pertama beliau kepada kerajaan untuk membuat jalan yang diberi nama sempena nama beliau, jalan Bahurada, juga dieja sebagai Phahurat atau Pahurat jalan raya, untuk mengenang kematiannya.

Kemudian, pada 9 November 1915, dalam Raja Vajiravudh (Rama VI) 's pemerintahan, kerana adiknya, memberikan gelaran anumerta, dan pangkat Krom Puteri Debnariratana atau Kromma Phra Debnariratana (Bahasa Thai: กรมพระเทพนารีรัตน์), yang tahap kedua Krom pangkat.

Keturunan sunting

Rujukan sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.