Bakteriologi ialah cabang dan kepakaran biologi yang mengkaji morfologi, ekologi, genetik dan biokimia bakteria serta banyak aspek lain yang berkaitan dengannya. Pembahagian mikrobiologi ini melibatkan pengenalpastian, klasifikasi, dan pencirian spesies bakteria.[1] Kerana persamaan pemikiran dan kerja dengan mikroorganisma selain bakteria, seperti protozoa, kulat, dan virus, terdapat kecenderungan untuk bidang bakteriologi untuk diperluas sebagai mikrobiologi.[2] Istilah-istilah ini dahulu sering digunakan secara bergantian.[3] Walau bagaimanapun, bakteriologi dapat dikelaskan sebagai sains yang berbeza.

Plat pancang yang bertiup dengan mikroorganisma

Gambaran keseluruhan sunting

Bakteria ialah kajian bakteria dan hubungannya dengan ubat. Bakteria berkembang dari pakar perubatan yang perlu menggunakan teori kuman untuk menguji kebimbangan yang berkaitan dengan kerosakan makanan dan wain pada abad ke-19. Pengenalpastian dan pencirian bakteria dikaitkan dengan penyakit menyebabkan kemajuan bakteria patogen. Postulat Koch memainkan peranan untuk mengenal pasti hubungan antara bakteria dan penyakit tertentu. Sejak itu, bakteriologi telah mempunyai banyak kemajuan yang berjaya seperti vaksin yang berkesan, contohnya toksoid difteria dan toksoid tetanus. Terdapat juga beberapa vaksin yang tidak berkesan dan mempunyai kesan sampingan misalnya, vaksin demam kepialu. Bakteria juga menyediakan penemuan antibiotik.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Wassenaar, T. M. "Bacteriology: the study of bacteria". www.mmgc.eu. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 July 2011. Dicapai pada 18 June 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Ward J. MacNeal; Herbert Upham Williams (1914). Pathogenic micro-organisms; a text-book of microbiology for physicians and students of medicine. P. Blakiston's sons & co. m/s. 1–. Dicapai pada 18 June 2011.
  3. ^ Jeanne Stove Poindexter (30 November 1986). Methods and special applications in bacterial ecology. Springer. m/s. 87. ISBN 978-0-306-42346-8. Dicapai pada 18 June 2011.

Bacaan lanjut sunting

  • McGrew, Roderick. Encyclopedia of Medical History (1985), brief history pp 25–30