Bakuman (Jepun: バクマン。) ialah sebuah manga siri dikarang oleh Ohba Tsugumi dan diillustrasikan oleh Takeshi Obata, dimana mereka juga merupakan pengkarya bagi manga Death Note. Ia telah bersiri dalam majalah manga shōnen Shueisha, Shōnen Jump Mingguan dari Ogos 2008 hingga April 2012, dengan 176 babnya dikumpulkan ke dalam 20 jilid tankōbon. Siri ini mengisahkan pelukis berbakat Moritaka Mashiro dan penulis bercita-cita tinggi Takagi Akito, dua remaja sekolah yang ingin menjadi mangaka. Bakuman terbentuk daripada dua kata iaitu "letupan" 爆発 (Jepun: Bakuhatsu) dan "komik" 漫画 (Jepun: Manga). Separuh daripada kata-kata tersebut diambil dan membentuk pormanteau "Baku-man". Siri ini mengisahkan pelukis berbakat Moritaka Mashiro dan penulis bercita-cita tinggi Takagi Akito, dua remaja sekolah yang ingin menjadi mangaka.

Bakuman
GenreLiku kehidupan, cinta, komedi
Manga
PengarangTsugumi Ohba
IlustrasiTakeshi Obata
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics
Majalah AsalShōnen Jump Mingguan
Majalah Lain
  • Weekly Shonen Jump Alpha
Tarikh Pengeluaran11 Ogos 200823 April 2012
Jilid20
Siri televisyen anime
PengarahKenichi Kasai, Noriaki Akitaya
Skrip/PenulisReiko Yoshida
StudioJ.C.Staff
Penyiaran AsalNHK
Tarikh tayanganMusim luruh 2010Musim bunga 2011
Episod25
Portal Anime dan Manga

Ia adalah manga pertama yang dikeluarkan dalam talian oleh Shueisha dalam pelbagai bahasa sebelum boleh didapati dalam cetakan di luar Jepun. Pada tahun 2009, Viz Media melesenkan manga untuk keluaran Inggeris di Amerika Utara. Selain mengeluarkan siri ini dalam jumlah terkumpul, mereka juga mengeluarkannya dalam antologi manga dalam talian Weekly Shonen Jump Alpha mereka. Adaptasi televisyen anime 75 episod bagi siri ini oleh J.C.Staff telah disiarkan selama tiga musim di NHK Educational TV dari Oktober 2010 hingga Mac 2013. Adaptasi filem aksi langsung telah dikeluarkan pada Oktober 2015.

Bakuman mengungguli Kono Manga ga Sugoi! senarai untuk pembaca lelaki pada tahun 2010, ialah siri manga ketujuh terlaris pada tahun 2011 dan kesepuluh terbaik pada tahun 2012, serta mempunyai lebih 15 juta jilid dalam edaran.

Plot sunting

Plot bermula apabila Moritaka Mashiro, seorang pelajar SMP, tertinggal buku nota di dalam kelas. Rakan sekelas, Akito Takagi, menyedari lukisan Mashiro di dalamnya dan meminta beliau untuk menjadi seorang artis cerita manga. Mashiro menolak, menyebut bekas bapa saudaranya, seorang mangaka, yang mati kerana terlalu kuat bekerja. Takagi mengapikan Mashiro untuk bertemu dengan Miho Azuki, pujaan Mashiro, dan memberitahu mengenai rancangan mereka berdua untuk menjadi mangaka. Sebagai balasannya, Azuki mendedahkan bahawa beliau merancang untuk menjadi pelakon suara. Mashiro mencadangkan bahawa mereka berdua berkahwin apabila Azuki menjadi pelakon suara untuk adaptasi anime manga mereka. Kedua mereka kemudian mula mencipta manga mereka, di bawah nama pena Muto Ashirogi, dengan harapan untuk dijadikan siri manga dalam Mingguan Shonen Jump.

Selepas mengemukakan banyak satu sumbangan kepada Shueisha, Ashirogi bermula dengan siri pertama yang disiarkan dalam Mingguan Shonen Jump, Detective Trap, yang akhirnya dibatalkan kerana popularitinya merosot. Siri berikut mereka adalah manga jenaka, Daihatsu Tanto!, yang mereka tinggalkan setelah menyedari bahawa ia tidak mungkin menjadi popular. Siri semasa mereka, Perfect Crime Party (Pihak Jenayah Sempurna), telah menjadi agak popular tetapi disebabkan temanya, adalah tidak layak untuk siri animasi. Apabila saingan mereka, Eiji Nizuma, mengemukakan satu hantaran untuk disirikan, Ashirogi bersaing dengan mengemukakan Reversi yang menggantikan Perfect Crime Party manakala Eiji berpindah ke majalah bulanan fiksyen Shueisha, Hisshou Jump.

Watak-watak sunting

Watak-watak utama
  • Moritaka Mashiro (Jepun: 真城 最高, Hepburn: Mashiro Moritaka)
  • Akito Takagi (Jepun: 高木 秋人, Hepburn: Takagi Akito)
Watak-watak pembantu
Lain-lain

Rujukan sunting

Pautan luar sunting