Bane adalah fiksyen supervillain yang terdapat di komik Amerika yang diterbitkan oleh DC Comics. Dibuat oleh Chuck Dixon dan Graham Nolan, dia mula-mula muncul dalam 'Batman: Vengeance of Bane' '# 1 (Januari 1993). Wataknya adalah musuh dari superhero Batman dan milik kolektif musuh yang membentuk galeri rogues. Dengan campuran kekuatan kasar dan kecerdasan yang luar biasa, Bane sering dikreditkan sebagai satu-satunya penjahat yang telah "memecahkan kelawar".

Bane
Textless cover of Batman #18 (May 2017)
Art by David Finch and Danny Miki
Informasi Penerbit
PenerbitDC Comics
Kemunculan pertamaBatman: Vengeance of Bane #1 (January 1993)
Informasi dalam cerita

Senarai IGN daripada Top 100 Comic Book Villains of All Time peringkat Bane sebagai # 34.[1] Watak ini telah banyak disesuaikan daripada komik ke dalam pelbagai bentuk [[Bane di media lain, terutamanya yang digambarkan oleh pelakon Tom Hardy sebagai antagonist di dalam filem The Dark Knight Rises (2012).

Sejarah penerbitan sunting

Chuck Dixon dan Graham Nolan mencipta watak untuk kisah Knightfall. Dixon menulis penampilan pertama watak itu di Vengeance of Bane,[2] dengan seni oleh Graham Nolan. Ia juga tidak jelas berapa banyak input yang diberikan oleh Denny O'Neil (penulis veteran buku Batman, kemudian Editor Kumpulan untuk keluarga Batman buku, dan pengarang adaptasi baru Knightfall).

O'Neil sebelum ini telah mencipta tempat kelahiran Santa Prisca dalam The Question dan Venom dadah dalam alur cerita dengan nama yang sama (diterbitkan di halaman Legends of the Dark Knight # 16-20, dan kemudian dicetak semula sebagai paperback perdagangan)[3][4] Di halaman ''Azrael'', O'Neil memperkenalkan persepsi Bane tentang Venom sebagai kedua-dua Kecanduan Perilaku dan kelemahan yang bertanggungjawab untuk kekalahannya yang terdahulu.

Di media lain sunting

Batman & Robin (1997) sunting

Watak Bane muncul dalam filem Batman & Robin (1997), yang digambarkan oleh bekas ahli WCW [[Robert Swenson | Robert "Jeep" sebelum kematiannya. 'Antonio Diego' (digambarkan oleh Michael Reid MacKay) adalah seorang pembunuh bersiri yang dipenjarakan yang diubah menjadi "Bane" oleh ilmuwan gila Dr. Jason Woodrue menggunakan ubat eksperimen yang dipanggil "Venom". Versi ini berkongsi lebih banyak persamaan terhadap watak bernama Ivan / Ivor daripada penjelmaan buku komik Bane. Sama seperti Ivor, dia adalah seorang samseng yang tidak berperikemanusiaan yang bertindak sebagai pengawal / pengawal dari Poison Ivy dan hampir tidak mampu bercakap, berkomunikasi dengan kebanyakannya dengan orang-orang yang menggeliat dan mendung. Bagaimanapun, sama seperti dalam komik, Bane adalah seperti berotot, memakai variasi topeng klasiknya, dan masih mempamerkan kekuatan super sebagai watak dalam komik yang dinamakannya selepas itu. Bane dikalahkan apabila Robin dan Batgirl menendang tabung Venom di bahagian belakang kepalanya dan melepaskannya dari seluruh tubuhnya, yang mengubahnya kembali kepada dirinya sendiri. Watak ini adalah salah satu daripada banyak aspek filem yang menerima kritikan negatif daripada peminat dan pengkritik sama.[5]

The Dark Knight Rises (2012) sunting

 
Tom Hardy sebagai Bane dalam filem The Dark Knight Rises

Bane muncul sebagai antagonis utama dalam filem The Dark Knight Rises ', yang digambarkan oleh Tom Hardy.[6][7][8] Bermakna untuk menggambarkan watak sebagai "lebih mengancam" daripada penjelmaan 'Batman & Robin', Hardy memperolehi 14 kilogram (31 lb) otot untuk peranan,[9][10]meningkatkan berat badannya kepada 90 kilogram (200 lb).[9] Sebelum pelepasan filem itu, suara Bane menerima beberapa kritikan kerana tidak dapat difahami kerana topengnya. Ketika berkata kepada Entertainment Weekly , Christopher Nolan berkata "Saya fikir apabila orang melihat filem itu, perkara akan menjadi tumpuan. Bane sangat rumit dan sangat menarik dan apabila orang melihat filem selesai orang akan sangat dihiburkan olehnya. "

Rujukan sunting

  1. ^ "Bane is Number 34". Comics.ign.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 December 2010. Dicapai pada December 29, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "UGO's World of Batman - Rogues Gallery - Bane". UGO. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-02-05. Dicapai pada May 10, 2005.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan UGO - Bane2 tidak disediakan
  4. ^ Tobin, Suzanne (May 16, 2003). "Comics: Meet the Artist". Washington Post. Dicapai pada May 10, 2008. Actually, Chuck Dixon came up the idea for an evil 'Doc Savage' and I designed the character
  5. ^ McNeill, Dustin. "Batman & Robin (US - DVD R1) in Reviews". DVD Active. Dicapai pada May 23, 2008. The only one I can recommend watching is the biography on Bane. Paul Dini of Batman: The Animated Series and Denny O'Neil of DC Comics tell us just how badly Bane was written for the movie making the only thing missing here an apology from screenwriter Akiva Goldsman.
  6. ^ Kit, Borys (2011-12-20). "'The Dark Knight Rises' Faces Big Problem: Audiences Can't Understand Villain" on The Hollywood Reporter. http://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/dark-knight-rises-christian-bale-batman-tom-hardy-bane-275489 (accessed 3rd of January 2013). "Some audience members are grumbling that they can’t understand what Bane, the main villain in the final installment of the Christopher Nolan-helmed trilogy, is saying."
  7. ^ "Anne Hathaway to Play Selina Kyle in The Dark Knight Rises!". Superhero Hype. January 19, 2011. Dicapai pada March 16, 2011.
  8. ^ Boucher, Geoff (January 19, 2011). "'Dark Knight Rises': Anne Hathaway will be Catwoman, Tom Hardy is Bane [Updated]". Herocomplex.latimes.com. Dicapai pada March 16, 2011.
  9. ^ a b Filipponi, Pietro (Februari 21, 2011). "Tom Hardy Wants to Gain 30 Pounds, Says No to Mask for Bane in the Dark Knight Rises". The Daily Blam!. Diarkibkan daripada yang asal pada Mei 3, 2015. Dicapai pada Julai 13, 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  10. ^ "The Dark Knight Rises: Judge a New Cast, Bane Speaks, Plus LA Casting Call". San Francisico IB Times. July 23, 2011. Dicapai pada July 24, 2011.