Bara (Jawi: بارا) adalah hasil dari kayu, arang batu, atau lain-lain bahan berasaskan karbon yang tinggal selepas, atau kadang kala sebelum, api. Bara boleh berpijar amat panas, kadang kala sepanas api yang menghasilkannnya. Ia memancarkan sejumlah besar haba lama selepas api telah padam, dan sekiranya tidak dijaga dengan baik boleh menyalakan semula api yang dianggap telah dipadamkan sepenuhnya dan boleh menjadi ancaman kebakaran. Bagi mengelakkan bahawa menyebarkan api tanpa sengaja, kebanyakan pekhemah menuang air pada bara atau menutupinya dengan tanah. Selain itu, bara boleh digunakan bagi menyalakan semula api selepas ia telah padam tanpa perlu menghidupkan semula api - Di pendiang api biasa, api boleh dengan mudah dinyalakan semula sehingga 12 jam selepas ia padam, selagi terdapat cukup udara untuk beredar antara bara dan bahan bakar yang diperkenalkan.

Bara arang batu

Bara sering digunakan untuk memasak, seperti barbeku arang . Ini kerana bara memancarkan bentuk haba yang lebih sekata, berbanding dengan api terbuka yang sentiasa berubah bersama dengan haba yang dipancarkannya.

Bara biasanya terbentuk apabila api hanya membakar sebahagian kepingan bahan api, dan masih terdapat tenaga kimia yang dapat digunakan dalam bahan bakar tersebut. Selalunya ini berlaku kerana tenaga kimia yang boleh digunakan adalah sangat dalam ke tengah sehinggakan udara (khususnya oksigen) tidak sampai, oleh itu tidak menyebabkan pembakaran (bahan bakar berasaskan karbon + O2 → CO2 + H2O + C + bahan kimia lain yang terbabit ). Ia terus panas dan tidak kehilangan tenaga terma dengan cepat kerana pembakaran masih berlaku pada tahap yang rendah. Lampu kuning, oren dan merah kecil yang sering dilihat di kalangan bara sebenarnya pembakaran. Terdapat hanya pembakaran yang tidak mencukupi pada satu-satu masa untuk mencipta api. Apabila bara 'terbakar' sepenuhnya, ia bukan lagi karbon sebagaimana yang biasa dipercayai (karbon terbakar, dan biasanya tidak tersisa), tetapi sebilangan mineral lain yang teroksida seperti kalsium dan fosforus. Pada ketika itu ia biasanya dipanggil abu. Lihat: Abu kayu untuk lebih banyak maklumat mengenai sisa yang tinggal

Bara memainkan peranan besar dalam kebakaran hutan. Oleh kerana bara biasanya membakar daun dan dengan itu kecil dan ringan, ia boleh dengan mudah diterbangkan ke udara. Semasa kebakaran besar, dengan keadaan angin yang betul, bara boleh ditiup jauh dihadapan api, memulakan tompok api beberapa kilometer jauhnya. Sebilangan langkah praktikal boleh dilakukan oleh pemilik rumah untuk mengurangkan kesan dari "serangan bara" yang yang jatuh terutama struktur kayu dan memulakan kebakaran harta benda.[1]

Galeri sunting

Lihat juga sunting

  1. Sinder bara gunung berapi.
  2. Filem Bara

Rujukan sunting

  1. ^ "Protect Your Property - Make your property safe from bushfire". Australian Country Fire Authority. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-22. Dicapai pada 2008-07-25.

Pautan luar sunting