Barisan ketenteraan

Barisan ketenteraan atau barisan tempur adalah perbatasan bersenjata yang dipertandingkan antara pasukan berlawanan. Ia boleh menjadi barisan tempatan atau barisan taktikal, atau ia boleh menjangkau ke kancah. Barisan yang tipikal ialah Barisan Barat di Perancis dan Belgium dalam Perang Dunia II.

  • Istilah "barisan tanahair" telah diguna untuk menunjukkan keadaan di sektor awam sesebuah negara yang sedang berperang, termasuklah mereka yang terlibat dalam penghasilan matériel.
  • Kedua-dua Tentera Darat Soviet dan Tentera Darat Poland menggunakan istilah "barisan" yang bersamaan dengan kumpulan tentera darat semasa Perang Poland-Soviet dan Perang Dunia II. Istilah ini juga bersamaan dengan "Kancah operasi ketenteraan".
  • Istilah "bandaraya barisan depan" telah digunakan oleh pihak Jerman semasa pengunduran panjang mereka dari Moscow/Stalingrad bagi merujuk kepada pusat metropolitan yang menjadi pertikaian antara dua kombatan. Designasi sebuah bandaraya seperti itu menghasilkan perubahan dalam pentadbiran (terutamanya penguatkuasaan undang-undang tentera). Di dalam filem Downfall, istilah ini dirujuk secara singkat.
  • Istilah "dipindahkan ke barisan depan" sering digunakan oleh askar atau kakitangan apabila posisi mereka telah ditukarkan dari aktiviti lain.
Barisan Barat pada tahun 1915–16

Lihat juga sunting