Dalam vertebrata anatomi, batang otak adalah bahagian pada posterior otak, duduk bersebelahan dan membentuk struktur berterusan dengan saraf tunjang. Batang otak menyediakan motor utama dan innervation deria ke muka dan leher melalui saraf kranial. Walaupun kecil, ini merupakan bahagian yang sangat penting otak sebagai sambungan saraf motor dan sistem deria dari bahagian utama otak ke seluruh pas badan melalui batang otak. Ini termasuk trek kortikospina (bermotor), posterior-medial ruangan lemniskus laluan (sentuhan halus, getaran sensasi dan proprioception) dan spinothalamic saluran (kesakitan, suhu, gatal dan sentuhan mentah). Batang otak juga memainkan peranan yang penting dalam peraturan fungsi jantung dan pernafasan. Ia juga mengawal selia sistem saraf pusat, dan adalah penting dalam mengekalkan kesedaran dan mengawal selia kitaran tidur.

Batang otak
Hind- and mid-brains; postero-lateral view
Butiran
Sebahagian daripadaBrain
BahagianMedulla, Pons, Midbrain
Pengenalpastian
nama bahasa Latintruncus encephali
MeSHD001933
NeuroNames2052, 236
NeuroLex IDbirnlex_1565
TAA14.1.03.009
FMAFMA:79876
Istilah anatomi neuroanatomi

Ia biasanya digambarkan sebagai termasuk sungsum belakang oblongata (myelencephalon), pons (sebahagian daripada metencephalon), dan otak tengah Kurang kerap, bahagian-bahagian diencephalon dimasukkan.

Pada anatomi vertebra batang otak (bahasa Inggeris brain stem) merupakan bahagian belakang posterior pada otak, bersebelahan dan dan struktur berterusan dari saraf tunjang.Batang otak memberikan motor utama dan penyarafan deria pada muka dan leher melalui saraf kranial. Sungguhpun kecil, ia merupakan bahagian otak yang sangat penting sebagai sambungan saraf motor dan sistem deria dari bahagian utama otak ke seluruh badan melalui batang otak. Ini termasuk trek kortikospina (motor), laluan posterior-medial ruangan lemniskus (sentuhan halus, sensasi getaran dan proprioception) dan saluran spinothalamik (kesakitan, suhu, gatal dan sentuhan kasar). Batang otak juga memainkan peranan yang penting dalam peraturan fungsi jantung dan pernafasan. Ia juga mengawal selia sistem saraf pusat, dan adalah penting dalam mengekalkan kesedaran dan mengawal selia kitaran tidur.

Ia biasanya digambarkan sebagai merangkumi medula oblongata (myelencephalon), pons (sebahagian daripada metencephalon), dan otak tengah.[1][2] Lebih jarang, bahagian diencephalon dimasukkan.

Anatomi umum sunting

Pandangan bawah ("Ventral")/medula dan pons sunting

Di bahagian medial bagi Medula oblongata merupakan rekahan tengah anterior "median fisur anterior". DIsebelah kiri dan kanan adalah Piramid medula oblongata. Piramid ini mengandungi gentian saluran kortikospina (juga dikenali sebagai salur piramid), atau axon motor neuron atas kerana mereka mendahului sinaps inferior dengan sinaps pada badan sel motor neuron lebih rendah dalam tanduk ventral pada saraf tunjang.

Sulcus anterolateral berada di sisi piramid. Muncul dari anterolateral sulci adalah CN XII (saraf hipoglosal) tak berakar. Di sisi pada tak berakar dan anterolateral sulci adalah badan Olivari.Olivari ini merupakan bengkak pada medula yang mengandungi asas nuklei nucleari inferior (mengandungi pelbagai nuklei dan gentian aferent). Pada bahagian sisi dan belakang pada olivari adalah tanpa akar bagi saraf kranial IX (glossopharyngeal), CN X (vagus) dan CN XI (saraf tambahan). Piramid berakhir pada simpang pontomedulari, jelas kelihatan dengan basal pons yang besar. Dari persimpangan ini, CN VI (saraf abdusens), CN VII (saraf muka) dan CN VIII (saraf vestibulocochlear) muncul. Pada tahap pertengahan pons, CN V (saraf trigeminal) muncul. Pada rostral pons, CN III (saraf occulomotor ) muncul pada pertengahan garis. Di sisi, CN IV (saraf trochlear) muncul keluar dari dorsal rostral pons, menyelubungi arah ventral pons.


Dorsal view / sungsum belakang dan pons sunting

Bahagian yang paling medial oblongata adalah median fisur posterior. Pada setiap sisi pula terdapat fasciculus gracilis.


Dorsal view/medulla and pons sunting

Gambar tambahan sunting

Lihat juga sunting


Rujukan sunting

  1. ^ brainstem di Kamus Perubatan Dorland
  2. ^ Brain+Stem dalam Tajuk Subjek Perubatan (MeSH) di Perpustakaan Perubatan Negara AS


Pautan luar sunting