Belize

negara di Amerika Tengah

Koordinat: 17°15′N 88°46′W / 17.250°N 88.767°W / 17.250; -88.767

Belize [bəˈliːz, bĕ-liz] adalah sebuah negara bersaiz kecil pada pesisiran timur dari Amerika Tengah pada Laut Caribbean bersempadan oleh Mexico kepada barat laut dan Guatemala kepada barat dan selatan. Belize merupakan sebuah koloni British melebihi satu abad dan dikenali sebagai British Honduras sehingga 1973. Belize menjadi sebuah negara merdeka di kalangan Negara-negara Komanwel pada tahun 1981. Belize adalah ahli Komuniti Caribbean (CARICOM) dan Sistema de Integración Centroamericana (SICA) dan menganggap mereka mempunyai dua dua budaya, Caribbean dan Amerika Tengah. Dengan keluasan 8,867 batu persegi (22,960 km persegi) dan hanya 294,385 penduduk (Belize CSO, 2007 mid year est.), kepadatan penduduk merupakan yang terendah di rantau Amerika Tengah dan merupakan salah satu yang terendah di dunia. Bagaimanapun, kadar pertumbuhan negara adalah 2.31% (2006 est.), yang merupakan yang tertinggi di hemisfera barat.

Belize
بيليز
Bendera Belize
Jata Belize
Bendera Jata
Cogan kataLatin: Sub Umbra Floreo  (Latin)
"Dibawah Teduhan Ku Berkembang"
Lagu kebangsaanLand of the Free
Lokasi Belize
Ibu negaraBelmopan
Bandar terbesarBandar Raya Belize
Bahasa rasmiInggeris (de jure), Sepanyol (de facto)
KerajaanAlam Komanwel
• Monarki
Charles III
Froyla Tzalam
Johnny Briceño
Kemerdekaan 
• Tarikh
21 September, 1981
• Perairan (%)
0.7
Populasi
• Perkiraan (ang. Julai 2007 )
297,651 (1742)
KDNK (PPP)2005
• Jumlah
$2.098 billion (163)
$7,832 (77)
HDI (2003)0.753
tinggi · 91
Mata wangDolar
(BZD)
Zon waktu()
Kod panggilan501
Kod ISO 3166BZ
DPT internet.bz
1 Bilangan nyata orang bertutur Sepanyol dan Kreol.
2 Kedudukan ini berdasarkan pada rajah 2005.

Penamaan sunting

Nama "Belize" mula-mula muncul seawal 1677 pada catatan seorang paderi bernama Fray José Delgado[1] yang menggambarkan tiga batang sungai diseberanginya semasa merantau di pesisiran Carribean iaitu Rio Soyte (Sungai Sittee), Rio Xibum (Sungai Sibun) dan Rio Balis (Sungai Belize);[1] ada yang menyatakan ia datang daripada perkataan bahasa Maya belix atau beliz yang bermaksud "air berkeladak" (muddy-watered).[1] Namun, ada yang berhujah bahawa ia datang daripada ungkapan "bel Itza" bermaksud "jalan menuju ke Itza".[2]

Sejarah sunting

Tamadun Maya tersebar di rangkuman kawasan negara ini antara 1500 SM dan 300 M dan berkembang hingga sekitar 900 M.

Petempatan kaum Eropah ke Belize di Teluk Honduras mula berlaku seawal 1638 dengan tibanya conquistador Empayar Sepanyol di sana, namun tidak membuahkan hasil baik berikutan pertembungan mereka dengan orang-orang peribumi Yucatán menduduki kawasan ini. Orang-orang Inggeris lebih berjaya di mana pelbagai lapisan masyarakat sana baik kaum Yahudi yang melarikan diri, lanun-lanun dan orang terselamat damparan kapal ditenggelamkan menempati kawasan di pesisiran teluk yang berkembang menjadi bandar-bandar Belize Town dan St. George's Caye. Petempatan-petempatan ini diterapkan sebagai suatu tanah jajahan British tersendiri secara de facto pada akhir abad ke-18.

Honduras British dijadikan suatu jajahan mahkota secara rasmi pada 1871. Taufan Hattie melanda Belize Town pada 1961 sehingga menyebabkan kerosakan besar serata Belize Town. Kerajaan British juga memutuskan bahawa ibu kota sedia ada yang sudah terbanjir menjadi terlalu berisiko tinggi bahaya, maka mereka memindahkan pusat pentadbiran ke suatu petempatan baru bernama Belmopan di tengah-tengah negara itu pada 1970 . Honduras British menjadi tanah jajahan berpemerintahan sendiri pada Januari 1964 dan dinamakan Belize pada Jun 1973; Ia tanah jajahan terakhir British mendapat layanan sedemikian di benua Amerika pada 21 September 1981 meskipun adanya halangan dihadapi hasil suatu perbalahan hak milik tanah dengan Guatemala sehingga 1991.

Sepanjang sejarah Belize, Guatemala telah menyatakan pemilikan atas semua atau sebahagian wilayah itu. Klalim ini kadang-kadang ditunjukkan dalam peta yang menunjukkan Belize sebagai wilayah paling timur Guatemala. Hingga 2006, pertentangan sempadan dengan Guatemala tetap tak diselesaikan dan cukup menimbulkan perdebatan; dari masa ke semasa persoalan itu memerlukan penengahan oleh United Kingdom, para ketua kerajaan CARICOM, Pertubuhan Negara-negara Amerika dan Amerika Syarikat sebagai suatu negara kuasa besar berpengaruh. Sejak kemerdekaan, sebuah Garnisun United diletakkan di Belize atas pemerintahan Kerajaan Belize. Khususnya, Guatemala dan Belize ikut serta dalam langkah pembangunan kepercayaan yang dicadangkan OAS, termasuk Projek Pertukaran Bahasa Guatemala-Belize. Kini Belize merupakan tempat berlakunya rusuhan yang diarahkan kepada parti pemerintah negeri itu berkaitan dengan pertambahan cukai dalam anggaran belanja negara. Meski Belize City bermasalah dengan kejahatan dan ubat-ubatan, kawasan pesisirnya cukup aman dan mempesona. Pemandangan segar di Belize termasuk karang penghalang yang terbesar ke-2 selepas Australia. Ini membuat selam scuba bertaraf dunia. Titik cantik termasuk air terjun seperti Air Terjun Antelope di Taman Mayflower, dan pantai di Hopkins, desa yang mempunyai hotel buat pelancong.

Politik sunting

Belize ialah negara demokrasi berparlimen dan menganggotai Komanwel. Badan kerajaan eksekutif ialah kabinet dipimpin oleh sebuah Perdana Menteri yang merupakan ketua kerajaan. Para menteri kabinet ialah ahli majoriti parti poliitk di parlimen dan biasanya memegang kerusi terpilih dengan kedudukan kabinetnya.

Parlimen Belize bercirikan jenis dwidewan iaitu Majlis Kebangsaan terdiri daripada suatu dewan rakyat dan suatu senat. Kedua-dua puluh sembilan ahli Dewan dipilih rakyat maksimum 5 tahun masa jabatan dan mengenalkan perUUan yang mempengaruhi perkembangan Belize. Kedua-dua belas ahli senat diangkat oleh GubJen. Senat diketuai oleh presiden, yang dipilih oleh anggotanya, dan bertanggung jawab untuk debat dan pengajuan RUU yang digolkan Dewan. Belize ialah ahli yang sepenuhnya aktif dalam CARICOM.

Daerah dan Bahagian Pilihan Raya sunting

Geografi sunting

Belize terletak di antara Sungai Hondo dan Sarstoon, dengan Sungai Belize yang mengalir di tengah-tengah negeri. Bahagian utara Belize terutama terdiri dari daratan pesisir rendah dan berawa di tempat itu hutan amat lebat. Flora amat pelbagai mengingati daerah geografi yang sempit. Bahagian selatan mempunyai jajaran pergunungan Maya yang rendah, yang Victoria Peak-nya ialah titik tertinggi di Belize pada 3.675 kaki (1.120 m) tingginya. Pesisir Caribbean dipagari dengan batu karang dan sekitar 450 pulau kecil yang di sana dinamakan Cayes, dilafalkan "keys". Belize ialah tempat karang penghalang besar terpanjang di belahan barat yang terbentang sekitar 200 batu (322 km) dan ke-2 terpanjang di sunia selepas Karang Penghalang Besar. 3 dari 4 atol koral di Hemisfera Barat juga terletak lepas pesisir Belize. Belize juga satu-satunya negara Amerika Syarikat yang tak mempunyai pesisir Lautan Pasifik. Iklimnya tropika dan umumnya amat panas dan kering. Musim hujan berlangsung dari Mei hingga November dan ribut taufan dan banjir sering berlaku.

Ekonomi sunting

Ekonomi yang kecil, pada dasarnya syarikat swasta, terutama berasaskan pertanian, industri berdasarkan pertanian, dan cenderamata, dengan pelancongan dan pembinaan yang memperlihatkan kpentingan tinggi. Bula, panenan utama, hampir setengah eksport, sedangkan industri pisang ialah yang paling banyak menggaji pekerja. Pengeluaran limau telah menjadi industri utama bersama-sama dengan Hummingbird Highway. Kini, secara radikal penemuan mendapan minyak di Daerah Cayo dan kemungkinan mendapan di Daerah Toledo menukar perlombongan dan kemampuan pembuatan Belize yang belum dimanfaatkan. Polisi kewangan dan fiskal kerajaan yang berkuasa yang bersifat ekspansioner, bermula pada September 1998, menimbulkan perkembangan KDNK 6.4% pada 1999 dan 10.5% pada 2000. Perkembangan perlahan pada 2001 hingga 3% kerana penurunan global dan kerosakan teruk akibat Hurikan pada pertanian, perikanan, dan pelancongan. Pada 2005 perkembangan sekitar 3.8%. Persoalan utama terus cepat mengembangkan defisit perdagangan dan penerimaan asing. Tujuan kunci jangka pendek tetaplah pengurangan kemiskinan dengan bantuan asing.

Demografi sunting

Belize mempunyai penduduk yang relatif muda dan berkembang. Peringkat kelahirannya berada di antara yang tertinggi di dunia dan ada tanda-tanda bahawa trend ini akan berterusan buat masa yang boleh dipercayai di masa yang akan datang.

Usia dan jantina sunting

Bahagian terbesar penduduk Belize berada di bawah umur 30. Hampir 40% orang Belize di bawah 15; jumlah yang serupa ialah antara usia 15 dan 65. Secara beransur lelaki melebihi wanita, meski ini mula berubah di antara kumpulan etnik tertentu, seperti orang Kreol dan Garifuna, di mana terdapat lebih banyak orang setengah baya dan wanita tua. Keluarga Maya dan mestizo lebih mungkin mempunyai rumah tangga yang didominasi wanita.

Tingkat kelahiran dan kematian / Harapan hidup sunting

Tingkat kelahiran di Belize hampir 25/1000. Hampir 6 orang meninggal dunia setiap tahun dari 1.000 ahli penduduk; jumlah ini termasuk pembunuhan, kemalangan, dan kematian semula jadi. Kematian bayi amat tinggi di awal abad ke-20, namun kini turun menjadi 24 dari 1000 bayi belaka. Namun bayi laki-laki lebih mungkin mati daripada perempuan. Harapan hidup lelaki khasnya 66 tahun, sedangkan wanita 70. HIV / AIDS, yang bukan ancaman serius buat kestabilan negara, tak banyak berpengaruh pada penduduknya sehingga menyebabkan Belize mempunyai peringkat tertinggi di antara negara Caribbean dan Amerika Tengah.

Kelompok etnik dan kebangsaan sunting

Menurut bancian terkini, penduduk negeri ini mendekati 300.000, dan kebanyakan multirasial dan etnik. Orang Maya ialah yang paling kukuh di antara kumpulan lain, di Belize dan kawasan Yucatán sejak 500-an M. Namun, sebahagian besar penduduk Belize asli Maya terhapus kerana penyakit dan pertikaian antarsuku dan dengan orang Eropah. Kini 3 kumpulan Maya menghuni negeri ini: Yucatek (berasal dari Yucatán, Mexico untuk mengelakkan perang yang terjadi di sana), Mopan (asli Belize, namun dipaksa keluar oleh Inggeris, mereka kembali dari Guatemala untuk mengelakkan perhambaan), dan Kekchi (juga lari dari perhambaan di Guatemala). Dengan kemasukan penduduk Inggeris dan Scotland di daerah ini dalam 1630-an untuk menebang kayu untuk dieksport. Budak Afrika pertama mula tiba dari mana aja di Caribbean dan Afrika dan mula kawin campur dengan orang Eropah dan satu sama lain, mencipta kumpulan etnik orang Kriol Belize. Setelah 1800, para penduduk mestizo dari Mexico dan Guatemala mulai tinggal di utara; Garifuna, keturunan Afrika-Caribbean, tinggal di selatan melalui Honduras tak lama selepas itu.Tahun-tahun 1900-an menyaksikan tibanya para penduduk Asia dari China daratan, India, Taiwan , Korea, Syria, dan Lebanon. Imigran Amerika Tengah serta ekspatriat Amerika dan Afrika juga mula menghuni negeri ini. Namun, ini diimbangi oleh penghijrahan orang Kreole dan kumpulan etnik lain ke AS dan dari mana saja buat peluang yang lebih baik. Umumnya erkiraan telah menempatkan sejumlah diaspora orang Belize, terutama terdiri daripada Kriol dan Garifuna, dengan jumlah yang sama seperti mereka yang tinggal di Belize.

Campuran etnik dan bahasa sunting

Ketegangan perkauman amat tidak umum kerana lingkungan masyarakat yang budaya,, dan campuran tetap kumpulan etnik yang berbeza. Banyak orang yang dengan mudah menjatidirikan diri sebagai "orang Belize", kerana banyaknya campuran bangsa. Kerana itu, susunan etnik negeri ini kadang-kadang sukar ditentukan, tetapi jati diri mestizo terdiri daripada 50% penduduk, dan Kriol 25%. Selebihnya ialah campuran Maya, Garifuna, Mennonit petani Belanda / Jerman, Amerika Tengah, kulit putih dari Amerika, dan banyak kumpulan lain yang direkrut membangunkan negeri. Tak menghairankan, campuran ini mencipta campuran bahasa dan komunikasi yang menarik. Inggeris ialah bahasa rasmi kerana fakta bahawa Belize ialah tanah jajahan United dan masih terikat pada United. Namun, sebahagian besar orang Belize menggunakan bahasa Kriol Belize yang lebih terkenal, bahasa turunan Inggeris yang serak dan lucu yang mengandungi istilah-istilah pusparagam yang biasa boleh diterjemahkan dalam bahasa Bahasa Inggeris. Bahasa Sepanyol penting sebagai bahasa ibu penduduk mestizo dan Amerika Tengah, dan bahasa ke-2 di negeri ini. Yang kurang popular ialah loghat Maya kuno, Garifuna (melange Sepanyol, Caribbean, dan bahasa-bahasa lain) dan Mennonit (Jerman-Belanda). Tingkat celik huruf berkisar sekitar 80%.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Twigg, Alan (2006). Understanding Belize: A Historical Guide. Madeira Park, BC: Harbour Publishing. m/s. 9–10, 38–45. ISBN 978-1550173253.
  2. ^ Restall, Matthew (21 February 2019). "Creating "Belize": The Mapping and Naming History of a Liminal Locale". Terrae Incognitae. 51 (1): 5–35. doi:10.1080/00822884.2019.1573962.

Pautan luar sunting