Beras perang adalah beras yang tidak dikisar atau separuh dikisar, sejenis biji-bijian semula jadi lengkap. Ia mempunyai perisa sedikit berkacang, adalah lebih kenyal dan lebih berkhasiat daripada beras putih, dan menjadi tengik lebih cepat. Mana-mana beras, termasuk biji-bijian panjang, biji-bijian pendek, atau pulut, dapat dimakan sebagai nasi perang.

Beras perang
Beras, merah, biji-bijian panjang, mentah
Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz)
Tenaga 1,548 kJ (370 kcal)
Karbohidrat 77.24 g
- Gula 0.85 g
- Serabut diet 3.5 g
Lemak 2.92 g
Protein 7.94 g
Air 10.37 g
Tiamina (vit. B1) 0.401 mg (35%)
Riboflavin (vit. B2) 0.093 mg (8%)
Niasin (vit. B3) 5.091 mg (34%)
Asid pantotenik (B5) 1.493 mg (30%)
Vitamin B6 0.509 mg (39%)
Folat (vit. B9) 20 μg (5%)
Kalsium 23 mg (2%)
Besi 1.47 mg (11%)
Magnesium 143 mg (40%)
Mangan 3.743 mg (178%)
Fosforus 333 mg (48%)
Kalium 223 mg (5%)
Natrium 7 mg (0%)
Zink 2.02 mg (21%)
Peratusan dianggarkan
menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Nutrient Database

Di kebanyakan Asia, beras perang (Bahasa Cina: 糙米pinyin: cāomǐ; secara harfiahnya "beras kasar"; Korea: 현미; hyeonmi Jepun: 玄米; genmai; Bahasa Thai: ข้าวกล้อง; Vietnam: gạo lứt) dikaitkan dengan kemiskinan dan kekurangan waktu perang, dan pada masa lalu jarang dimakan kecuali oleh yang sakit, yang lebih tua dan sebagai rawatan untuk sembelit. Beras yang direndahkan secara tradisional ini kini adalah lebih mahal daripada beras putih, sebahagiannya oleh kerana bekalan yang agak bekurangan dan kesukaran penyimpanan dan angkutan.

Perbandingan dengan beras putih sunting

Beras perang dan beras putih mempunyai jumlah mirip kalori, karbohidrat, dan protein. Perbezaan utama di antara dua bentuk beras terletak dalam memproses dan kandungan zat.

Apabila hanya lapis terluar benih beras (kulit padi) dialihkan, beras perang dihasilkan. Untuk menghasilkan beras putih, lapis-lapis berikutnya di bawah lapis kulit padi (sekam dan germ) dialihkan, meninggalkan kebanyakannya endosperm yang berkanji.

Beberapa vitamin dan dietary minerals hilang dalam pengalihan ini dan oleh itu proses pengilatan. Sebahagian dari zat makanan yang hilang ini, seperti Vitamin B1, Vitamin B3, dan besi kadang-kadang ditambahkan semula ke dalam beras putih untuk membuatnya "kaya", oleh kerana para pembekal makanan di AS perlu melakukan mengikut Food and Drug Administration (FDA). [1]

Satu mineral tidak ditambahkan semula pada beras putih adalah magnesium; satu cawan (195 gram) beras perang benih panjang masak mengandungi 84 mg magnesium sementara satu cawan beras putih mengandungi 19 mg.

Apabila lapis sekam dialihkan untuk membuat beras putih, minyak pada sekam juga dialihkan. Minyak sekam beras dapat bantu mengurangkan kolestoral LDL.[2]

Di kalangan sumber utama lain pemakanan berkhasiat hilang adalah jumlah kecil asid lemak dan fiber.

Tambahan pada mempunyai nilai berkhasiat yang lebih banyak, beras perang juga dikatakan kurang memberikan sembelit daripada beras putih.

Memasak dan penyediaan sunting

Kaedah lebih baik berkhasiat menyedia menggunakan beras GABA atau beras perang bercambah (GBR), dimajukan sewaktu International Year of Rice, dapat digunakan.[3] Ini melibatkan menyerap beras perang untuk 20 jam dalam air panas (38 °C or 100 °F) sebelum memasaknya. Proses ini merangsang percambahan, yang mengaktifkan pelbagai enzim dalam beras. Dengan kaedah ini, ia boleh mungkin untuk memperolehi profil asid yang lebih lengkap, termasuk GABA.

Simpanan dan pengawetan sunting

Beras perang disimpan dalam simpanan untuk 6 bulan[perlu rujukan] di bawah keadaan biasa, tetapi simpanan hermetic dan membeku dapat dengan penuh makna memanjang jangka hidupnya. Membeku, walaupun secara bertempoh, dapat juga bantu mengawal kerumunan rama-rama hidangan India.

Lihat juga sunting

  • Hyeonmi cha, sejenis tisane Korea diperbuat dari beras perang panggang

Rujukan sunting

  1. ^ http://edocket.access.gpo.gov/cfr_2001/aprqtr/21cfr137.350.htm
  2. ^ "Rice sekam oil, not fiber, lowers cholesterol in humans". American Journal of Clinical Pemakanan berkhasiat. 2005. Dicapai pada 2008-02-11.
  3. ^ Ito, Shoichi and Ishikawa, Yukihiro (2004-02-12). "Marketing of Value-Add Rice Products in Japan: Germinated Brown Rice and Rice Bread". Dicapai pada 2007-11-28.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Pautan luar sunting