Di dalam cerita rakyat Amerika Utara, Bigfoot, atau Sasquatch, adalah makhluk yang berbulu, berjalan kaki, makhluk seperti kera yang dilaporkan tinggal di padang gurun dan meninggalkan jejak kaki. Sangat berkaitan dengan Barat Laut Pasifik (terutamanya Oregon, Washington, dan British Columbia), individu mendakwa melihat makhluk itu di seluruh Amerika Utara. Selama bertahun-tahun, makhluk ini telah memberi inspirasi kepada pelbagai usaha dan tipuan komersial.[1]

Ukiran Bigfoot di Crystal Creek Reservoir

Ahli-ahli cerita rakyat mengesan angka Bigfoot untuk gabungan faktor-faktor dan sumber-sumber, termasuk cerita rakyat sekitar tokoh liar Eropah, kepercayaan rakyat di kalangan penduduk asli Amerika Syarikat dan pembalak, dan peningkatan kebudayaan dalam alam sekitar.[2]

Majoriti ahli sains arus perdana telah secara historis mengaitkan kewujudan Bigfoot, menganggap ia sebagai gabungan cerita rakyat, pengenalpastian, dan penipuan, bukan haiwan yang hidup.[3][4]

Penerangan sunting

Dalam laporan saksi, Bigfoot digambarkan sebagai makhluk yang besar, berbulu, beruk, kira-kira 2-3 m (6.6-9.8 kaki) tinggi, beratnya lebih daripada 500 paun (230 kg), dan diliputi oleh bulu merah tua berwarna coklat atau tebal.[5][6] Saksi berkata ia mempunyai mata yang besar, dan tulang pelindung yang menonjol; mahkota adalah bulat dan berputar, seperti gorila jantan. Bigfoot sering dilaporkan berbau busuk dan sengit oleh orang yang mendakwa bertemu dengannya.[7] Jejak kaki adalah besar, kira-kira 24 inci (60 cm) panjang dan 8 inci (20 cm) lebar.[6] Kebanyakan jejaknya mempunyai lima jari—seperti monyet secara umum—tetapi beberapa jejak yang dianggap milik Bigfoot mempunyai jari antara dua dan enam.[8]Ada di antara mereka mempunyai tanda cakar, yang menimbulkan kemungkinan bahawa mereka berasal dari haiwan seperti beruang, yang mempunyai lima jari dan cakar.[9][10] Orang-orang percaya mendakwa bahawa Bigfoot adalah makhluk omnivor dan terutama nokturnal.[11]

Nota kaki sunting

  1. ^ Watts, Linda S. "Bigfoot". 2007. Encyclopedia of American Folklore, p. 39. Facts on File.
  2. ^ Walls, Robert E. 1996. "Bigfoot" in Brunvand, Jan Harold (editor). American Folklore: An Encyclopedia, p. 158-159. Garland Publishing, Inc.
  3. ^ Tracking key trends in biodiversity science and policy: based on the proceedings of a UNESCO International Conference on Biodiversity Science and Policy. UNESCO. m/s. 50–. ISBN 978-92-3-001118-5.
  4. ^ B. Regal (11 April 2011). Searching for Sasquatch: Crackpots, Eggheads, and Cryptozoology. Springer. ISBN 978-0-230-11829-4.
  5. ^ "Bigfoot [a.k.a. Abominable Snowman of the Himalayas, Mapinguari (the Amazon), Sasquatch, Yowie (Australia) and Yeti (Asia)]". The Skeptic's Dictionary. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-09-14. Dicapai pada 17 Ogos 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  6. ^ a b "Sasquatch". Encyclopædia Britannica. 2008.
  7. ^ "Sasquatch Smell / Aroma / Odor / Scent". Bigfoot Encounters. Dicapai pada 15 Ogos 2008. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  8. ^ Radford, Benjamin (2002). "Bigfoot at 50 Evaluating a Half-Century of Bigfoot Evidence". Skeptical Inquirer. Dicapai pada 17 Ogos 2008. Cite has empty unknown parameters: |dead-url= dan |month= (bantuan)
  9. ^ Nickell, Joe (2007). "Investigative Files: Mysterious Entities of the Pacific Northwest, Part I". Skeptical Inquirer. Dicapai pada 20 Oktober 2009. Cite has empty unknown parameters: |dead-url= dan |month= (bantuan)
  10. ^ Bear signs, San Diego Natural History Museum.
  11. ^ "Physiology". Bigfoot Field Research Organization. Dicapai pada 19 Ogos 2008. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting

  •   Kategori berkenaan Bigfoot di Wikimedia Commons