Biopsi adalah ujian perubatan yang biasanya dilakukan oleh pakar bedah, ahli radiologi intervensi, atau ahli kardiologi intervensi melibatkan pengambilan sampel sel atau tisu agar dapat diperiksa untuk menentukan kehadiran atau tahap penyakit yang barangkali dapat dikenalpasti kerana sebarang keganjilan yang terhasil mahupun dari faktor-faktor lain.[1]

Biopsi
Kepakaranpembedahan
ICD-10-PCS0?D???X (without force),
0?B???X (with force)
MeSHD001706
Kod OPS-3011-40...1-49 (without incision)
1-50...1-58 (with incision)
MedlinePlus003416

Tisu secara umum diperiksa di bawah mikroskop oleh ahli patologi, dan juga boleh dianalisis secara kimia. Apabila seluruh benjolan atau kawasan yang mencurigakan dikeluarkan, prosedur itu dipanggil biopsi pengecualian. Contoh biopsi teras yang atau biopsi inseminasi adalah sebahagian daripada tisu yang tidak normal tanpa membuang keseluruhan luka atau tumor. Apabila sampel tisu atau cecair dikeluarkan dengan jarum sedemikian rupa sehingga sel dikeluarkan tanpa memelihara seni bina histologi sel tisu, prosedur itu dipanggil biopsi aspirasi jarum. Biopsi biasanya dilakukan untuk mengetahui kemungkinan keadaan kanser dan keradangan.

Pelaksanaan sunting

Bahagian yang disasarkan sunting

Biopsi dilakukan sejalan dengan tempat yang ingin diteliti untuk mendapatkan maklumat mengenai keadaan kondisi kesihatan yang dialami:

  • Sumsum tulang: khusus untuk mengkaji kondisi berkaitan keadaan sel darah (seperti leukemia atau limfoma) dari puncanya mahupun kadar perebakan ketumbuhan tertentu seperti barah dalam badan.[1]
  • Kulit: diperolehi dengan suatu alat penebuk khas atau pisau bedah untuk mengerat sebahagian kulit yang disyaki[1]
  • Laluan pencernaan: meliputi masalah berkaitan esofagus, perut, duodenum
  • Payudara: untuk barah payudara menyiasat jika ada sembarangan benjolan atau keganjilan pada puting,[2] menggunakan jarum khas atau pemotongan sepenuhnya[3]
  • Paru-paru
  • Prostat

Kaedah sunting

  • Pengunaan jarum khas: jarum saiz sederhana untuk mengambil sampel tisu manakala jarum kecil atau halus disambungkan kepada picagari untuk mengeluarkan bendalir atau sel dikehendaki.[1]
  • Secara pembedahan: sebagai langkah terakhir jika cara-cara secara tersembunyi tidak dapat dilakukan dengan berkesannya.[1]

Analisis bahan dibedah sunting

Selepas biopsi dilakukan, sampel jaringan yang telah dikeluarkan dari pesakit dihantar ke patologi laboratorium. Seorang ahli patologi khusus mendiagnosa penyakit (seperti barah) dengan tisu memeriksa di bawah mikroskop. Ketika makmal (lihat Ekonomi) menerima biopsi sampel, tisu diproses dan sangat tipis sepotong tisu dikeluarkan dari sampel dan melekat pada kaca. Sebarang sisa tisu disimpan untuk dikaji kemudian, jika diperlukan.

Tisu dilekapkan pada slaid dan diwarnakan nodanya menggunakan pewarna yang menampakkan sel-sel tisu untuk diihat lebih jelas satu demi satu. Slide kemudian diberikan kepada ahli patologi yang memeriksa tisu di bawah mikroskop untuk mencari apa-apa penemuan yang tidak normal. Ahli patologi kemudian menyediakan laporan menyenaraikan keganjilan penting yang dapat ditemukan dari biopsi yang dihantar kepada doktor pembiopsi pesakit.

Sejarah sunting

Abu Al-Qasim (1013-1107) merupakan pakar terawal melakukan pengujian diagnostik ini dalam suatu catatan menerangkan penebukan suatu benjolan beguk dan pemerhatian ciri-ciri bahan yang dikeluarkan.[4]

Doktor kulit Perancis Ernest Besnier memperkenalkan perkataan biopsie (gabungan istilah Yunani βίος bios, "hidup," dan ὄψις opsis, "penglihatan"[5]) dalam penulis bidang perubatan pada tahun 1879.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e Krans, Brian (29 September 2018). "Biopsy: Purpose, Types & Risks". Healthline. Dicapai pada 24 Mei 2021. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ "Apa yang anda perlu tahu mengenai biopsi payudara". Breast Cancer Awareness & Research Unit (BestARi) Hospital Universiti Sains Malaysia. Dicapai pada 24 Mei 2021.
  3. ^ Niederhuber, John E.; Armitage, James O.; Doroshow, James H.; Kastan, Michael B.; Tepper, Joel E. (12 September 2013). Abeloff's clinical oncology (ed. Fifth). Philadelphia, Pennsylvania. ISBN 9781455728817. OCLC 857585932.
  4. ^ "Fine-needle aspiration biopsy and the diagnosis of thyroid cancer". The British journal of surgery. 74 (4): 292–296. 1987. doi:10.1002/bjs.1800740422. PMID 3580805.
  5. ^ "biopsy". Online Etymology Dictionary.
  6. ^ Zerbino DD (1994). "Biopsy: Its history, current and future outlook". Likars'ka sprava / Ministerstvo okhorony zdorov'ia Ukrainy (3–4): 1–9. PMID 7975522.

Pautan luar sunting

  • Mybiopsyinfo.com - Apakah biopsi? Bagaimana biopsi pemeriksaan dilakukan? Ini laman web memberikan jawaban untuk ini dan banyak pertanyaan lain.
  • MyBiopsy.org - Link ke video. Maklumat mengenai biopsi keputusan untuk pesakit. Ini laman web dicipta oleh ahli patologi, doktor yang mendiagnosa penyakit-penyakit lain dengan melihat biopsi di bawah mikroskop.
  • RadiologyInfo - radiologi sumber maklumat untuk pesakit: Biopsi