Bluetooth ialah satu piawai teknologi wayarles terbuka untuk penukaran data pada jarak dekat (menggunakan gelombang radio julat pendek) dari alat-alat mudah alih dan tetap, mencipta rangkaian kawasan persendirian (PAN) dengan tahap keselamatan tinggi. Dicipta oleh vendor telekomunikasi Ericsson pada 1994, ia pada asalnya difikirkan sebagai satu pilihan wayarles kepada kabel data RS-232. Ia boleh bersambung dengan beberapa alat, mengatasi masalah penyelarasan. Hari ini Bluetooth ditadbir oleh Bluetooth Special Interest Group (SIG).

Logo Bluetooth pada tetikus

sunting

Nama "Bluetooth" ini datangnya daripada pengInggerisan nama Blåtand/Blåtann (Old Norse blátǫnn) iaitu nama julukan Harald Blatann, seorang raja yang berjaya menyatukan puak-puak Denmark yang bertelingkah dalam satu kerajaan serta turut dikatakan memperkenalkan agama Kristian ke negara tersebut. Penamaan ini dilhamkan oleh Jim Kardach dari syarikat Intel yang telah membangunkan sistem yang membolehkan telefon-telefon bimbit berkomunikasi dengan komputer pada 1997.[1] Kardach mendapat ilham tersebut selepas membaca novel sejarah mengenai raja tokoh ini karya Frans G. Bengtsson bertajuk The Long Ships,[2][3] mengibaratkan tujuan protokol sejagat yang dibangunkannya dengan usaha Raja Harald menyatukan puak-puak baginda.[4]

sunting

Lambang bagi sistem Bluetooth ini merupakan gabungan huruf-huruf Futhark Muda iaitu   (Hagall, ᚼ) dan   (Bjarkan, ᛒ), melambangkan parap nama baginda.[5][6]

Pelaksanaan sunting

Bluetooth beroperasi pada frekuensi antara 2402 dan 2480 MHz, atau 2400 dan 2483.5 MHz termasuk jalur adang selebar 2 MHz di hujung bawah dan 3.5 MHz lebar di hujung atasnya.[7] Julat-julat frekuensi ini merupakan jalur frekuensi radio julat rendah 2.4 GHz yang digunakan untuk tujuan industri, saintifik dan perubatan (industrial, scientific and medical, ISM). Bluetooth menggunakan suatu teknologi radio bernama spektrum penyebaran loncat frekuensi (frequency-hopping spread spectrum) di mana ia membahagikan data menjadi paket yang kemudiannya dipancarkan dalam salah satu daripada 79 saluran Bluetooth yang dikhususkan - setiap saluran ini mempunyai jalur lebar sebanyak 1 MHz. Sistem ini menghasilkan 800 loncatan frekuensi sesaat dengan terpasangnya Loncatan Frekuneci Suai (Adaptive Frequency-Hopping, AFH).[7] Bluetooth bertenaga rendah (Bluetooth low energy) menggunakan jurang selebar 2 MHz yang mampu menampung sebanyak 40 saluran.[8]

Komunikasi dan sambungan sunting

Piconet Peranti Bluetooth induk boleh berkomunikasi dengan sehingga tujuh alat-alat dalam Wireless User Group. Kumpulan rangkaian ini sehingga lapan alat-alat dipanggil piconet. Alat-alat boleh berubah peranan, dengan persetujuan semua peranti, dan boleh menjadi induk pada bila-bila masa. Bluetooth merupakan satu paket berpangkalan protokol dengan struktur master-slave. Satu master boleh berkomunikasi dengan sehingga 7 client (slave) dalam piconet; semua alat berkongsi jam induk. Pertukaran paket adalah diasaskan jam asas, menyatakan oleh induk, yang berdetik di 312.5 waktu rehat µs. Dua jam berdetik membentuk satu slot 625 µs; dua slot membentuk pasangan slot 1250 µs.

Packet Biasa Slot Tunggal. (Pear to Pear) P2P Dalam perkara packet biasa slot tunggal induk menghantar dalam slot teratur (genap) dan mendapat dalam slot ganjil; client, sebaliknya, mendapat dalam slot teratur dan menghantar dalam slot ganjil. Packet mungkin 1, 3 atau 5 tetapi dalam semua kes induk Master hanya memulai melakukan transmisi pada nombor time slot genap saja sedangkan slave hanya memulai melakukan transmisi pada nombor time slot ganjil saja.

Sejarah sunting

Pada mulanya Bluetooth adalah sebagai teknologi komunikasi wireless (tanpa kabel) yang beroperasi dalam pita frekuensi 2,4 GHz unlicensed ISM (Industrial, Scientific and Medical) dengan menggunakan sebuah frequency hopping tranceiver yang mampu menyediakan layanan komunikasi data dan suara secara real-time antara host-host bluetooth dengan jarak jangkauan layanan yang terbatas (sekitar 10 meter). Bluetooth menyerupai card yang menggunakan frekuensi radio standar IEEE 802.11 dengan jarak layanan yang terbatas dan kemampuan data transfer lebih rendah dari card untuk Wireless Local Area Network (WLAN). Pembentukan Bluetooth dilopori oleh 5 perusahaan besar Ericsson, IBM, Intel, Nokia dan Toshiba membentuk sebuah Special Interest Group (SIG) yang meluncurkan projek ini. Pada bulan Julai 1999 dokumen spesifikasi bluetooth versi 1.0 telah dijalankan. Pada bulan Desember 1999 sekali lagi pembuatan dokumen spesifikasi bluetooth versi 2.0 dengan tambahan 4 promotor baru iaitu 3Com, Lucent Technologies, Microsoft dan Motorola. Saat ini, lebih dari 1800 perusahaan di berbagai bidang bergabung dalam sebuah konsorsium sebagai adapter teknologi bluetooth. Walaupun standar Bluetooth SIG saat ini ‘dimiliki’ oleh group promotor tetapi ia diharapkan akan menjadi sebuah standar IEEE (802.15).Bluetooth menyediakan satu cara yang terjamin memperhubungkan dan pertukaran maklumat antara alat-alat seperti faks, telefon-telefon bimbit, telefon-telefon, komputer-komputer riba, komputer peribadi, pencetak-pencetak, Sistem Kedudukan Global (GPS) penerima-penerima, kamera digital, dan konsol permainan video . Spesifikasi Bluetooth adalah membangunkan dan dilesenkan oleh Bluetooth Special Interest Group (SIG). Bluetooth SIG mengandungi lebih daripada 13,000 syarikat-syarikat dalam kawasan-kawasan telekomunikasi, pengkomputeran, rangkaian, dan elektronik pengguna. Peranti Bluetooth mesti berkelayakan untuk piawaian ditakrifkan oleh SIG sebelum dipasarkan.

Rujukan sunting

  1. ^ "'So, that's why it's called Bluetooth!' and other surprising tech name origins". PCWorld (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-08-16.
  2. ^ Kardach, Jim (5 March 2008). "Tech History: How Bluetooth got its name". Dicapai pada 11 June 2013.
  3. ^ Mark Forsyth. The etymologicon. // Icon Books Ltd. London N79DP, 2011. p. 139.
  4. ^ "Milestones in the Bluetooth advance". Ericsson Technology Licensing. 22 March 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 June 2004.
  5. ^ "Bluetooth on Twitter".
  6. ^ "Bluetooth Experience Icons" (PDF). Bluetooth Special Interest Group. Dicapai pada 21 Oktober 2016. Bluetooth Experience Icons borrow two of these three features: the blue color and the rune-inspired symbol.
  7. ^ a b "Bluetooth Radio Interface, Modulation & Channels". Radio-Electronics.com.
  8. ^ Bluetooth Specification Version 5.0 (PDF download). Bluetooth Special Interest Group. Retrieved from Bluetooth Core Specifications, December 1, 2017. Page 2535.

Pautan luar sunting