Borneo Company Limited

Borneo Company Limited, ditubuhkan pada tahun 1856, merupakan salah sebuah syarikat tertua yang berpusat di Malaysia Timur (Sarawak dan Sabah).

Bangunan Kuching Borneo Company pada 1896.

Syarikat itu, daripada 25 Mincing Lane, didaftarkan di London pada bulan Jun 1856 dengan modal £ 60,000. Pengarah-pengarahnya ialah Robert Henderson (dari R. & J.Henderson, peniaga Glasgow), John Charles Templer (rakan James Brooke), James Dyce Nicol, John Smith, Francis Richardson, dan John Harvey (dua dari MacEwan & Co. di Singapura). Pengurus pertamanya di Sarawak ialah Dane, Ludvig Verner Helms, yang telah berdagang di sana dalam akaunnya sejak 1852. Pada mulanya, syarikat itu telah diberikan hak sebagai balasan untuk royalti ke perbendaharaan Sarawak untuk "mengambil alih dan bekerja Mines, Ores, Veins atau Seams dari semua perihalan Mineral di Pulau Borneo, dan untuk menjual atau menjual hasil kerja tersebut". Hab komersial syarikat itu, bagaimanapun, di Singapura, dan perniagaan tidak lama lagi juga dibuka di Thailand, dan kemudian Indonesia dan Hong Kong.[1]

Pejabat-pejabat Syarikat Borneo di Kuching berada di tempat berhampiran kuil Tua Pek Kong yang kini ditempati oleh hotel Hilton. Rumah pengurus, 'Aneberg', berada di atas bukit di atas.

Syarikat itu bergabung dengan Kumpulan Inchcape pada tahun 1967.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ Longhurst, H. (1956) The Borneo Story: The First Hundred Years of the Borneo Company Limited
  2. ^ The Borneo Company Limited
  3. ^ "Archives". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2017-08-22.