Peter Gene Hernandez (lahir 8 Oktober 1985), atau lebih dikenali sebagai Bruno Mars ialah seorang pencipta lagu dari Hawaii. Beliau mula dikenali semasa duet dengan B.O.B dalam lagu Nothin' On You dan semasa melepaskan singlenya Just The Way You Are

Bruno Mars
Latar belakang
Nama lahirPeter Gene Hernandez
Berasal dariLos Angeles, California, Amerika Syarikat
GenrePop
PekerjaanPenyanyi, penulis lagu, produser rakaman
InstrumenVokal, drum, gitar, keyboard, bass, piano
Tahun aktif2006
Syarikat rakaman
Atlantic Records, Elektra Records
Pengkarya berkait
The Smeezingtons, B.o.B, Cee-Lo Green, Travie McCoy
Laman sesawang
Brunomars.com

Biografi sunting

1985-2005 Kehidupan Awal sunting

Dia datang dari keluarga yang suka seni, terutamanya muzik. Bapa Bruno, Pete, New Yorker, pemain genderang. Ibunya, Bernie, berdarah Filipina keturunan "Puerto Rico", adalah seorang penari hula. Pete dan Bernie mempunyai 6 orang anak dan memperkenalkan mereka kepada pelbagai jenis muzik,reggae, rock, hip-hop dan R&B. Terutamanya bagi anaknya Peter Gene Hernandez, sejak umur 2 tahun, bayi gempal, serupa dengan ahli gusti terkenal era itu, Bruno Sammartino. Nama itu kemudian dipilih sebagai nama pentas beliau. Dan apabila memikirkan tentang nama terakhir untuk Bruno, dia segera memikirkan gadis yang berkata dia tidak datang dari bumi, yang kemudian membuat dia berfikir Mars. Dan kemudian, Pete menukar nama Peter Gene Hernandez menjadi Bruno Mars, seperti yang kita tahu kini. Dia lahir pada Oktober 8, 1985.Dalam hidupnya, tidak apa-apa telah dilakukan dalam usaha untuk mengasah kemahiran muzik. Apabila usia muda, beliau mula meniru dan menyanyikan lagu-lagu Michael Jackson, Elvis Presley, The Isley Brothers, dan The Temptations. Apabila dia usia sekolah, dia meminati Elvis, serta memperluaskan pengetahuan muzik oleh Prince and The Police.

2006-2008 Awal Kerjaya sunting

Selepas menamatkan sekolah beliau,Pun dia pindah ke Los Angeles untuk membuat American Dream beliau menjadi yang sebenar. Dan apabila tahun 2006 lalu, dia berkenalan dengan Aaron Bay Schuck, yang kemudian menjadi pemgurus beliau dan menawarkan kontrak di bawah naungan "Atlantic Records". Bruno Mars berada dalam jalur yang tepat menuju kejayaan! Apa yang beliau lakukan sebagai langkah mula mencapai cita-cita beliau dalam industri ini? Bukan bermula menjadi penyanyi dahulu, Bruno memulakan dengan menulis lirik lagu untuk penyanyi lain. Di muncul di credit untuk album Alexandra Burke ('Perfect' from "Overcome"), Travie McCoy ("WE'LL Be Alright 'from" Lazarus "), Brandy (' Long Distance 'from" Human "), empat lagu untuk album "Tomorrow" milik Sean Kingston, juga mega hit Right Round dari album "ROOTS" oleh Flo Rida. He 's the bomb. Dan bila itu semua belum cukup, pun beliau menyumbangkan karya beliau untuk album Sugababes yang berjudul "Sweet 7", adalah lagu "Get Sexy" merupakan karya popular girlband tersebut dengan seorang original member di dalamnya, "Keisha Buchanan". Bruno pun mula menguji kemampuan vokal beliau dengan menyediakan vokal sokongan dalam lagu tersebut. Lagipun, bersama "Philip Lawrence" dan "Ari Levine" ditubuhkan trio "The Smeezingtons" yang mempersembahkan sebahagian besar dari karya tulis Bruno.

2010-2012: Doo-Wops & Hooligans sunting

Semakin yakin dengan kemampuannya di balik layar, mengapa tidak muncul sebagai vokal tetamu. Maka bermulalah kemunculan nama Bruno Mars sebagai guest appearance untuk album "Far East Movement" "Animal" di lagu '3 D ', dan juga debut "Jaeson Ma"' Love '. Menang, ini masih kurang mengangkat populariti Bruno ke permukaan, tapi selanjutnya, tidak ada yang boleh menghentikannya. Kita pertama tau dirinya dan vokalnya yang kuat dan seksi dari single nombor 1 "BoB", Nothin 'On You juga solo debut Travie McCoy' Billionaire '. Kita dibuat lebih tertarik padanya berbanding pada pembekal utama kedua-dua single tersebut. Dan ini semua cukup untuk menjadi landasan yang kuat untuk tampil sendiri. Just The Way You Are pun dilancarkan pada pertengahan tahun lalu. Dan hasilnya bigger than ever. Jadi juara di pelbagai tangga lagu di berbagai belahan dunia. Lagu ini mempunyai chorus yang dahsyat, melodi dan lirik yang memorable, dan menampilkan yang terbaik dari Bruno Mars. "" He 's on the way to top and there' s no sign of stopping! "" Untuk Grammy Awards tahun 2010, kita dibuat tercengang dengan munculnya Bruno Mars dalam 6 kategori. "Best Rap Song, Best Rap / Sung Collaboration", dan "Record Of The Year" untuk 'Nothin' On You ', "Record Of The Year" dan "Song Of The Year" untuk' F-k You 'yang dinyanyikan oleh cee-Lo Green, "Best Male Pop Vocal Performance" untuk Just The Way You Are, dan "Producer Of The Year Non-classical" untuk trio The Smeezingtons. Ini boleh jadi menambah koleksi penghargaan yang diraihnya, setelah sebelumnya menyabet Soul Train Music Awards. Album debutnya "Doo-Wops & Hooligans" yang mengandungi 12 track pun dikeluarkan pada akhir Januari 2011 ini di Malaysia. Dan dalam menyambut kemeriahana tas kejayaan lelaki bernama asli Peter Gene Hernandez ini, CreativeDisc memilihnya sebagai sorotan selama sebulan penuh dalam Artist Of The Month! Single keduanya "Grenade" pun tak kalah berjaya. Jadi nombor 1 di berbagai tangga lagu di pelbagai negara di Eropah, Australia, Asia, dan Amerika.

2012-kini: Unorthodox Jukebox sunting

Bruno Mars telah mengesahkan di Twitter bahawa album kedua beliau telah bermula. Pada 22 Mac 2012, ia telah mengumumkan bahawa Bruno Mars telah menandatangani perjanjian penerbitan di seluruh dunia dengan BMG Chrysalis US. Kata beliau kepada Billboard bahawa album kedua beliau akan dikenali sebagai Unorthodox Jukebox dan ia telah dikeluarkan pada 11 Disember 2012. Mars juga mengumumkan bahawa lagu pertama dalam album tersebut ialah Locked Out Of Heaven yang dikeluarkan pada 1 Oktober 2012. Mars mengumumkan 9 lagu lain dalam album beliau. Di Amerika Syarikat, album kedua beliau berada dalam kedudukan kedua di Billboard 200 dengan jualan 187,000. Album ini juga mencatatkan nombor satu album di Switzerland dan di United Kingdom, beliau menjadi jualan album paling pantas oleh artis rakaman pada tahun 2012. Menerajui single dari album ini, "Locked Out Of Heaven" telah mencapai nombor satu di Amerika Syarikat Billboard Hot 100 dan Kanada dan sepuluh di beberapa negara di seluruh dunia. Single kedua album, "When I Was Your Man" telah mencapai sepuluh lima belas negara, termasuk nombor satu di Billboard Hot 100. Beliau menjadi tuan rumah dan menjadi tetamu muzik di Saturday Night Live 20 Oktober 2012. Prestasi beliau sebagai tuan rumah menerima reaksi positif daripada pengkritik dan orang ramai. Pada bulan Februari 2013, Belau telah dicalonkan untuk Lagu Rap Terbaik, di Grammy Awards ke-55, sebagai pengeluar dan penulis "Young, Wild & Free", namun beliau kalah kepada "Niggas in Paris".

Pautan luar sunting