Bufet [bu-fé; pinjaman Perancis: buffet] atau makanan berselerak ialah kaedah penyajian makanan di mana makanan ditempatkan di kawasan umum yang boleh dikunjung dan dilihat orang ramai melayani diri sendiri mendapatkan makanan diingini.

Bufet makan malam di Americus Hotel

Bufet biasanya menawarkan hidangan panas, namun penyajian hidangan sejuk juga adakalanya wujud dalam sesetengah situasi; kedua-dua jenis penyajian ini disediakan bersama pinggan mangkuk dan sudu garfu. Ada juga penjamuan pelbagai makanan bersaiz kecil dan mudah dimakan hanya dengan tangan (finger buffet) termasuk kek cawan, kepingan piza, makanan pada batang koktel, dan sebagainya.

Kaedah ini ditawarkan di pelbagai tempat termasuk hotel, restoran dan banyak acara sosial seperti kenduri. Malah; ada juga restoran bufet khusus yang lazim menawarkan pelbagai jenis hidangan yang boleh dipilih dalam harga yang ditetapkan - rumah makan nasi padang dan warung nasi campur merupakan antara contoh lazim di Nusantara.

Hiburan di rumah sunting

Disebabkan bufet melibatkan pengunjung yang melayani diri mereka sendiri, pada masa lalu ia telah dianggap sebagai bentuk makan tidak rasmi, kurang formal berbanding perkhidmatan layanan di meja. Walau bagaimanapun, dalam tahun-tahun kebelakangan ini, makanan bufet semakin popular di kalangan penganjur atau tuan rumah bagi pesta makan malam di rumah, terutama di rumah yang mempunyai ruang yang terhad yang merumitkan tempat meja untuk individu.

Asal usul sunting

 
Swedish smörgåsbord buffet

Meja bufet berasal dari meja brännvinsbord (schnapps Sweden, atau minuman beralkohol)[1] dari pertengahan abad ke-16. Kebiasaan ini mempunyai asal usul pada awal abad ke-18, dan telah berkembang menjadi bufet yang lebih moden sekitar awal abad ke-19. Bufet smörgåsbord tidak meningkatkan popularitinya sehinggalah pengembangan rangkaian laluan kereta api di seluruh Eropah.

Meja smörgåsbord pada asalnya hidangan di mana tetamu berkumpul sebelum makan malam untuk menikmati minuman pra-makan malam, dan bukan sebahagian daripada makan malam rasmi yang menurutinya. Bufet smörgåsbord sering diadakan di bilik yang berasingan untuk lelaki dan wanita sebelum jamuan makan utama.[2]

Smörgåsbord menjadi terkenal di dunia sebagai "smorgasbord" di pameran Fair New World 1939 New York, kerana orang Sweden telah mencipta cara baru untuk mempamerkan makanan Sweden yang terbaik kepada ramai pengunjung.

Istilah buffet pada asalnya merujuk kepada perabot papan sisi Perancis di mana makanan dihidangkan, tetapi akhirnya digunakan untuk format penyajian. Perkataan "buffet" menjadi popular di dunia berbahasa Inggeris pada separuh kedua abad ke-20 selepas orang Sweden telah mempopularkan "smorgasbord" di New York. Perkataan itu kini diterima sepenuhnya dalam bahasa Inggeris.

Kehidupan mewah masyarakat Eropah ketika menjajah Asia Tenggara turut membawa budaya bufet ke nusantara. Mereka biasa menyajikan hidangan bufet ketika sambutan Krismas, keraian dan parti. Kehidupan masyarakat Melayu moden yang semakin kukuh ekonominya juga mula menerima budaya bufet dan menjadi amat popular ketika bulan Ramadan apabila hotel-hotel dan restoran menyajikan bufet untuk berbuka puasa bagi masyarakat Muslim menikmati atau memilih pelbagai juadah tempatan atau antarabangsa selepas seharian menahan lapar dan dahaga.

Sebagai memaparkan kekayaan sunting

Walaupun kepemilikan emas dan perak telah menjadi ukuran rejim kemampubayaran, paparannya, di atas pinggan dan di dalam cawan, lebih merupakan tindakan politik dan isyarat penggunaan yang mudah dilihat. Ketika Perancis abad ke-16, istilah buffet terpakai untuk kedua-dua paparan itu sendiri dan perabot yang dipasangnya, selalunya terbungkus dengan tekstil yang kaya, tetapi lebih terkemudian kerap sebagai menggambarkan almari yang diukir dengan rumit yang diikat oleh tiang rak. Di England, bufet itu dipanggil court cupboard. Memaparkan lemparan pasir mungkin pertama kali dihidupkan semula di istana bergaya Burgundy dan diterima pakai di Perancis. Memaparkan perak dan emas Baroque yang dipengaruhi oleh Louis XIV dari Perancis diabadikan dalam lukisan oleh Alexandre-François Desportes dan yang lain, sebelum perabot dan perak pinggan Louis harus dihantar ke kilang tempa untuk menjadi dana peperangan pada akhir pemerintahannya.

Semasa abad ke-18, lebih halus demonstrasi kekayaan adalah lebih disukai. Bufet itu dihidupkan semula di England dan Perancis pada akhir abad ini, ketika cita-cita baru privasi membuat modikum layan diri pada waktu sarapan yang menarik, bahkan di antara mereka yang dapat memiliki pelayan di belakang setiap kerusi. Dalam The Cabinet Dictionary 1803, Thomas Sheraton menyampaikan reka bentuk neoklasik dan mendapati bahawa "bufet boleh, dengan sifat tertentu, dipulihkan kepada kegunaan moden, dan membuktikan hiasan ke bilik sarapan moden, menjawab sebagai kabinet seramik/repositori peralatan teh ".

Abad ke-20 sunting

 
Bufet antarabangsa di Hotel Americus
 
Bufet sarapan pagi sarapan pagi gaya Jepun & Barat di Nishimuraya Shogetsutei di Kinosaki Onsen, Jepun.

Dalam buku 1922 yang bertajuk How to Prepare and Serve a Meal (Cara Menyediakan dan Menghidangkan Makanan), Lillian B. Lansdown menulis:

Konsep makan bufet timbul pada pertengahan abad ke-17 Perancis, ketika lelaki akan tiba di rumah wanita yang mereka ingin goda tanpa diduga. Kedatangan kejutan mereka akan menyebabkan kakitangan dapur menjadi panik dan satu-satunya makanan yang boleh dihidangkan adalah pemilihan apa yang terdapat di dalam bilik sejuk.

Makan tengah hari yang tidak rasmi - pada mulanya hidangan ringan dimakan antara sarapan pagi dan makan malam, tetapi sekarang sering mengambil tempat makan malam, waktu yang bergaya menjadi satu (atau setengahnya selepas jika akan diikuti kad) - adalah dua jenis. Makan tengah hari "bufet", di mana tetamu makan berdiri; dan makan tengah hari dihidangkan di meja kecil, di mana para tetamu duduk...

Pisau adalah pantang berada dalam makan tengahari "bufet", oleh itu semua makanan mesti seperti yang boleh dimakan dengan garpu atau sudu. Sebagai peraturan, sekumpulan pelayan wanita ... Hidangan berikut meliputi keperluan hidangan tengah hari "bufet". Minuman: punch, kopi, coklat (dituangkan dari teko, atau cawan penuh yang dibawa dari pantri di atas dulang); hidangan utama pelbagai jenis (disajikan dari hidangan atau piring) yang didahului oleh bouillon panas; entrée sejuk, salad, udang kara, kentang, ayam, udang, dengan kuah yang berat; gulung panas, sandwic potong wafer (salad, tomato, ham, dll); kek kecil, krim beku dan ais.[3]


Makan tengah hari yang tidak formal di meja kecil memerlukan perkhidmatan oleh beberapa pembantu rumah, maka, pelan "bufet" akan jadi lebih baik.

Variasi sunting

 
Bufet sarapan pagi
 
Ham dan keju dalam bufet
 
Daging lembu panggang biasanya muncul di restoran bufet
 
Barisan bufet panas di atas kapal persiaran Celebrity Equinox
 
Ayam belanda panggang kadangkala muncul dalam bufet

Terdapat banyak cara yang berbeza untuk menawarkan makanan pilihan makanan yang dipanggil hidangan gaya "bufet". Sesetengah bufet adalah "sekali lalu sahaja", tetapi kebanyakan bufet membenarkan penjamu terlebih dahulu mengambil sampel kecil makanan yang tidak dikenali, dan kemudian kembali untuk lebih banyak hidangan jika dikehendaki. Untuk mengelakkan salah faham di premis makan komersil, peraturan dan caj sering disiarkan pada tanda-tanda berhampiran meja bufet.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Christmas Celebrations Etiquette"[pautan mati kekal] (Swedish). Etikett Doktorn. Accessed June 2011.
  2. ^ sv:brännvinsbord "Brandy Bordet" (Swedish Wikipedia article). Accessed June 2011.
  3. ^ How to Prepare and Serve a Meal, Project Gutenberg etext of the 1922 book by Lillian B. Lansdown

Bacaan lanjut sunting

  • Peck, Carole; dll. (1997). The buffet book : inspired ideas for new-style entertaining, with 175 recipes. Viking. ISBN 0-670-86516-8.
  • Novel Touches for Buffet Service. Popular Mechanics. August 1945. Dicapai pada 25 December 2011.
  • Von Welanetz Wentworth, Diana (1978). The Art of Buffet Entertaining. J. P. Tarcher. ISBN 0-87477-080-7.

Pautan luar sunting