Buku Jingga adalah pelan induk pentadbiran jangka panjang oleh pembangkang Malaysia parti gabungan Pakatan Rakyat, yang dibuat oleh 3 komponen pihak utama dalam pembangkang iaitu Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan parti Tindakan Demokratik (DAP). Ia bertindak sebagai rangka kerja yang komprehensif untuk pakatan pembangkang untuk memerintah negara, hanya jika pihak pembangkang berjaya untuk mendapatkan kawalan kerajaan persekutuan Malaysia dari parti pemerintah Barisan Nasional apabila mereka menang pilihan raya umum akan datang.[1]

Dasar asas Buku Jingga adalah secara rasmi dipersetujui antara yang 3 pihak komponen semasa Konvensyen Kedua Pakatan Rakyat di Pulau Pinang pada 19 Disember, 2010, yang memainkan peranan sebagai alternatif kepada dasar-dasar Barisan Nasional seperti Program Transformasi Ekonomi, Model Ekonomi Baru(MEB) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP).[2] [3]. Buku Jingga menggariskan pendiriannya tentang pelbagai isu dalam pentadbiran semasa di Malaysia, dan turut menggariskan cadangan reformasi 100 hari di seluruh negara.[4].[5]. Selain itu, Buku Jingga berfungsi sebagai asas kepada manifesto kontrak sosial antara kerajaan dan rakyat. Ini termasuk peningkatan insentif guru, pemansuhan sistem tol lebuh raya, penghapusan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan kenaikan royalti di negeri-negeri pengeluar minyak di Malaysia.[6].

Matlamat Dan Objektif sunting

  • Sebuah demokrasi yang telus dan benar untuk menunjukkan dan meakreditasikan ketuanan rakyat Malaysia;
  • Sebuah ekonomi yang dinamik dan mampan untuk menawarkan kekayaan dan faedah sosial kepada semua;
  • Keadilan sosial untuk menjamin pembangunan hak bersepadu dan menghormati maruah manusia.
  • Negeri Persekutuan dengan dasar asing yang berdasarkan asas-asas keadilan.

objektif sunting

  • Untuk melindungi Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama rasmi Persekutuan manakala bentuk lain agama bukan Islam boleh dipatuhi dan diamalkan secara bebas dan aman di negara ini.
  • Untuk melindungi peranan dan kuasa institusi Raja Berperlembagaan.
  • Untuk mendukung penggunaan bahasa itu Melayu dalam surat-menyurat kepada 152 Perkara Perlembagaan dan menganjurkan yang bahasa Melayu sebagai franca lingua negara, manakala memelihara dan memperkukuhkan bahasa ibunda semua kaum dan latar belakang semua sosial, dan memperbaiki perintah bahasa Inggeris dalam usaha untuk meningkatkan daya saing global Malaysia.[7].

Prinsip Asas sunting

Ini adalah prinsip asas yang dibentangkan oleh Pakatan Rakyat yang telah dimasukkan ke dalam amalan di beberapa negeri-negeri yang dikawal Pakatan Rakyat di Malaysia dengan beberapa dasar mesra rakyat yang utama untuk mencapai pertumbuhan.

Membebaskan Institusi Negara kita sunting

Janji Pakatan Rakyat:

  • Amalan kerajaan yang telus dan bertanggungjawab yang kini diperjuangkan oleh negeri-negeri Pakatan Rakyat, menunjukkan komitmen kami ke arah membebaskan institusi negara dari pengaruh politik yang tidak wajar.
  • Sediakan Mewujudkan Majlis Pakar untuk membangunkan dan mengubah dasar kebangsaan sedia ada dengan mengambil kira cabaran ekonomi utama,

politik dan sosial.

  • Meningkatkan kerja Jawatankuasa Parlimen Pakatan Rakyat (kini Kabinet Bayangan), untuk memantau dan mengesahkan keberkesanan operasi

pelbagai Kementerian oleh laporan penerbitan dan penemuan setiap enam bulan sekali.

  • Memberi maklumat dan mendidik penonton yang lebih luas keutamaan institusi bebas kebangsaan dengan integriti, operasi bersama dengan NGO

dan masyarakat sivil.

  • Teruskan memberi tekanan kepada Kerajaan semasa untuk membebaskan institusi negara dari konflik politik, melalui kempen yang berterusan

dan inisiatif.

Mencapai Kemakmuran Melalui Pengagihan Pendapatan yang lebih cerah sunting

Pakatan Rakyat percaya bahawa kesusahan dan kemiskinan yang dihadapi oleh majoriti rakyat Malaysia adalah disebabkan oleh pengagihan pendapatan yang tidak sekata. Oleh itu, mereka berjanji untuk:

  • Buat satu anjakan paradigma dalam wacana arus perdana dari obsesi oleh parti pemerintah dengan pegangan ekuiti korporat kepada satu yang berkisar pada sasaran yang konkrit dan boleh diukur yang memberi tumpuan kepada pendapatan isi rumah yang sebenar. 30% sasaran ekuiti Melayu / Bumiputera dipertahankan oleh parti pemerintah telah dirampas oleh golongan elit yang sangat sama mempertahankannya.Sasaran ekuiti bermaksud tiada majoriti Melayu / Bumiputera, masih dalam kemiskinan di bawah rejim parti pemerintah. Pakatan Rakyat mencadangkan menggunakan sasaran pendapatan isi rumah iaitu sasaran yang secara langsung akan memberi kesan kepada ratusan ribu keluarga di Malaysia yang berpendapatan kurang daripada RM1,500 sebulan.
  • Menyiasat dan mengambil tindakan yang perlu terhadap pengeksploitasi kekayaan rakyat yang dicuri dalam nama memperjuangkan kepentingan Melayu / Bumiputra, termasuk kehilangan skandal saham bernilai RM52 bilion diperuntukkan kepada golongan elit dan kroni.
  • Teruskan bukan diskriminasi skim bantuan langsung untuk rakyat sebagai satu cara pengagihan kekayaan yang saksama termasuk skim kebajikan yang diilhamkan seperti air percuma, bantuan orang tua dan ibu tunggal.
  • Melindungi hak-hak rakyat untuk subsidi petrol dan isi rumah asas selagi subsidi korporat kepada pengeluar tenaga bebas (IPP) dan syarikat konsesi kekal.
  • Cabaran kepentingan yang termiskin, tanpa mengira kaum dengan pendapatan isi rumah di bawah RM1, 500 sebulan. Pakatan parti berusaha untuk menyediakan pendapatan isi rumah minimum RM4, 000 sebulan bagi setiap isi rumah di Malaysia dalam tempoh 5 tahun pertama kerajaan Pakatan Rakyat. Ini boleh dicapai dengan cara melaksanakan satu siri dasar-dasar yang akan meningkatkan pendapatan dan mewujudkan peluang pekerjaan untuk memastikan bahawa setiap isi rumah akan mampu untuk mempunyai lebih daripada satu ahli dalam pekerjaan. Polisi ini akan termasuk pelaksanaan gaji minimum undang-undang pekerjaan, yang akan membolehkan wanita untuk bekerja dari rumah mereka, skim latihan untuk mengubah dan meningkatkan set kemahiran tenaga kerja Malaysia, dan bantuan keusahawanan bebas dari diskriminasi.
  • Tawaran memastikan keselamatan makanan untuk semua dan memastikan harga makanan yang munasabah, termasuk usaha untuk mengurangkan pergantungan makanan import dua tahun pertama mengambil kuasa di peringkat persekutuan [8]

Ketelusan Memperkasa Rakyat sunting

Pakatan Rakyat berpendapat bahawa rakyat mempunyai hak untuk memantau keberkesanan mana-mana kerajaan - untuk memastikan pentadbiran yang baik dan bersih. Pakatan Rakyat berjanji untuk:

  • Terus memperkasakan rakyat sebagai mekanisme check and balance dengan mengamalkan ketelusan kerajaan dan maklumat lengkap. Ini terdiri daripada pelaksanaan lengkap Kebebasan Enakmen Maklumat yang telah pun diperkenalkan di negeri-negeri Pakatan Rakyat.
  • Panjangkan sokongan untuk masyarakat sivil melalui peningkatan bantuan kepada NGO yang memperjuangkan kepentingan rakyat, sebagai sebahagian daripada usaha keseluruhan untuk mengukuhkan peranan NGO sebagai suara rakyat.

Menekankan Pendidikan dan Pendidik sunting

Menyedari sumbangan besar daripada pendidik ke arah pembangunan negara dan perpaduan sosial, Pakatan Rakyat berjanji untuk:

  • Tawaran pembiayaan terus kepada semua jenis institusi pendidikan di semua peringkat dan aliran akademik, teknikal' dan vokasional - dalam usaha untuk memperluaskan akses kepada pendidikan yang berkesan untuk rakyat Malaysia daripada semua lapisan masyarakat. Selain daripada itu, pendidik adalah teras sistem pendidikan Malaysia dan parti itu akan menawarkan mereka program bantuan langsung, sebagai pengiktirafan peranan penting mereka dan pengorbanan murni mereka dan perkhidmatan yang berat dalam pembangunan negara.
  • Menyeragamkan gaji pendidik yang menggunakan prinsip penilaian yang adil dengan memberi pertimbangan kepada kepakaran dan tempoh perkhidmatan.
  • Melaksanakan skim gaji dengan sistem penilaian yang adil dan menyeluruh untuk guru-guru yang akan menjadi setanding dengan jurutera, akauntan dan doktor. Ini adalah komitmen kami untuk mewujudkan satu sistem pendidikan yang berkualiti. Di samping itu, menilai semula pergerakan semasa di sekolah-sekolah untuk memastikan bahawa semua guru terlatih dan berkelayakan, termasuk resolusi status guru-guru sementara.
  • Menyekat beban birokrasi dan pentadbiran yang dihadapi oleh pendidik di Malaysia. Kitaran berterusan parti pemerintah dasar pendidikan baru dan penekanan kesempurnaan terhadap pentadbiran, laporan yang lengkap pada perbelanjaan yang sepatutnya lebih baik dibelanjakan dalam mendidik generasi masa depan kita.

Budaya Ilmu Teras Universiti sunting

Bawah rejim Barisan Nasional, Pakatan Rakyat percaya bahawa universiti-universiti di Malaysia yang terperangkap dalam krisis kredibiliti dan kualiti. Ini adalah masalah yang mendesak dan utama bagi negara. Selain daripada itu, Pakatan Rakyat percaya bahawa tiada masa lagi boleh menjadi sia-sia, bahawa perhatian segera dan khusus diperlukan, dengan usaha bersepadu untuk memulihkan standard daripada universiti. Oleh itu, Pakatan Rakyat berjanji untuk:

  • Mengembalikan kebebasan intelek dan akademik kepada universiti, dengan berakhir semua bentuk campur tangan politik dalam pentadbiran mereka.
  • Borang Panel Pemilihan, yang dianggotai oleh pakar-pakar, untuk senarai pendek dan menilai kesesuaian calon untuk memimpin universiti. Parti hendaklah memastikan bahawa calon-calon yang terbaik diletakkan di universiti kita. Tambahan pula, parti wajib kepada prinsip meritokrasi akademik di universiti pelbagai.
  • Amat menyokong perjuangan pelajar untuk memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti dan mengembalikan hak pelajar universiti untuk meluahkan perasaan dan melibatkan diri sepenuhnya dalam pemikiran dan aktiviti politik.
  • Krisis pembiayaan dalam pendidikan tinggi. Defisit PTPTN dijangka mencapai stratosfera RM46 bilion dalam tempoh sedekad. Parti itu akan mengurangkan beban kewangan pinjaman pelajar dengan menawarkan skim faedah dan membenarkan pembayaran balik untuk memulakan enam bulan selepas memasuki sepenuh masa pekerjaan.
  • Memastikan hak setiap rakyat Malaysia yang layak untuk mendapatkan pendidikan tinggi dan seterusnya pada kos yang minimum.
  • Hak rakyat kepada biasiswa pendidikan, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, bagi mereka yang layak. Parti berjanji untuk menghadkan keperluan untuk pendidikan swasta mahal.

Membanteras Rasuah sunting

Mengenal pasti trend meluas diakibatkan oleh rasuah kepada negara, Pakatan Rakyat berjanji untuk:

  • Memperuntukkan pentadbiran Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di bawah pengawasan Parlimen, termasuk pelantikan jawatan SPRM paling kanan.
  • Penghantaran semua keluar anti-rasuah 'perang' di peringkat negeri. Ini termasuk mengetatkan prosedur kerajaan dan mekanisme pentadbiran.
  • Menyediakan perkhidmatan undang-undang untuk mempertahankan mana-mana individu yang mendedahkan skandal rasuah, tanpa mengira fahaman politik. Ini adalah untuk menggalakkan lebih ramai orang untuk tampil ke hadapan dan memainkan peranan mereka dalam usaha membanteras rasuah.
  • Teruskan melaksanakan amalan tender terbuka, termasuk pelaksanaan langkah-langkah baru dengan semak dan imbang dalam pengurusan rantaian bekalan. Ini adalah bertujuan untuk menghapuskan semua bentuk rasuah.

Sabah dan Sarawak sebagai Rakan sunting

Menyedari kedudukan Sabah dan Sarawak sebagai rakan kongsi yang sama dalam Persekutuan Malaysia, dan menghormati perjanjian terdahulu yang dibuat, Pakatan Rakyat berjanji untuk:

  • Mengembalikan autonomi kepada Sabah dan Sarawak sejajar dengan kerangka Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Persekutuan.

Meningkatkan royalti yang dibayar pada petroleum dan sumber hidrokarbon untuk Sabah dan Sarawak kepada 20% dari 5% sekarang.

  • Menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyelesaikan masalah kronik imigresen haram dan kerakyatan di Sabah.
  • Membantu membawa tahap pembangunan infrastruktur di Sabah dan Sarawak sehingga setanding dengan negeri-negeri persekutuan lain.
  • Menggalakkan integrasi nasional di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia melalui perkiraan saksama perkongsian kuasa yang sepenuhnya berpegang kepada semangat Persekutuan.

100 Hari pertama sunting

Selain menggariskan cabaran-cabaran yang dihadapi oleh negara, Buku Jingga turut menggariskan agenda pada 100 hari pertama pentadbiran Persekutuan Pakatan:

  • Mereformasikan insititusi-institusi penting negara seperti SPR, SPRM, Pejabat Peguam Negara dan PDRM untuk mengembalikan kewibawaan kepada sistem pentadbiran kerajaan.
  • Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
  • Mengarahkan Khazanah Nasional Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan lain-lain badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuhraya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuhraya oleh kerajaaan dengan tujuan menghapuskan tol.
  • Merombak struktur subsidi negara bagi mengurangkan subsidi kepada pihak swasta (seperti subsidi gas sebanyak RM19 bilion kepada penjana bebas) dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat.
  • Mengiktiraf peranan dan jasa kakitangan awam dengan mengkaji semula struktur gaji bermula dengan menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan setiap seorang guru sebagai penghargaan guru pendidik bangsa.
  • Menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan.
  • Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada semua rakyat di kawasan bandar dan separa bandar.
  • Membatalkan Felda Plantations bagi tujuan membuka ladang-ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.
  • Menaikkan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan kepada 20%.
  • Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di negeri Sabah

Kedudukan Kerajaan sunting

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak, telah menolak Buku Jingga sebagai "dicetak di atas kertas yang tiada nilai" . Dalam ucapan pada 31 September, beliau berkata bahawa Pelan Induk Pakatan antara lain bertujuan untuk menstruktur semula subsidi dan menghapuskan tol tidak dapat dilaksanakan, dengan alasan bahawa berbuat demikian akan menjejaskan Bursa Malaysia kerana kebanyakan syarikat-syarikat konsesi adalah syarikat awam tersenarai. Beliau berkata juga bahawa janji Pakatan untuk menghapuskan Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hutang sebanyak RM 33 bilion juga tidak boleh dilakukan.[9] Salah satu daripada parti-parti komponen Pakatan Rakyat, PAS, dengan jelas menyatakan bahawa misinya adalah untuk mewujudkan sebuah negara Islam yang dipandu oleh prinsip Islam . Oleh itu, UMNO Kelantan mewakilkan Mohd Afandi Yusoff telah mengkritik Buku Jingga untuk tidak termasuk undang-undang hudud, menuduh PAS meninggalkan prinsip Islam mereka.[10][11]

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2013-04-03. Dicapai pada 2013-04-02.
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-03-15. Dicapai pada 2013-04-02.
  3. ^ http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/453-etp/7909-program-transformasi-ekonomi-etp.html[pautan mati kekal]
  4. ^ http://thestar.com.my/news/story.asp?sec=focus&file=/2011/4/3/focus/8403612
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-01-16. Dicapai pada 2013-04-02.
  6. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-07. Dicapai pada 2013-04-02.
  7. ^ http://rafiziramli.com/wp-content/uploads/2011/09/Buku-Jingga.pdf
  8. ^ http://wanazizahblog.files.wordpress.com/2010/12/buku-jingga1.pdf
  9. ^ http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/10/1/nation/12107398&sec=nation
  10. ^ http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm
  11. ^ http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20121202/po_11/Pas-dicabar-masukkan-hudud-dalam-Buku-Jingga