Buret merujuk kepada sejenis peralatan yang digunakan dalam kimia yang terdiri daripada tiub gelas sempit yang dipasang menegak dengan kepala paip di pangkalnya. Tiub itu ditanda dengan skala bagimengukur isipadu cecair sementara paip di bawah membenarkan isipadu cecair dapat dibebaskan secara terkawal.

Lakaran buret.
Buret bertanda. Suhu dan grade ditunjukkan di atas.

Buret merupakan peralatan yang digunakan dalam analisa kimia bagi menyingkirkan angkubah, jumlah ukuran larutan kimia. Buret bertanda volumetrik melepaskan isipadu cecair yang diukur. Buret piston yang menyerupai picagari, tetapi dengan ruang dan pelocok jitu. Buret berpiston boleh dikendali secara insani atau bermotor.[1] Buret berat melepaskan cecair menurut berat.[2]

Overview sunting

Buret boleh dibezakan dengan pipet melalui fakta bahawa kuantiti yang dibebaskan adalah angkubah. Dengan itu dalam titratan, satu larutan dilepaskan menggunakan pipet, dan satu larutan lagi ditambah padanya dari buret dalam aliquots pelbagai saiz.

Buret mungkin direka bagi kegunaan menurut suhu tertentu. Jika digunakan pada suhu berlainan ia perlu diselaraskan kembali.


Rujukan sunting

  1. ^ Templat:VogelQuantitative6th Section 3.12, p.79, "Burettes"
  2. ^ Redman, H. N. (1963). "An improved type of weight burette for use in volumetric analysis". Analyst. 88: 654–655. doi:10.1039/AN9638800654.

Pautan luar sunting