Bursa Derivatif Malaysia

Bursa Derivatif Malaysia (Bahasa Inggeris: Malaysia Derivatives Exchange, MDEX), juga dikenali sebagai Bursa Pengedaran Malaysia (Malaysian Distribution Exchange), adalah sebuah syarikat saham terhad yang dibentuk pada Jun 2001 di Malaysia melalui penggabungan Bursa Niaga Hadapan Opsyen dan Kewangan Kuala Lumpur (KLOFFE) dan Pertukaran Komoditi dan Monetari Malaysia (COMMEX Malaysia).[1] Ia adalah anak syarikat kepada Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL).

MDEX sepenuhnya elektronik, menggunakan Sistem Perdagangan Automatik KLOFFE (KATS). Kontrak yang paling aktif di bursa adalah niaga hadapan minyak sawit mentah. Ia juga memperdagangkan niaga hadapan dan opsyen pada Indeks Komposit BSKL, niaga hadapan KLIBOR tiga bulan (Kadar Tawaran Antara Bank Kuala Lumpur), dan niaga hadapan sekuriti Kerajaan Malaysia lima tahun. Semua derivatif kecuali minyak sawit mentah diselesaikan secara tunai. Sistem KATS mempunyai dua sesi perdagangan, dipisahkan dengan rehat makan tengah hari. Perdagangan dilakukan Isnin hingga Jumaat, dari jam 8:45 pagi hingga 6 petang

Sejarah sunting

Bursa Komoditi Kuala Lumpur (KLCE) adalah pertukaran niaga hadapan pertama di Malaysia dan Asia Tenggara, yang ditubuhkan pada 1980. Pada 1996, Bursa Kewangan Malaysia diperbadankan untuk membantu pengembangan bursa ke niaga hadapan kewangan. Bursa Komoditi dan Kewangan Malaysia (COMEX) menggantikan KLCE dan Bursa Komoditi Malaysia, anak syarikat bekas KLCE. Ia bergabung dengan Kuala Lumpur Options dan Financial Futures Exchange (KLOFFE) pada Disember 2000 dan membentuk Bursa Derivatif Malaysia (MDEX).

Kerjasama strategik sunting

MDEX mengadakan kerjasama dengan Bursa Perdagangan Chicago untuk meningkatkan aksesibiliti terhadap penawaran globalnya. Kerjasama ini merangkumi pelesenan harga penyelesaian niaga hadapan minyak sawit mentah (FCPO) untuk menjadikan Malaysia sebagai penanda aras global untuk komoditi tersebut.

Perkongsian itu melibatkan pertukaran hak milik. Bursa Perdagangan Chicago memegang 25% kepentingan ekuiti, sementara selebihnya dipegang oleh Bursa Malaysia Berhad.

Rujukan sunting

  1. ^ Nur Izzati. "(DOC) PASARAN DERIVATIF". academia.edu. Dicapai pada 1 Julai 2020.

Pautan luar sunting