Burung Belatuk Baldu

spesies burung

Burung Belatuk Baldu adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di selatan Asia termasuk Malaysia. Nama sainsnya ialah Sitta frontalis.

Burung Belatuk Baldu
Di Assam, India
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
S. frontalis
Nama binomial
Sitta frontalis
Swainson, 1820

Ciri-ciri sunting

Burung Belatuk Baldu ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Belatuk Baldu adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh Burung Belatuk Baldu tidak bergigi.

Makanan sunting

Pembiakan sunting

Burung Belatuk Baldu membiak dengan bertelur. Telur Burung Belatuk Baldu bercangkerang keras. Burung Belatuk Baldu bersarang dalam lubang pokok atau celah batu, dilapik dengan lumut, bulu haiwan dan bulu pelepah, atau rumput. Sering kali burung Belatuk Baldu perlu memperluaskan lubang, tetapi lubang besar akan dikecilkannya dengan membina dinding lumpur yang kemas. Belatuk Baldu menghasilkan tiga hingga enam putih dengan tompokan merah.

Ia merupakan burung bising, sering kali dijumpai dengan bunyi berulang “sit-sit-sit”.


Habitat sunting

Galeri sunting

Rujukan sunting

  • "Sitta frontalis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Database entry includes justification for why this species is of least concern
  • Birds of India by Grimmett, Inskipp and Inskipp, ISBN 0-691-04910-6
  • Tits, Nuthatches and Treecreepers, Harrap and Quinn, ISBN 0-7136-3964-4


Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z