Burung Falko Dahi Putih

White-fronted Falconet) adalah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya ialah Microhierax latifrons. [2], [3]

Burung Falko Dahi Putih
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
M. latifrons
Nama binomial
Microhierax latifrons
Sharpe, 1879

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" daripada segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrata darat, lebih 150,000 spesies invertebrata, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan sunting

Burung Falko Dahi Putih boleh didapati di Semenanjung Malaysia.

Ciri-ciri sunting

Burung Falko Dahi Putih ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Burung. Dalam aturan : tergolong dalam keluarga : Falconidae. Burung Falko Dahi Putih ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Falko Dahi Putih terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikle.

Makanan sunting

Burung Falko Dahi Putih merupakan seekor burung pemangsa.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Falko Dahi Putih membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Pengekalan sunting

Burung Falko Dahi Putih merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Microhierax latifrons". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ "4 ECOLOGY DI SABAH". Diarkibkan daripada yang asal pada 2004-07-23. Dicapai pada 2013-07-20.
  3. ^ ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z