Burung Falko Timur

Burung Falko Timor (bahasa Inggeris: Oriental hobby) ialah sejenis burung yang boleh ditemui di timur Himalaya dan banjaran di selatan China, Hainan ke selatan hingga Indochina, Asia Selatan dan Australasia.[2] Ia dikenali sebagai burung bergelandangan dari Malaysia. Nama sainsnya Falco severus. [3]

Burung Falko Timor
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
F. severus
Nama binomial
Falco severus
Horsfield, 1821

Taburan sunting

Burung Falko Timor boleh didapati di Semenanjung Malaysia. Ia turut merayau ke China, Asia Selatan dan Australia.

Ciri-ciri sunting

Burung Falko Timor adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup bertulang belakang (vertebrat). Burung Falko Timor adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Falko Timor terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Makanan sunting

Burung Falko Timor merupakan seekor burung pemangsa. Makanannya terdiri daripada burung, serangga, mamalia kecil dan reptilia.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Falko Timor membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Pengekalan sunting

Burung Falko Timor merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2013). "Falco severus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Birding-Aus Mailing List Archives
  3. ^ ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting