Burung gagak paruh besar

spesies burung
(Dilencongkan dari Burung Gagak Paruh Besar)

Burung gagak paruh besar atau gagak kampung (nama saintifiknya: Corvus macrorhynchos) ialah salah satu jenis burung gagak.

Gagak paruh besar
C. m. culminatus, Bengal Barat, India
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. macrorhynchos
Subspesies:
Corvus macrorhynchos macrorhynchos
Corvus macrorhynchos japonensis
Corvus macrorhynchos colonorum
Corvus macrorhynchos hainanus
Corvus macrorhynchos mengtszensis
Corvus macrorhynchos mandschuricus
Corvus macrorhynchos osai
Corvus macrorhynchos tibetosinensis
Corvus macrorhynchos connectens
Corvus macrorhynchos intermedius
Corvus macrorhynchos culminatus
Corvus macrorhynchos philippinus
Nama binomial
Corvus macrorhynchos
Wagler, 1827
Corvus macrorhynchos

Ciri-ciri sunting

 
Daerah Kullu Himachal Pradesh, India.
 
Spesies kecil japonensis mencari makan bangkai yu

Saiz keseluruhan (panjang: 46-59 cm; 18-23 in) dan bentuk bahagian badan berbeza di rantau ini. Jauh di timur laut Jepun , Kuriles dan Semenanjung Sakhalin, ia agak lebih besar berbanding burung Gagak Bangkai , manakala taksa dari India di sebelah rangkaian barat daya julatnya jauh lebih kecil daripada Gagak Bangkai. Semua taksa memiliki paruh yang agak panjang dengan bahagian atas yang agak tebal dan bengkok, menjadikannya kelihatan berat dan hampir seperti Raven. Secara umumnya, semua taxa mempunyai balung yang gelap yang kekelabuan dari belakang kepala, leher, bahu dan bahagian bawah badan. Sayap, ekor, muka dan leher mereka hitam berkilat. Kegelapan kelabu berbeza di seluruh julatnya sehingga hampir hitam pada taksa India.

Makanan sunting

Serbaguna yang amat dalam memberi makan, ia akan mengambil makanan dari tanah atau dalam pokok-pokok. Mereka memakan pelbagai barangan dan akan cuba makan apa-apa yang terdapat yang boleh dimakan, hidup atau mati, tumbuhan atau haiwan. Ia juga merupakan salah satu spesis yang paling gigih dan agak berani, terutamanya di kawasan bandar. Ia terkenal dengan tabiat tetap membunuh tempatan Ayam , lebih-lebih lagi daripada mana-mana spesis lain Crow. Di Jepun, liar gagak dianggap sebagai perosak untuk merobek beg sampah terbuka dan mengambil penggantung kot wayar untuk sarang mereka. Di Sri Lanka, Karunarathna & Amarasinghe (2008) [4] perhatian bahawa gagak hutan sebenarnya mungkin, jika tidak pemangsa utama, haiwan kecil tempatan, hutan gagak sangat berpengalaman dalam menangkap cicak, mengambil hanya 45 minit untuk mencari, menangkap dan memakan empat kritikal terancam cicak endemik di Horton dataran Kebangsaan taman. Makanan kelakuan caching telah dinyatakan di ssp. Culminatus. [

Burung Gagak Paruh Besar agak mudah permakanannya, ia akan mengambil makanan dari tanah atau di pokok. Ia makan jenis makanan yang luas dan akan cuba makan hampir sebarang benda yang kelihatan boleh dimakan, hidup atau mati, tumbuhan atau haiwan. Ia juga merupakan salah satu spesis yang paling gigih dan agak berani, terutamanya di kawasan bandar. Ia terkenal dengan tabiat gemar membunuh ayam tempatan, lebih-lebih lagi berbanding mana-mana spesis gagak yang lain. Di Jepun, gagak liar dianggap sebagai perosak kerana merobek beg sampah sehingga terbuka dan mengambil dawai penggantung kot bagi sarang mereka. Di Sri Lanka, Karunarathna & Amarasinghe (2008) [2] menyedari bahawa Gagak Paruh Besar sebenarnya berkemungkinannya pemangsa utama, haiwan kecil tempatan, Gagak Paruh Besar sangat berpengalaman bagi menangkap cicak, mengambil masa hanya 45 minit untuk mencari, menangkap dan memakan empat cicak endemik terancam kritikal di Tanam Negara Dataran Horton.

Tabiat menyimpan makanan telah disedari bagi ssp. culminatus.[3][4]

Pembiakan sunting

Burung Gagak Paruh Besar membiak dengan bertelur. Telur Burung Gagak Paruh Besar bercengkerang keras.

Habitat sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Corvus macrorhynchos". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help)
  2. ^ Karunarathna, Amarasinghe (2008) Beobachtung einer Dickschnabelkrähe (Aves: Corvidae) beim Erbeuten von Ceylon-Taubagamen, Cophotis ceylanica (Reptilia: Agamidae), im Horton Plains Nationalpark auf Sri Lanka. Sauria, 30 (4): 59-62.
  3. ^ Natarajan,V (1992) Food-storing behaviour of the Jungle Crow Corvus macrorhynchos Wagler. J. Bombay Nat. Hist. Soc. 89(3):375
  4. ^ Sharma,Satish Kumar (1995) Food storing behaviour of the Jungle Crow Corvus macrorhynchos Wagler. J. Bombay Nat. Hist. Soc. 92(1):123

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z