Burung Sang Seruk Gunung

spesies burung

Seruk-Gunung Melayu atau Burung Sang Seruk Gunung adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah Arborophila campbelli).

Burung Sang Seruk Gunung
frames
Pengelasan saintifik

Famili/Sub-famili Phasianidae

Penama spesies (Robinson, 1904)

Nota Taxonomi sunting

Arborophila orientalis (Sibley dan Monroe 1990, 1993) telah dipecahkan kepada A. orientalis, A. sumatrana, A. rolli dan A. campbelli menurut Mees (1996), berasaskan siri perbezaan ciri jelas antara taxa, dinilai semula berdasarkan spesimen dan gambar oleh Kumpulan Kerja Taxonomi HidupBurung (BirdLife Taxonomic Working Group).

Arborophila campbelli terhad kepada pergunungan Semenanjung Malaysia (EOO 10,000-50,000 km2). Ia terdapat di bahagian atas zon dipterocarp, termasuk hutan malar hijau montane dan hutan tinggi atas montane. Ia dilaporkan sebagai agak biasa terdapat di kawasan habitat yang bersesuaian, dan kurang terancam oleh kehilangan habitat akibat kesukaran sampai kawasan taburannya. Pada masa kini ia dianggap Kurang Dibimbangkan (Least Concern), sungguhpun kajian lanjut diperlukan untuk menentukan samaada berlaku kemerosotan jumlah. [1]

Ciri-ciri sunting

Burung Sang Seruk Gunung ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Sang Seruk Gunung ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang dilitupi bulu pelepah. Paruh Burung Sang Seruk Gunung tidak bergigi.

Makanan sunting

Pembiakan sunting

Burung Sang Seruk Gunung membiak dengan bertelur. Telur Burung Sang Seruk Gunung bercengkerang keras.

Habitat sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z