C-3PO atau See-Threepio adalah watak robot humanoid dari francais Star Wars yang muncul dalam trilogi asal, trilogi prekuel dan kesinambungan. Dibina semula oleh Anakin Skywalker, C-3PO direka sebagai droid protokol yang bertujuan membantu etika, adat istiadat, dan terjemahan,[1] dengan menyatakan bahawa dia "fasih dalam lebih daripada enam juta bentuk komunikasi".[2] Bersama rakan sejawat astro saudara dan rakannya R2-D2, C-3PO menyediakan pelepasan komik dalam struktur naratif filem, dan berfungsi sebagai kerajang. Anthony Daniels telah menjayakan watak dalam semua filem sinematik Star Wars yang dikeluarkan sehingga kini, termasuk Rogue One dan animasi The Clone Wars; C-3PO dan R2-D2 adalah satu-satunya watak yang muncul dalam setiap filem.

C-3PO
Watak Star Wars
Kemunculan pertama Star Wars (1977)
Dicipta oleh George Lucas
Dilakonkan oleh Anthony Daniels
Disuarakan oleh Anthony Daniels (kebanyakan media)
Ross King (Jedi Starfighter)
Tom Kane (Pelbagai permainan video, Jedi Training Academy, dan Robot Chicken)
Simon Pegg (Phineas and Ferb)
Informasi
Nama penuhC-3PO
Nama panggilan3PO
Goldenrod (oleh Han Solo)
Homeworld Tatooine

C-3PO telah memainkan peranan penting dalam sejarah Galaxy, yang muncul di bawah perkhidmatan Shmi Skywalker, rumah Lars, Padmé Amidala, Raymus Antilles, Luke Skywalker, dan Leia Organa. Dalam majoriti penggambaran, penampilan fizikal C-3PO adalah terutamanya penyaduran emas yang digilap, walaupun penampilannya berbeza-beza di seluruh filem; termasuk ketiadaan penutup logam dalam The Phantom Menace, penyaduran tembaga yang pudar dalam Attack of the Clones, kaki kanan bawah perak diperkenalkan di A New Hope, dan lengan kiri merah di The Force Awakens.[3] C-3PO juga muncul kerap dalam kanon dan kesinambungan novel Star Wars Legends, buku komik, dan permainan video, dan menjadi protagonis dalam siri televisyen ABC Droids.

Di sebalik tabir sunting

C-3PO dijayakan oleh Anthony Daniels di dalam semua 10 filem Star Wars[4][5] - sembilan siri aksi secara langsung dan satu animasi. Dalam Episod I, model C-3PO rangka adalah puppeteered, dengan Anthony Daniels menyediakan suara, dan dalang dikeluarkan dalam pasca produksi. Untuk Episod II, Daniels meminta untuk mengambil alih tugas dalang, tetapi adegan ini kemudian dipadamkan. Dalam Episodes II hingga VIII dan Rogue One, Daniels memakai pakaian dan memberikan suara.

Daniels juga menjayakan C-3PO dalam segmen aksi langsung Star Wars Holiday Special,[6] sementara hanya menyuarakan watak dalam bahagian animasi. Beliau juga menyuarakan C-3PO dalam empat siri animasi Star Wars Star Wars: Clone Wars, Star Wars: Droids, Star Wars: The Clone Wars[4] dan Star Wars Rebels[7] serta dalam adaptasi drama radio trilogi asal. Beliau kembali membawakan peranannya dalam The Lego Movie,[7] di mana C-3PO mempunyai penampilan kameo dengan anggota krew Millennium Falcon.

Pengaruh budaya sunting

Foto penutup edisi Ogos 2015 GQ menampilkan pelawak Amy Schumer memakai replika bikini Puteri Leia dan menghisap salah satu jari C-3PO. Lucasfilm dan Disney membantah imej ini dan mengeluarkan kenyataan umum bahawa ia tidak dibenarkan.[8]

Nicolas Ghesquière, pengarah kreatif Louis Vuitton, dan Rodarte telah mencipta reka bentuk fesyen yang diilhamkan oleh C-3PO.[8]

Tentera Laut Amerika Syarikat membina robot pada tahun 2012 yang dikenali sebagai Humanoid Shipboard Autonomous yang mereka anggap dimodelkan pada C-3PO. Robot itu dibina untuk tujuan memadamkan kebakaran, tetapi mempunyai kebolehan pergerakan serupa dengan Star Wars droid dengan dapat memanjat tangga dan membawa selang. Juga serupa dengan C-3PO, ia boleh bertindak balas terhadap isyarat manusia, tetapi pada tahap yang jauh lebih asas, tidak seperti droid Star Wars.[9][10]

Nama cetakan sunting

Pada awal bahan cetak 1977/1978 (komik, kalendar, dan lain-lain) C-3P0 dipanggil See Threepio, tidak ada tanda sempang.

Rujukan sunting

  1. ^ Star Wars Character Encyclopedia: Updated and Expanded (ed. First). DK Publishing. 2016. m/s. 36. ISBN 978-5-0010-1452-2.
  2. ^ Star Wars: Absolutely Everything You Need to Know (ed. Second). DK Publishing. 2016. m/s. 48. ISBN 978-5-0010-1453-9.
  3. ^ Mallenbaum, Carly (December 15, 2015). "Anthony Daniels confirms it: C-3PO's always had a silver leg... 'til now". USA Today. Dicapai pada December 11, 2016.
  4. ^ a b Ryan Gilbey (3 September 2015). "'The secrecy has been ludicrous': Star Wars actor Anthony Daniels on the new film and his life as C-3PO". theguardian.com. The Guardian. Dicapai pada 18 December 2016.
  5. ^ Geoffrey Macnab (13 December 2017). "Film reviews round up: Star Wars: The Last Jedi, Ferdinand, Shot Caller, Mountains May Depart". independent.co.uk. Independent. Dicapai pada 30 December 2017.
  6. ^ William Thomas; Ian Freer (3 December 2015). "The Star Wars Holiday Special: may the farce be with you". empireonline.com. Empire. Dicapai pada 1 January 2017.
  7. ^ a b Jessica Boulton (20 September 2015). "Star Wars' C-3PO on how R2-D2 was no Force to reckon with and Princess Leia in a bikini was boring". mirror.co.uk. Mirror. Dicapai pada 1 October 2017.
  8. ^ a b Marriott, Hannah (July 26, 2015), "Star Wars: Why C-3PO Is This Season's Fashion Hit", The Guardian, US Edition
  9. ^ Adrian Shaw (14 October 2012). "US navy to build robot firefighters like C-3PO". mirror.
  10. ^ "A new robot inspired by C-3PO being developed for the US Navy will fight fires and throw grenades". NewsComAu.

Pautan luar sunting