Pencahayaan elektrik adalah alat yang menghasilkan cahaya yang boleh dilihat dari arus elektrik. Ia merupakan bentuk pencahayaan yang paling biasa dan adalah penting untuk masyarakat moden, menyediakan lampu dalaman untuk bangunan dan lampu luaran untuk aktiviti petang dan waktu malam. Dalam penggunaan teknikal, komponen yang boleh diganti yang menghasilkan cahaya dari elektrik dipanggil lampu.[1] Lampu biasanya dipanggil mentol lampu; sebagai contoh, mentol lampu pijar.[2] Lampu biasanya mempunyai asas yang diperbuat daripada seramik, logam, kaca atau plastik, yang menjamin lampu di soket lampu. Sambungan elektrik ke soket boleh dibuat dengan asas skru-benang, dua pin logam, dua penutup logam atau penutup bayonet.

Lampu mentol pijar (kiri) dan neon (kanan) dihidupkan

Tiga kategori utama lampu elektrik adalah lampu pijar, yang menghasilkan cahaya dengan filamen yang dipanaskan putih-panas oleh arus elektrik, lampu pelepasan gas, yang menghasilkan cahaya melalui arka elektrik melalui gas, dan lampu LED, yang menghasilkan cahaya dengan aliran elektron merentasi jurang dalam semikonduktor.

Sebelum lampu elektrik menjadi biasa pada awal abad ke-20, orang-orang yang digunakan lilin, gas lampu, lampu minyak, dan kebakaran.[3] Humphry Davy maju pertama lampu pijar di 1802, diikuti oleh yang pertama praktikal elektrik arc cahaya di kamar 1806. Oleh tahun 1870-an, Davy arc lampu telah berjaya dipasarkan, dan telah digunakan untuk cahaya banyak ruang awam.[4] pembangunan semakin bercahaya filamen sesuai untuk pedalaman mengambil lampu lagi, tetapi pada awal abad kedua puluh pencipta telah berjaya membangunkan pilihan, menggantikan arc cahaya dengan incandescents.[5]

Kecekapan tenaga pencahayaan elektrik telah meningkat secara radikal sejak demonstrasi pertama lampu arka dan bola lampu pijar pada abad ke-19. Sumber lampu elektrik yang moden datang dengan kelimpahan jenis dan saiz yang disesuaikan dengan banyak aplikasi. Kebanyakan lampu elektrik moden dikuasakan oleh kuasa elektrik yang dijana secara berpusat, tetapi pencahayaan juga boleh dikuasakan oleh penjana elektrik mudah alih atau siap sedia atau sistem bateri. Lampu berkuasa bateri sering digunakan semasa dan di mana lampu pegun gagal, selalunya dalam bentuk lampu suluh, lampu elektrik, dan kenderaan.

Jangka hayat lampu sunting

Jangka hayat untuk pelbagai jenis lampu ditakrifkan sebagai bilangan jam operasi di mana 50% daripada mereka gagal, iaitu kehidupan median lampu. Toleransi pengeluaran serendah 1% boleh membuat variasi 25% dalam kehidupan lampu, jadi secara umumnya beberapa lampu akan gagal sebelum jangka hayat yang diberi nilai, dan beberapa akan bertahan lebih lama. Untuk LED, hayat lampu ditakrifkan sebagai masa operasi di mana 50% lampu telah mengalami penurunan sebanyak 70% dalam keluaran cahaya.

Sesetengah jenis lampu juga sensitif kepada kitaran beralih. Bilik-bilik yang bertukar dengan kerap seperti bilik mandi boleh mengharapkan kehidupan lampu yang lebih pendek daripada apa yang dicetak di dalam kotak. Lampu kalimantang padat amat sensitif kepada kitaran beralih.

Pencahayaan awam sunting

Jumlah cahaya tiruan (terutamanya dari cahaya jalan) cukup untuk bandar mudah dilihat pada waktu malam dari udara, dan dari ruang angkasa. Cahaya ini adalah sumber pencemaran cahaya yang membebankan ahli-ahli astronomi dan lain-lain.

 

Lampu buatan manusia menyerlahkan terutamanya kawasan yang maju atau penduduk di permukaan bumi, termasuk pesisir Eropah, timur Amerika Syarikat, India, Jepun dan Korea Selatan.

Simbol litar lampu sunting

Dalam lampu rajah litar biasanya ditunjukkan sebagai simbol. Terdapat dua jenis simbol utama, iaitu:

Rujukan sunting

  1. ^ "Lamp". Dictionary.com. Dicapai pada November 9, 2014.
  2. ^ "Light bulb". Merriam-Webster. Dicapai pada September 18, 2017.
  3. ^ Freebert, Ernest (2014). The age of Edison : electric light and the invention of modern America. Penguin Books. ISBN 978-0143124443.
  4. ^ Guarnieri, M. (2015). "Switching the Light: From Chemical to Electrical". IEEE Industrial Electronics Magazine. 9 (3): 44–47. doi:10.1109/MIE.2015.2454038.CS1 maint: ref=harv (link)
  5. ^ Reisert, Sarah (2015). "Let there be light". Distillations Magazine. 1 (3): 44–45. Dicapai pada 22 March 2018.