Captain Marvel (filem)

Captain Marvel adalah sebuah filem adiwira Amerika Syarikat pada tahun 2019 berdasarkan watak Marvel Comics, Carol Danvers. Dihasilkan oleh Marvel Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures, ia adalah filem ke-21 dalam francais Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini ditulis dan diarahkan oleh Anna Boden dan Ryan Fleck, dengan Geneva Robertson-Dworet juga menyumbang kepada sutradara. Dibintangi Brie Larson sebagai Carol Danvers, Samuel L. Jackson, Ben Mendelsohn, Djimon Hounsou, Lee Pace, Lashana Lynch, Gemma Chan, Annette Bening, Clark Gregg dan Jude Law. Berlatarbelakangkan pada tahun 1995, cerita itu mengikuti Danvers sebagai Captain Marvel selepas Bumi terperangkap di tengah konflik antara dua tamadun asing.

Captain Marvel
PengarahAnna Boden dan Ryan Fleck
Lakon layar
Cerita oleh
Berdasarkan
Dihasilkan olehKevin Feige
Dibintangi
SinematografiBen Davis
Disunting oleh
Muzik olehPinar Toprak
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 27 Februari 2019 (2019-02-27) (London)
  • 8 Mac 2019 (2019-03-08) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
124 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$152–175 juta
Pecah panggung$1.128 billion[2]

Pembangunan filem bermula seawal bulan Mei 2013. Ia diumumkan secara rasmi pada bulan Oktober 2014 sebagai filem adiwira yang dipimpin oleh wanita pertama Marvel Studios. Nicole Perlman dan Meg LeFauve telah ditugaskan sebagai penulis skrip pada bulan April selepas penyerahan berasingan untuk pengembangan watak. Cerita itu telah meminjam elemen-elemen dari cerita asal melalui komik Perang Kree-Skrul karya Roy Thomas pada tahun 1971. Larson diumumkan sebagai Carol Danvers pada 2016 di San Diego Comic-Con, dengan Boden dan Fleck ditugaskan untuk mengarahkan pada April 2017. Robertson-Dworet tidak lama selepas itu mengambil alih tugas sebagai penulis skrip, dengan baki para pelakon ditambah untuk memulakan siri penggambaran. Lokasi pengambaran bermula pada bulan Januari 2018, dengan pengambaran utama bermula pada bulan Mac 2018 di California sebelum berakhir di Louisiana pada bulan Julai 2018. Jackson dan Gregg yang, antara lain, menyunting filem ini buat kali terakhir untuk francais MCU - secara digital ia perlu nampak seperti dalam era pengeluaran filem pada tahun 1990-an.

Kapten Marvel membuat tayangan perdana di London pada 27 Februari 2019, dan secara teater dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 8 Mac 2019 melalui paparan IMAX dan 3D. Filem ini berjaya mengutip hasil jualan lebih daripada $ 1.1 bilion di seluruh dunia, menjadikannya filem adiwira yang dipimpin wanita untuk melepasi pencapaian bilion dolar USD itu. Ia kini merupakan filem kedua tertinggi pada tahun 2019, dan menjadi filem adiwira ke-9 tertinggi sepanjang zaman serta filem keseluruhan ke-22 yang paling laris di dunia.

Plot sunting

Pada tahun 1995, di Kree Empayar planet Hala, Starforce ahli Vers menderita dari amnesia dan mimpi buruk berulang yang melibatkan seorang wanita yang lebih tua. Yon-Rogg, mentor dan komandernya, melatih Vers untuk mengawal kebolehannya, manakala Supreme Intelligence, kecerdasan buatan yang memerintah Kree, menggesanya untuk mengawal emosinya.

Semasa misi untuk menyelamatkan operasi yang menyamar menyusup sekumpulan Skrulls, makhluk asing yang berperang dengan Kree, Vers ditangkap oleh komander Skrull Talos. Siasatan kenangan Vers membawa mereka ke Bumi. Vers melarikan diri dan mendarat di Los Angeles. Kehadirannya menarik S.H.I.E.L.D. ejen Nick Fury dan Phil Coulson, yang penyiasatannya diganggu oleh serangan Skrull. Vers memulihkan kristal yang mengandungi ingatannya yang diekstrak dalam pengejaran berikutnya manakala Fury membunuh Skrull yang menyamar sebagai Coulson.

Talos, yang menyamar sebagai bos Fury, Keller, mengarahkan Fury bekerja dengan Vers dan memerhatikannya. Menggunakan ingatannya yang diekstrak, Vers dan Fury pergi ke pemasangan Projek Pegasus di U.S. Tentera Udara pangkalan. Mereka mendapati bahawa Vers adalah seorang juruterbang yang dianggap telah meninggal dunia pada tahun 1989 semasa menguji enjin eksperimen kelajuan cahaya yang direka oleh Dr. Wendy Lawson, yang Vers kenali sebagai wanita dari mimpi buruknya. Fury memberitahu S.H.I.E.L.D. lokasi mereka dan satu pasukan tiba. Fury menyedari bahawa Keller adalah Talos dan membantu Vers melarikan diri dengan jet dengan kucing sembunyi Lawson, Goose.

Mereka terbang ke Louisiana untuk bertemu bekas juruterbang Maria Rambeau, orang terakhir yang melihat Vers dan Lawson hidup. Rambeau dan anak perempuannya Monica mendedahkan bahawa Vers ialah Carol Danvers, yang pernah seperti keluarga kepada mereka. Talos, yang tiba tanpa senjata, menjelaskan bahawa Skrull adalah pelarian yang mencari rumah baru dan Lawson ialah Mar-Vell, seorang saintis Kree yang memberontak yang membantu mereka. Talos memainkan rakaman kotak hitam yang dipulihkan daripada jet Lawson, mendorong Danvers mengingati nahas itu: Yon-Rogg membunuh Mar-Vell untuk menghalangnya daripada memusnahkan enjin sebelum Kree dapat memulihkannya. Memusnahkan enjin itu sendiri, Danvers menyerap tenaga daripada letupan yang berlaku, memperoleh kuasa tetapi kehilangan ingatannya.

Danvers, Talos, Fury dan Rambeau mencari makmal berjubah Lawson yang mengorbit Bumi, tempat Lawson menyembunyikan beberapa Skrull, termasuk keluarga Talos, dan Tesseract, sumber kuasa enjin Lawson. Di sana, Danvers ditangkap oleh Starforce dan berhubung dengan Supreme Intelligence. Danvers membuang implan Kree yang menindas kuasanya semasa pertemuan mereka, membolehkannya mencapai potensi penuhnya. Dalam pertempuran berikutnya, Fury mendapatkan semula Angsa, yang didedahkan sebagai makhluk asing Flerken. Angsa menelan Tesseract dan mencakar Fury, membutakan mata kirinya. Danvers memusnahkan pengebom Kree, memaksa pegawai Kree Ronan the Accuser dan skuadronnya berundur.

Danvers mengalahkan Yon-Rogg dan menghantarnya ke Hala dengan amaran untuk Supreme Intelligence. Dia kemudian berlepas untuk membantu Skrulls mencari dunia rumah baharu, meninggalkan Fury halaman yang diubah suai untuk menghubunginya dalam keadaan kecemasan. Fury merangka inisiatif untuk mencari wira seperti Danvers, menamakannya sempena Tentera Udaranya tanda panggilan, "Avenger". Dalam pemandangan pertengahan kredit, ditetapkan pada 2018, alat kelui yang diaktifkan[a] sedang dipantau oleh Avengers apabila Danvers muncul mencari Fury.[b] Dalam adegan pasca kredit, Goose naik ke meja Fury dan memuntahkan Tesseract.

Pelakon sunting

Brie Larson (atas) and Samuel L. Jackson (bawah) bersama-sama dengan Brig. Gen. Jeannie Leavitt, juruterbang pesawat tempur wanita pertama U.S. Air Force's dalam filem ini.

Sekuel sunting

The Marvels dijadualkan akan dikeluarkan pada 10 November 2023,[5] dengan Nia DaCosta mengarahkan dan Megan McDonnell menulis skrip.[6][7] Larson mengulangi peranannya,[7] dan disertai oleh Iman Vellani sebagai Kamala Khan / Ms. Marvel dan Teyonah Parris sebagai Monica Rambeau yang sudah dewasa, kedua-duanya mengulangi peranan mereka daripada siri Disney+.[8] Zawe Ashton muncul sebagai penjahat.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ "Captain Marvel (2019)". British Board of Film Classification. Mac 4, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 4, 2019. Dicapai pada Mac 5, 2019. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "Captain Marvel". Box Office Mojo. 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 20, 2019. Dicapai pada Jun 11, 2019. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan CaptainMarvel tidak disediakan
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan CaptainMarvelMidCredits tidak disediakan
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan TheMarvelsReleaseDate tidak disediakan
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan DaCostaSequel tidak disediakan
  7. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan McDonnellLarsonSequel tidak disediakan
  8. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan TheMarvels tidak disediakan
  9. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan AshtonSequel tidak disediakan

Patuan luar sunting



Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan