Captain at sea atau Kapten laut adalah satu pangkat tentera laut yang memerintah ship of the line atau kapal utama.

Persamaan dalam tentera laut lain ialah kepten ship of the line atau pangkat Kepten dalam tentera laut Negara-Negara Komanwel dan Tentera Laut AS.

Jerman sunting

Kapitän zur See (disingkatkan KapzS atau KZS) ("Kepten Laut") adalah pangkat Pegawai Kanan tertinggi dalam Tentera Laut Jerman.[1]

Panggilan rasmi sunting

Cara, mengikut ZDv 10/8, panggilan rasmi warga tentera untuk pangkat Kapitän zur See ialah "Herr/Frau Kapitän zur See". Namun, dalam tradisi tentera laut Jerman seorang Kapitän zur See akan dipanggil sebagai "Herr/Frau Kapitän", atau, kerapkali, dalam bahasa pelaut "Herr/Frau Kap'tän".

Insignia pangkat dan pentakrifan sunting

Kepten Laut
Kapitän zur See
     
Papan
bahu
Jalur
lengan
Slip on
bahu
Negara
 
Jerman
Cabang perkhidmatan   Tentera Laut Jerman
Singkatan KptzS
KZS
Kumpulan pangkat Pegawai kanan
Kod
NATO
OF-5
Pangkat tinggi seterusnya Flottillenadmiral
Pangkat rendah seterusnya

Fregattenkapitän

Persamaan pangkat Oberst


Insignia pangkat Kapitän zur See, dipakai pada pergelangan baju dan bahu, berupa satu bintang bucu lima di atas empat baris jalur berwarna emas pada lengan. Apabila dipakai sebagai gelung pangkat jenis slip-on, lazimnya pada bahu , bintang tersebut tidak dimasukkan.

Pangkat ini ditakrifkan OF-5a[2] dalam NATO, dan setaraf dengan Oberst dalam Heer dan Luftwaffe. Ia merupakan gred A16 atau B3 dalam peraturan gaji Kementerian Pertahanan Persekutuan dan lebih kanan dari pangkat OF-4 Fregattenkapitän.

Volksmarine sunting

Volksmarine
Shoulder cord
Lengan bawah
Kapitän zur See

Kapitän zur See dalam Volksmarine GDR merupakan gred tertinggi kumpulan pangkat pegawai kanan, setanding dengan kod pangkat NATO OF-5. Insignia pangkat ini terdiri daripada shoulder cord dan jalur lengan. Shoulder cord mesti dipakai pada jaket seragam dan diperbuat dari pintalan tocang perak yang disemat tiga pip emas dengan pelapik warna biru kelasi.

Insignia lengan terdiri daripada satu baris besar berwarna emas, dan satu bintang bucu lima di atas. Bertentangan dengan tradisi Tentera Laut Imperial Jerman, di mana gelung pergelangan mengelilingi lengan bawah, jalur lengan Volksmarine membentuk 40 % gelung.

Tentera Laut Imperial Jerman dan Kriegsmarine sunting

Nazi Kriegsmarine
Shoulder cord
Lengan baju
insignia
Kapitän zur See

Di dalam Tentera Laut Imperial Jerman dan Kriegsmarine, Kapitän zur See merupakan pangkat tertinggi dalam kumpulan pangkat pegawai kanan. Insignia pangkat ini terdiri daripada shoulder cord dan jalur lengan. Shoulder cord mesti dipakai pada jaket seragam dan diperbuat dari pintalan tocang perak yang disemat dua pip (bintang) emas dengan pelapik warna biru kelasi. Insignia lengan mengandungi empat baris jalur, dan satu bintang bucu lima di atas. Gelung pergelangan mengelilingi lengan bawah.

Negara Belanda sunting

Di dalam Tentera Laut Diraja Belanda pangkat kapitein-ter-zee merupakan gred ketiga pegawai kanan, setaraf dengan Kolonel dalam tentera darat. Insignianya berbentuk empat baris dan memerintah kapal utama atau pangkalan pantai (sehingga baru-baru ini, kapitein-ter-zee memerintah Onderzeedienst dan Mijnendienst, iaitu pusat latihan kapal selam dan kapal periuk api Tentera Laut Belanda). Kapal-kapal kecil seperti pembinasa dan frigat diperintah oleh kapitein-luitenant ter zee.

Sehingga kini kapal laksamana Tentera Laut Belanda (seperti frigat kelas-Tromps) juga diperintah oleh kapitein-ter-zee. Pada masa kini frigat kelas-De Zeven Provinciëns diperintah oleh kapitein-luitenant-ter-zee.

 
Insignia lengan kapitein-ter-zee


Negara lain sunting

  • Belgium - Kapitein-ter-zee / capitaine de vaisseau
  • Canada - Captain (N) / capitaine de vaisseau
  • Croatia - Kapetan bojnog broda
  • France - Capitaine de vaisseau
  • Italy - Capitano di vascello
  • Portugal - Capitão de mar e guerra
  • Spain - Capitán de navío

Rujukan sunting