Cawangan Khas Malaysia

Cawangan Khas atau SB (Bahasa Inggeris: Special Branch) ialah agensi perisikan yang bertugas demi Polis Diraja Malaysia.[2] SB diberi kuasa untuk memperoleh dan mengembangkan perisikan mengenai ancaman dalaman dan luaran terhadap negara, kegiatan subversif, kegiatan ekstremis dan kegiatan sabotaj serta pengintipan. Ia juga diberi kuasa untuk menganalisis dan memberi nasihat mengenai tindakan yang diperlukan kepada pelbagai jabatan dan agensi baik di dalam Jabatan Polis dan agensi-agensi lain yang berkaitan. Pada masa lalu, mereka telah bekerjasama dalam mereformasi Cawangan Khas Thailand.[3]

Cawangan KHAS
SingkatanSB
Struktur bidang kuasa
Agensi negaraMalaysia
Bidang kuasa operasiMalaysia
Badan pentadbir utamaKerajaan Persekutuan Malaysia
Badan pentadbir sekunderPolis Diraja Malaysia
Pembentukan dasar
  • Seksyen 3(3) dan Seksyen 20(3) Akta Polis 1967
Perbadanan umum
Struktur operasi
Ditinjau olehKementerian Dalam Negeri Malaysia
Ibu pejabatBukit Aman
Pegawai bertanggungjawab
Eksekutif agensi
  • Datuk Mohd. Khalid Ismail[1], Pengarah Cawangan Khas

SB adalah pengganti kepada Perkhidmatan Keselamatan Tanah Melayu.[4]

Model pentadbiran sunting

SB pada awalnya dimodelkan mengikut Cawangan Khas British.

Aktiviti sunting

Darurat (1948-1989) sunting

Semasa Darurat Tanah Melayu, ketika gerila Parti Komunis Malaya (PKM) melakukan pemberontakan terbuka, Cawangan Khas berjaya menyusup ke rangkaian atasan parti berkenaan. Dilaporkan, seorang pegawai Cawangan Khas berjaya mendapat kepercayaan yang cukup dari PKM untuk diperintahkan untuk menyusup ke Cawangan Khas. Dia pada gilirannya berjaya menyalurkan maklumat palsu kepada MCP. Juga didakwa bahawa pegawai tertinggi kedua di MCP adalah ejen Cawangan Khas, yang dihukum mati ketika dia ditemui.

Kegiatan Cawangan Khas semasa Darurat dipuji secara meluas, mendapat penghargaan seperti yang menyebutnya "salah satu pertubuhan terbaik seumpamanya di dunia".[2] Agensi perisikan lain menghantar pemerhati ke pusat latihan Cawangan Khas di ibu kota Kuala Lumpur untuk mempelajari taktik penyusupan dan pengintipan.[2] Pada masa inilah British "Asiaisasi" Cawangan Khas, menggantikan elemen pengintip dan pegawai Britishnya dengan penduduk tempatan yang terlatih.[5]

Skandal Anwar Ibrahim sunting

Pada tahun 1998, bekas Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim didakwa melakukan kesalahan liwat dan rasuah, kedua-duanya adalah suatu jenayah di Malaysia. Selama perbicaraannya, sejumlah kenyataan dibuat oleh pegawai Cawangan Khas, yang telah terlibat dalam kes tersebut.

Salah satu tuduhan yang dibuat terhadap Anwar adalah bahawa beliau telah mengarahkan pegawai Cawangan Khas untuk mendapatkan penarikan balik pertuduhan berkaitan liwat terhadapnya. Bagaimanapun, pegawai Cawangan Khas yang terlibat memberitahu mahkamah bahawa mereka mempunyai alasan untuk mempercayai tuduhan itu dibuat oleh lawan politik Anwar. Dua lelaki Cawangan Khas yang terlibat adalah Pengarahnya ketika itu, Mohamed Said bin Awang, dan Timbalan Pengarah Kedua, Amir bin Junus. Seorang saksi pada perbicaraan tersebut memberi keterangan bahawa Mohamed Said telah memberitahu Anwar untuk membenarkan Cawangan Khas untuk memeriksa perkara itu, dan bukannya Anwar mengarahkan Cawangan Khas untuk menutupnya.

Semasa perbicaraan, Mohamed Said menjelaskan praktik Cawangan Khas - terutama dengan menjelaskan apa yang disebut sebagai "operasi pergantian", di mana penarikan diri diperoleh. Pada satu ketika, dia menggambarkannya sebagai "rahsia besar", dan enggan mengulas lebih jauh dari penjelasannya bahawa "Pada dasarnya kita melakukan penilaian cepat mengenai sasaran kita, kemudian kita melihat bagaimana kemungkinan untuk membalikkan pendirian mereka," dan itu " Sekiranya ia merupakan pendirian politik tertentu, kita mungkin meneutralkan pendirian jika itu adalah ancaman keselamatan".[6] Mohamed Said kemudian menjawab pertanyaan "Jika seseorang yang lebih tinggi dari timbalan perdana menteri memerintahkan anda untuk datang dan berbohong di mahkamah di sini, adakah anda akan melakukannya?" dengan "Bergantung pada keadaan." Setelah didesak untuk mendapatkan penjelasan oleh hakim, dia berkata, "Saya mungkin atau mungkin tidak".[7]

Dakwaan Raja Petra Kamarudin sunting

Raja Petra Kamarudin, bekas tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), telah mendakwa bahawa ketika beliau dibawa untuk disoal siasat, dia terkejut dengan seberapa baik mereka mengetahui tentang kegiatannya: "Sangat mengejutkan bahawa mereka dapat untuk mengambil semua gambar saya tanpa saya menyedarinya. Ini mula membuat saya tertanya-tanya adakah mereka mempunyai gambar-gambar lain dari saya dan isteri di bilik tidur saya ..... ya, anda tahu ... ... Seolah-olah mereka sudah ada di ruang pertemuan, mengambil bahagian dalam pertemuan itu, dan merekam seluruh sesi. Kami mungkin juga mengakui jenayah kami dan menandatangani pengakuan itu ..." Beliau juga mendakwa bahawa Cawangan Khas telah berhasil menyusup masuk ke hierarki beberapa parti politik di negara ini.

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ . kosmo. 22 Jun 2023 https://www.kosmo.com.my/2023/04/07/mohd-khalid-dilantik-pengarah-cawangan-khas-bukit-aman/. Dicapai pada 22 Jun 2023. Missing or empty |title= (bantuan)
  2. ^ a b c "Special Branch". Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2013. Dicapai pada 11 Julai 2010.
  3. ^ Comber, 257.
  4. ^ Comber, page 3
  5. ^ Ongkili, James P. (1985). Nation-building in Malaysia 1946–1974, p. 79. (dalam bahasa Inggeris) Oxford University Press. ISBN 0-19-582681-7.
  6. ^ "Secret tactics used by Malaysian police, top cop tells Anwar trial" [Taktik rahsia yang digunakan polis Malaysia, anggota polis atasan memberitahu di perbicaraan Anwar] (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Mei 2001. Dicapai pada 11 Julai 2010.
  7. ^ "Malaysia's intelligence chief tells Anwar trial he would lie" [Ketua perisik Malaysia memberitahu Anwar bahawa beliau akan berbohong] (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Jun 2001. Dicapai pada 11 Julai 2010.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting