Cermin mata hitam

jenis cermin mata

Cermin mata (atau kaca mata) hitam adalah sejenis kaca mata perlindungan direka untuk menghalang cahaya matahari terang dan cahaya boleh lihat bertenaga tinggi daripada merosakkan atau menyakitkan mata. Ia kadangkalanya boleh juga berfungsi sebagai alat bantu lihat sepertimana fungsi cermin mata yang ada, denga pemasangan kanta berwarna, terkutub atau gelap.

Seirang perempuan memakai kaca mata hitam di bawah sinar matahari langsung: kanta bersaiz besar memberikan perlindungan yang baik, tapi lengan yang panjang juga diperlukan bagi menghalang "cahaya lilau" (stray light) dari arah sisi kepala.

Perstuan Optometri Amerika Syarikat mengesyorkan penggunaan cermin mata hitam setiap kali melihat matahari[1] untuk melindungi mata daripada sinar ultraungu dan cahaya biru yang boleh menyebabkan beberapa masalah mata yang serius. Penggunaannya adalah wajib segera selepas beberapa prosedur pembedahan, seperti LASIK, dan disarankan untuk tempoh tertentu dalam kawasan berdebu, ketika meninggalkan rumah dan menghadap televisyen atau komputer memantau selepas LASEK. Pemakaian cermin mata hitam telah lama telah dikaitkan dengan selebriti dan pelakon filem asalnya daripada keperluan menyorok identiti mereka. Sejak tahun 1940-an, cermin mata hitam telah dipopularkan sebagai suatu aksesori fesyen, terutamanya untuk aktiviti di pantai.

Pembinaan sunting

 
Pelbagai jenis model cermin mata hitam dengan kanta beraneka warna untuk dijual di kota New York

Kanta sunting

Kanta cermin mata ini diwarnakan bergantung pada gaya, fesyen dan tujuan; tetapi untuk kegunaan umum pula, warna merah, kelabu, hijau, atau perang disarankan bagi mengelakkan atau mengurangkan herotan warna yang boleh menjejaskan keselamatan pengguna, misalnya ketika memandu kereta atau bas sekolah.

Terdapat beberapa model cermin mata hitam yang dipasangkan kanta terkutub diperbuat daripada kepingan plastik Polaroid untuk mengurangkan silau disebabkan oleh pemantulan cahaya dari permukaan bukan logam seperti air (lihat Brewster sudut untuk bagaimana kerja-kerja ini) serta pengkutuban sinar langit terbaur (yakni cahaya langit). Ciri ini sangat berguna untuk melihat di bawah permukaan air ketika aktiviti memancing.

Bingkai sunting

Bingkai umumnya diperbuat daripada plastik, nilon, logam atau aloi logam. Bingkai nilon biasanya digunakan dalam sukan kerana sifatnya yang ringan dan mudah lentur; bingkai jenis ini boleh kembali ke bentuk asal mereka setelah dibengkokkan tanpa pecah apabila tekanan dikenakan ke atasnya. Lenturan bingkai jenis ini juga boleh membantu cermin mata mencengkam pada muka pemakai dengan lebih baik. Bingkai logam biasanya lebih tegar dari bingkai jenis, oleh dengan itu boleh menjadi lebih mudah rosak apabila pemakai mengambil bahagian dalam aktiviti sukan, tetapi ini tidak bermakna bingkai jenis ini tidak boleh digunakan untuk kegiatan seperti itu. Kerana bingkai logam lebih bersifat tegar, beberapa model yang mempunyai engsel berpegas untuk membantu mencengkam muka pemakai dengan lebih baik. Hujung cangkuk rehat dan jambatan hidungnya boleh dibentuk atau dipasangkan dengan getah atau bahan plastik untuk meningkatkan daya cengkamannya. Hujung cangkuk rehat biasanya melengkung agar ia "membelit" telinga, namun ada juga sesetengah model yang mempunyai cangkuk lurus.

Beberapa jenis cermin mata hitam sukan mempunyai pilihan menukar kanta. Kanta boleh dikeluarkan dengan mudahnya dan ditukarkan dengan kanta yang berbeza, biasanya dengan warna yang berbeza. Tujuannya adalah untuk membenarkan pemakainya mengubah kanta dengan mudah apabila keadaan cahaya atau aktiviti berubah. Satu set kanta adalah mempunyai kos yang lebih murah daripada kos sepasang cermin mata yang berasingan kerana membawa kanta tambahan adalah kurang berat daripada membawa beberapa pasang cermin mata. Ia juga memudahkan penggantian satu set kanta jika rosak. Jenis cermin mata hitam dengan kanta boleh tukar yang paling biasa mempunyai satu lensa atau perisai yang menutupi kedua-dua mata. Ada juga cermin mata yang dipasangkan kanta boleh tukar pada kedua-dua belah mata namun ia kurang biasa.

Jambatan hidung sunting

Jambatan hidung memberi sokongan antara kanta dan wajah. Struktur ini juga mencegah kesan tekanan pada pipi yang disebabkan oleh berat kanta atau bingkai cermin mata. Orang yang berhidung besar mungkin perlu memakai jambatan hidung yang rendah pada  cermin mata hitam mereka, begitulah sebaliknya begi mereka yang berhidung sederhana perlu rendah atau sederhana hidung jambatan. Orang yang berhidung kecil mungkin memerlukan cermin mata dengan jambatan hidung yang tinggi sebelum dibenarkan pemakaiannya.

Rujukan sunting

  1. ^ American Optometric Association, "UV Protection - Sunglasses Shopping Guide Error in Webarchive template: Empty url."