Chakrabongse Bhuvanath

Putera Thai dan Panglima tertinggi

Chakrabongse Bhuvanath, Putera Phitsanulok, (Bahasa Thai: จักรพงษ์ภูวนาถ; RTGSChakkraphong Phuwanat; 3 Mac 1883 - 13 Jun 1920), merupakan anak ke-40 Raja Chulalongkorn dan anak keempat dari Permaisuri Sri Bajarindra.

Chakrabongse Bhuvanath
จักรพงษ์ภูวนาถ
Putera Siam
Putera Phitsanulok
Keputeraan(1883-03-03)3 Mac 1883
Bangkok, Siam
Kemangkatan13 Jun 1920(1920-06-13) (umur 37)
Singapore, Straits Settlements
PasanganEkaterina Ivanovna Desnitskaya
(k. 1906; c. 1919)

Puteri Javalit Obhas Rabibadhana
(k. 1919; m. 1920)
AnakandaPutera Chula Chakrabongse
KerabatChakri
AyahandaChulalongkorn (Rama V)
BondaSaovabha Phongsri

Putera itu telah dihantar ke Empayar Rusia pada remaja, di mana beliau belajar di sebuah kor Page. Beliau kembali ke Siam dengan isteri Federation, Catherine Na Phitsanulok (Yekaterina Desnitskaya; Cyrillic: Екатерина Десницкая) dan sebuah Suruhanjaya Kehormat rejimen prajurit berkuda. Putera dan puteri mempunyai seorang anak lelaki, Putera Chula Chakrabongse. Putera dan isterinya tinggal di Paruskavan istana di Bangkok. Putera Chakrabongse berkhidmat sebagai Ketua Turus Siam Tentera Diraja sehingga kematiannya pada usia 37 pada tahun 1920.

Dia dan abangnya Putera Purachatra, Amirul jurutera tentera, memainkan peranan penting dalam pembangunan penerbangan di negara itu. Prince Chakrabongse adalah yang terbaik diingati hari ini sebagai bapa perkhidmatan Penerbangan Diraja tentera, pelopor kepada Tentera Udara Thai diraja.

Putera itu adalah anak kegemaran kedua-dua Raja dan Permaisuri. Beliau mewakili bapanya dalam banyak lawatan luar negara, seperti ke majlis perkahwinan putera mahkota Wilhelm dan mahkota puteri Cecilie dari Prussia, pengkebumian Raja Umberto I dari Itali, dan pertabalan Raja George V dan Permaisuri Mary dari hebat Britain pada tahun 1911. Putera Chakrabongse meninggal dunia pada tahun 1920 di usia muda 37.

References sunting

 
Permaisuri Saovabha dan anak-anaknya, sekitar tahun 1900 (dari kiri ke kanan: Putera Asdang, putera mahkota Maha Vajiravudh, Putera Chakrabongse, Permaisuri Saovabha, Putera Prajadhipok, dan Putera Chudadhut)
 
Chakrabongse Bhuvanath when attending the Staff School
Pegawai tentera
Gelaran baharu
Perkhidmatan ditubuhkan
Amirul Penerbangan Diraja Perkhidmatan
1913–1915
Diikuti oleh:
Phraya Chalerm Akas