Chandragupta Maurya

Chandragupta Maurya (pemerintahan: 321–297 SM) adalah pengasas Empayar Maurya di India kuno. Dia diajar dan diberi nasihat oleh ahli falsafah Chanakya, yang mempunyai pengaruh besar dalam pembentukan kerajaannya. Bersama-sama, Chandragupta dan Chanakya membina salah satu empayar terbesar di benua kecil India. Menurut sumber Jain, dia kemudian melepaskan kerajaannya dan menjadi rahib Jain. Kehidupan dan pencapaian Chandragupta dijelaskan dalam teks Yunani kuno, Hindu, Buddha dan Jain, tetapi mereka berbeza secara signifikan. Dalam akaun Yunani Kuno dan Latin, Chandragupta disebut sebagai Sandrokottos atau Androcottus.

Chandragupta Maurya adalah tokoh penting dalam sejarah India, meletakkan asas pemerintahan pertama yang menyatukan sebahagian besar Asia Selatan. Chandragupta, di bawah pengawasan Chanakya, menciptakan sebuah kerajaan baru berdasarkan prinsip-prinsip statecraft, membangun sebuah pasukan besar, dan terus memperluas batas-batas kekaisarannya hingga akhirnya meninggalkannya untuk kehidupan pertapa di tahun-tahun terakhirnya.

Sebelum penggabungan kekuasaannya, Alexander the Great telah menyerang benua kecil India Barat Laut sebelum meninggalkan kampanyenya pada tahun 324 SM kerana pemberontakan yang disebabkan oleh prospek menghadapi kerajaan besar lain, mungkin Kerajaan Nanda. Chandragupta mengalahkan dan menakluki kedua-dua Empayar Nanda, dan satrap Yunani yang dilantik atau dibentuk dari Kerajaan Alexander di Asia Selatan. Chandragupta pertama kali mendapat perhatian wilayah di wilayah Greater Punjab di Indus. Dia kemudian berangkat untuk menaklukkan Empayar Nanda yang berpusat di Pataliputra, Magadha. Setelah itu, Chandragupta memperluas dan mengamankan sempadan baratnya, di mana dia dihadapkan oleh Seleucus I Nicator dalam Perang Seleucid-Mauryan. Setelah dua tahun berperang, Chandragupta dianggap telah unggul dalam konflik dan menganeksasi satrapies hingga Hindu Kush. Alih-alih memanjangkan perang, kedua-dua belah pihak memutuskan hubungan persekutuan antara Chandragupta dan puteri Seleucus I Nicator.

Empayar Chandragupta meluas di hampir seluruh benua India, merangkumi zaman Bengal moden hingga Afghanistan di seluruh India Utara. Serta membuat kemasukan ke India Tengah dan Selatan. Menurut catatan sejarah Jain, Chandragupta akan melepaskan takhta untuk menjadi rahib Jain, dan akan menjauh dari kerajaannya ke India Selatan dan melakukan sallekhana atau berpuasa hingga mati. Pemerintahan Chandragupta, dan Kerajaan Maurya, menetapkan era kemakmuran ekonomi, reformasi, pengembangan infrastruktur, dan toleransi. Banyak agama berkembang di wilayahnya dan kerajaan keturunannya. Agama Buddha, Jainisme dan Ajivika menjadi terkenal di samping tradisi Veda dan Brahmanistik, dan agama minoriti seperti Zoroastrianisme dan pantheon Yunani dihormati. Peringatan untuk Chandragupta Maurya ada di bukit Chandragiri bersama dengan prasasti hagiografi abad ke-7.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.