Chang dan Eng Bunker

Chang Bunker dan Eng Bunker (11 Mei 1811 - 17 Januari 1874) ialah dua saudara kembar yang mengilhamkan nama kembar siam kerana mereka dilahirkan di Siam (kini Thailand), di wilayah Samutsongkram, dari bapa berketurunan China (Ti-eye) dan ibu kacukan Cina-Campa (Nok).

Lukisan Chang dan Eng Bunker, sekitar 1836

Mereka disambungkan di sternum oleh sekeping rawan kecil. Hati mereka disatukan tetapi masing-masing lengkap dengan sendirinya. Walaupun teknologi perubatan pembedahan abad ke-19 tidak begitu canggih seperti sekarang, mereka dapat dipisahkan dengan mudah. Pada tahun 1829, mereka dijumpai di Siam oleh saudagar Inggeris Robert Hunter dan dipamerkan di seluruh dunia. Setelah kontrak mereka tamat, mereka menjelajah dunia sendiri dan cukup berjaya. Pada tahun 1839, semasa melawat Wilkesboro, Carolina Utara dengan P.T. Barnum, mereka berminat untuk tinggal di sana dan menjadi warganegara Amerika Syarikat.

Kedua kemudian tinggal di ladang, membeli budak dan mengambil nama "Bunker". Mereka diterima sebagai anggota masyarakat yang dihormati. Pada 13 April 1843, mereka mengahwini dua bersaudara: Chang kepada Adelaide Yates dan Eng dengan Sarah Anne Yates. Chang dan isterinya mempunyai 10 orang anak; Eng dan isterinya mempunyai 12. Kedua-dua isteri saling bertengkar sehingga kedua pasangan itu kemudian tinggal di rumah yang terpisah di sebelah barat Gunung Airy, Carolina Utara - kembar siam masing-masing mengambil giliran 3 hari di kedua rumah tersebut. Semasa Perang Saudara Amerika, anak Chang Christopher dan anak Eng Stephen menjadi tentera Gabungan. Sebilangan besar keturunan mereka masih tinggal hari ini di kawasan Mount Airy. Kedua-duanya meninggal pada hari yang sama pada tahun 1874.

Hati mereka yang disatukan kini terpelihara dan dipamerkan di Muzium Mütter di Philadelphia, Pennsylvania.

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting