Chungin, juga jung-in, ialah kelas menengah atas semasa Dinasti Joseon dalam masyarakat Korea abad pertengahan dan awal moden. Nama "chungin" secara langsung bermaksud "orang tengah".[1] Kelas rakyat kebanyakan yang istimewa ini terdiri daripada sekumpulan kecil birokrat remeh-temeh dan golongan pekerja mahir berpendidikan tinggi yang mempunyai kemahiran teknikal dan pentadbiran yang membolehkan golongan yangban dan keluarga kerajaan memerintah kelas bawahan. Chungin adalah nadi birokrasi agraria Konfusianisme, yang bergantung kepada golongan atasan untuk mempertahankan sikap lagak mereka terhadap rakyat. Tradisi dan kebiasaan mereka adalah pendahulu kepada sistem pentadbiran Korea moden di Korea Utara dan Selatan kini.[2][3]

Chungin
Nama Korea
Hangul중인
Hanja
Perumian Semakanjung-in
McCune–Reischauerchung'in
Sistem kasta Joseon
Darjat Hangul Hanja Makna
Yangban 양반 兩班 bangsawan
Jung-in 중인 中人 kelas menengah
Sangmin 상민 常民 orang kebanyakan
Cheonmin 천민 賤民 orang kebanyakan kasar
 • Baekjeong 백정 白丁 jijik
 • Nobi 노비 奴婢 hamba atau abdi
VT

Profesyen dan peranan dalam masyarakat sunting

 
Lelaki muda Korea dari kelas menengah, 1904

Dalam zaman kewujudan dinasti di Korea, terutama pada zaman Joseon, chungin lebih rendah daripada golongan bangsawan yangban tetapi lebih atas daripada golongan menengah bawah dan kelas pekerja biasa dalam status sosial. Mereka termasuk pakar kerajaan yang berpendidikan tinggi dengan status yang setanding dengan pekerja kolar putih moden (contohnya jurubahasa, saintis, jurutera, doktor, juri, ahli astronomi, akauntan, kaligrafi, dan pemuzik), pegawai tentera yang dari atau mempunyai hubungan perkahwinan dengan keluarga yang menghasilkan pakar teknikal, pegawai kerajaan mengikut keturunan (sama ada di ibu kota dan tempatan), dan anak-anak bangsawan yang luar nikah.[4][5]

Dalam kehidupan sehari-hari, chungin berada di bawah bangsawan yangban tetapi lebih unggul daripada kelas menengah sangmin dan kelas pekerja. Peranan mereka adalah pegawai teknikal dan pentadbiran kecil yang menyokong struktur pemerintahan. Chungin peringkat tertinggi, iaitu pegawai tempatan, secara administratif membenarkan yangban menindas kelas bawahan, terutama melalui kawalan yang mereka miliki terhadap sangmin. Chungin berfungsi sebagai kelas menengah dan pada dasarnya adalah birokrat kecil di kawasan luar bandar terutamanya.

Walaupun lebih rendah daripada golongan bangsawan dalam kedudukan sosial, chungin yang berpendidikan tinggi menikmati hak dan pengaruh yang jauh lebih banyak daripada orang biasa kelas menengah bawahan dan golongan pekerja. Sebagai contoh, chungin tidak dikenakan cukai atau dikenakan pengerahan ketenteraan. Seperti yangban, mereka diizinkan tinggal di bahagian tengah kota, yang menyebabkan mereka digelar "orang tengah", penghubung kelas bangsawan dan atasan dengan golongan orang kebanyakan. Juga, chungin cenderung berkahwin dalam kelas mereka sendiri dan juga dengan kelas yangban. Selain itu, disebabkan mereka layak memasuki istana sebagai kakitangan diraja, adalah mungkin bagi seorang gadis chungin, jika ayahnya memiliki reputasi yang bersih atau hubungan yang baik dan dapat memikat pandangan Raja atau Permaisuri Balu, untuk menjadi pendamping diraja atau bahkan Pasangan Mulia Diraja, tingkat ketiga tertinggi dalam hierarki wanita diraja, setelah Permaisuri Balu dan Raja Permaisuri. Contohnya ialah Pasangan Mulia Diraja Hee dari puak Jang, ibu kepada Gyeongjong.

Walau bagaimanapun, untuk menjadi chungin biasanya memerlukan seseorang untuk lulus ujian chapkwa, yang menguji pengetahuan praktikal mereka mengenai kemahiran tertentu. Chungin, selain dikenali sebagai bahagian kelas menengah, mereka juga adalah kelas sosial terkecil dalam Korea dinasti.

Chungin Korea, sebagai sebuah kelas sosial, kira-kira menyerupai dengan kelas menengah di Eropah. Pegawai tempatan di luar bandar pada dasarnya sama dengan ahli birokrat kecil.

Rujukan sunting

  1. ^ Andrea Matles Savada (1997). South Korea: A Country Study. DIANE Publishing. m/s. 91, 377. ISBN 0-7881-4619-X.
  2. ^ 중인 (中人) (dalam bahasa Korean). Empas /EncyKorea.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ 중인 (中人) (dalam bahasa Korean). Empas /Britannica.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ Ivor Grattan-Guinness (2003). Companion Encyclopedia of the History and Philosophy of the Mathematical Sciences. JHU Press. m/s. 112–113. ISBN 0-8018-7396-7.
  5. ^ Chun-gil Kim (2005). The History of Korea. Greenwood Publishing Group. m/s. 95–96–113. ISBN 0-313-33296-7. chungin.

Pautan luaran sunting