Cincin berbentuk bulat, kebiasaannya diperbuat dari logam yang dipakai sebagai perhiasan atau barang kemas pada jari pemakai. Cincin boleh dibuat dari hampir semua bahan keras: kayu, tulang, batu, logam, kaca, batu permata atau plastik. Ia mungkin direka dengan batu permata (intan, batu delima, nilam atau zamrud) atau dengan jenis batu atau kaca yang lain.[1]

Cincin Delima

Walaupun orang memakai beberapa cincin sebagai perhiasan semata-mata, atau sebagai penampilan kekayaan yang mencolok, cincin mempunyai fungsi simbolik dalam hubungannya dengan perkahwinan, pencapaian luar biasa, status atau kewibawaan tinggi, keanggotaan dalam organisasi, dan sejenisnya. Dalam mitos, dongeng, dan fiksyen, cincin sering dikurniakan makna rohani atau ghaib.

Sejarah sunting

 
Bahagian pada cincin: 1) gegelang/ram 2) bahu 3) bezel 4) batu atau permata dalam penetapan atau pemasangan

India Purba sunting

Cincin ditemui bersama seberapa jenis perhiasan lain termasuk kalung, gelang, anting-anting dan loket[2] di Tamadun Lembah Indus pada alaf ke-3 SM. Kilang manik kecil telah ditemui di Lothal, India.

Timur Dekat Purba sunting

Cincin jari telah dijumpai di kubur Ur sejak sekitar 2500 SM.[3] Peradaban orang Het menghasilkan pelbagai jenis cincin termasuk cincin mohor, namun hanya sebilangan kecil yang ditemui terselamat.

Masyarakat Kerajaan Lama Mesir memakai pelbagai cincin jari dengan pelbagai jenis reka bentuk tudung yang terkenal. Reka-reka bentuk begini menjadi semakin lebih rumit sepanjang Kerajaan Pertengahan Mesir. Orang Mesir membuat cincin logam tetapi juga membuat cincin dari faience yang sebahagiannya dijadikan hadiah tahun baru.[4] Gaya asli digantikan oleh fesyen Yunani dan Rom pada zaman dinasti Ptolema.[5]

Zaman Yunani kuno dan klasik sunting

Cincin Yunani kuno dipengaruhi oleh cincin Mesir, walaupun cenderung kurang besar dan biasanya tidak digunakan sebagai cincin mohor. Kekurangan emas pada persekitaran setempat mendorong penghasilan daripada bahan-bahan semula jadi lain sedia ada: cincin yang dibuat di jajahan timur cenderung dibuat dari perak dan gangsa sementara cincin-cincin Etruria menggunakan emas.

Zaman klasik menunjukkan peralihan dari pengunaan gangsa ke penerapan perak dan emas yang lebih luas. Reka bentuk yang paling khas pada masa itu melibatkan bezel lozenge yang dipasangkan intaglio. Lama kelamaan bezel bergerak ke arah bentuk yang lebih bulat.

Zaman Rom sunting

 
Cincin Henig II dari Snettisham Jeweller's Hoard

Semasa era kekaisaran awal dan tengah (dua abad pertama Masehi) yang paling dekat dengan cincin Rom yang khas terdiri dari gelung tebal yang meruncing terus ke bezel yang sedikit lebih lebar. Permata bujur terukir akan tertanam di dalam bezel dengan bahagian atas permata dan hanya sedikit naik di atas bahan cincin di sekitarnya. Cincin seperti itu disebut Henig II dan III / Guiraud 2 dalam bahasa akademik formal atau hanya sebagai cincin Rom oleh perhiasan moden. Secara umum cincin Rom menjadi lebih terperinci pada abad ketiga dan keempat Masihi.

Zaman Pertengahan Tinggi dan Akhir di Eropah sunting

Dalam tempoh ini, fesyen adalah untuk beberapa cincin di setiap tangan dan di setiap jari. Cincin dalam tempoh ini kebanyakannya dibuat daripada aloi berasaskan tembaga, perak atau emas. Permata menjadi biasa setelah tahun 1150 seiring dengan kepercayaan bahawa permata tertentu memiliki kekuatan untuk membantu atau melindungi pemakainya dengan pelbagai cara. Cincin terukir dihasilkan menggunakan skrip Lombardia hingga sekitar tahun 1350 ketika digantikan oleh tulisan Gothic. Sebilangan prasasti itu bersifat kebaktian, yang lain bersifat romantis. Untuk prasasti romantis, bahasa Perancis adalah bahasa pilihan. Peningkatan penggunaan kontrak dan dokumen lain yang perlu memiliki meterai rasmi bermaksud cincin tanda menjadi lebih penting dari abad ke-13 dan seterusnya.

Pemakaian sunting

Pemakaian sesebentuk cincin adakalanya bergantung kepada kesesuaian ia disarungkan pada mana-mana jari tangan - jari-jemari ini ini dipercayai masyarakat tertentu mempunyai perkaitan atau makna simbolik .

Jari manis merupakan jari yang biasa untuk menyarungkan cincin tunang atau kahwin baik pada tangan kiri atau tangan kanan.[6] Hal ini dipercayai muncul dari zaman Rom purba di mana catatan Aulus Gellius memetik Appianus yang menyatakan orang Mesir purba menemui suatu saraf halus yang menghubung terus ke jantung iaitu organ penting dalam badan menurut kepercayaan mereka.[7] Ia turut dikembangkan di England antara abad-abad ke-16 dan 17t oleh Henry Swinburne[8] sebelum akhirnya ditetapkan di dunia Barat semasa Perang Dunia Kedua.[9]

Kadang-kadang, cincin juga dipakai terikat pada gelang atau rantai kalung.[10]

Cincin mohor biasanya dipakai di jari kelengkeng.[11]


Cincin batu lahir dan / atau cincin batu "ulang tahun" biasanya dipakai di jari pertama tangan kanan dan masing-masing menunjukkan bulan dan hari dalam seminggu di mana pembawa kelahiran.

Cincin azimat, dipakai untuk sejumlah tujuan dari perlindungan (cincin pentakel) hingga menambah sifat peribadi (kebijaksanaan, keyakinan, status sosial dll) dipakai pada pelbagai jari selalunya bergantung pada maksud reka bentuk cincin atau sifat dari batu permata. Walaupun telah difikirkan bahawa dipakai pada jari tertentu untuk tujuan tertentu meningkatkan kekuatan mereka, kebanyakan orang hanya memakainya pada jari mana pun yang sesuai.

Cincin ibu jari pada mulanya dipakai untuk melindungi ibu jari dari kecederaan yang disebabkan oleh pelancaran anak panah dan merupakan tanda pemanah.

Rekaan sunting

Walaupun standard ISO menentukan ukuran cincin dari segi keliling dalam milimeter, pelbagai negara mempunyai sistem ukuran tradisional yang masih digunakan. Saiz manik berfungsi mengurangkan saiz cincin dan manik logam kecil ditambah kepada permukaan dalaman cincin untuk memegang di tempat terhadap jari; mereka mempunyai kelebihan yang mudah ditambah atau dibuang.

Jenis sunting

Risiko keselamatan sunting

Cincin itu yang dibuat dari bahan yang lebih kuat daripada tangan boleh menjejaskan keselesaan dan keselamatan pemakai lagi-lagi dalam situasi yang tidak sesuai semasa bekerja[12] sehingga boleh mengakibatkan kecederaan serius pada jari. Oleh sebab ini, pemakaian cincin ditegah semasa mengendalikan mesin dalam pekerjaan tertentu mahupun bersukan. Atas sebab-sebab ini, beberapa tempat kerja menyarankan pekerja menanggalkan cincin mereka buat sementara waktu ketika melakukan tugas tertentu atau ketika berada di kawasan tempat kerja.[13]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "BATU PERMATA IMPIAN:2008". www.batupermataimpian.blogspot.com. 2008-12-03. Dicapai pada 2020-05-07.
  2. ^ Studies in the Development of Ornaments and Jewellery in Proto-historic India, Volume 41. m/s. 130. Finger rings and ringstones have been found at practically all levels of the Indus Valley Civilization
  3. ^ Tait, Hugh, penyunting (2006). 7000 Years of Jewellery. British Museum Press. m/s. 23–24. ISBN 9780714150321.
  4. ^ Ogden, Jack (1992). Ancient jewellery Interpreting the past. University of California Press. m/s. 60. ISBN 0520080300.
  5. ^ Taylor, Gerald; Scarisbrick, Diana (1978). Finger Rings From Ancient Egypt to the Present Day. Ashmolean Museum. m/s. 31. ISBN 0-900090-54-5.
  6. ^ Kunz, George Frederick, (1911) Rings for the Finger.
  7. ^ Gellius, Attic Nights, X, 10
  8. ^ Swinburne, "Treatise of Spousal", 1680
  9. ^ McCarthy, James Remington, (1945) Rings Through The Ages.
  10. ^ Church, Rachel (2014). Rings. V&A Publishing. m/s. 55. ISBN 9781851777853.
  11. ^ Henderson, Jeffrey. "PLINY THE ELDER, Natural History". Loeb Classical Library (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-09.
  12. ^ "BUDAYA KESELAMATAN DAN KESIHATAN". www.researchgate.net. 2017. Dicapai pada 2020-05-07.
  13. ^ "Keselamatan Dalam Bengkel". www.keselamatandalambengkel.blogspot.com. 2014-12-14. Dicapai pada 2020-05-07.