Cinnamomum cassia, yang dikenali sebagai kasia Cina atau kayu manis Cina, adalah pokok malar hijau yang berasal di selatan China, dan ditanam secara meluas di sana dan di tempat lain di Asia selatan dan timur (India, Indonesia, Laos, Malaysia, Taiwan, Thailand, dan Vietnam).[2] Ia adalah salah satu daripada beberapa spesies Cinnamomum digunakan terutamanya untuk kulit aromatik mereka, yang digunakan sebagai rempah. Di Amerika Syarikat, kasia Cina adalah jenis kayu manis yang paling biasa digunakan. Putik juga digunakan sebagai rempah, terutamanya di India, dan pernah digunakan oleh orang Rom purba.

Cinnamomum cassia
daripada Medicinal-Plants Koehler (1887)
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. cassia
Nama binomial
Cinnamomum cassia
Sinonim[1]
  • Camphorina cassia (Nees & T.Nees) Farw.
  • Cinnamomum aromaticum Nees
  • Cinnamomum longifolium Lukman.
  • Cinnamomum medium Lukman.
  • Cinnamomum nitidum Hook. nom. illeg.
  • Laurus cassia L.
  • Persea cassia (L.) Spreng.

Pokok ini tumbuh dengan ketinggian 10-15 m, dengan kulit kekelabuan dan keras, memanjang daun sepanjang 10–15 cm dan mempunyai warna yang jelas kemerahan ketika muda.

Pengeluaran dan penggunaan sunting

 
Minyak pati kasia (C. cassia)
 
Pokok kayu manis Indonesia muda, Indonesia
 
C. cassia (kiri atas) yang digambarkan oleh Michał Boym (1655)

Kasia Cina adalah saudara rapat dengan kayu manis Ceylon (C. verum), kayu manis Saigon (C. loureiroi), juga dikenali sebagai "kayu manis Vietnam", kayu manis Indonesia (C. burmannii), juga dipanggil "korintje", dan kayu manis Malabar (C. citriodorum) dari Sri Lanka. Dalam semua lima spesies, kulit kering digunakan sebagai rempah. Rasa kasia China adalah kurang lembut daripada kayu manis Ceylon. kulitnya lebih tebal, lebih sukar untuk dihancurkan, dan mempunyai tekstur yang lebih kasar daripada kayu manis Ceylon.

Kebanyakan rempah dijual sebagai kayu manis di Amerika Syarikat, United Kingdom, dan India adalah kayu manis Cina.[3] "Indonesian cinnamon" (C. burmannii) dijual dalam jumlah yang lebih kecil.

Kasia Cina dihasilkan di China dan Vietnam. Sehingga tahun 1960-an, Vietnam merupakan pengeluar kayu manis Saigon yang paling penting di dunia, yang mempunyai kandungan minyak yang lebih tinggi, dan seterusnya mempunyai rasa yang lebih kuat. Kerana gangguan yang disebabkan oleh Perang Vietnam, pengeluaran kasia Indonesia di kawasan tanah tinggi dari pulau Sumatera Indonesia telah meningkat untuk memenuhi permintaan. Kasia Indonesia mempunyai kandungan minyak yang paling rendah daripada tiga jenis kasia, jadi menyebabkan harga yang paling rendah. Kasia Cina mempunyai rasa yang lebih manis daripada kasia Indonesia, sama seperti kayu manis Saigon, tetapi dengan kandungan minyak yang lebih rendah.

Kulit kasia (diserbuk dan keseluruhan, atau bentuk "batang") digunakan sebagai agen perasa untuk kuih-muih, pencuci mulut, pastri, dan daging; ia dinyatakan dalam banyak resipi kari, di mana kayu manis adalah kurang sesuai Ceylon. Kasia kadang-kadang ditambah ke dalam kayu manis Ceylon, tetapi, produk yang lebih tebal dan kasar. Kasia dijual sebagai keping kulit kayu (seperti gambar di bawah) atau batang. Batang kasia dapat dibezakan daripada kayu manis Ceylon dengan cara ini: kayu manis Ceylon mempunyai banyak lapisan nipis dan mudah dibuat serbuk menggunakan pengisar kopi atau rempah, manakala batang kasia adalah amat sukar dan biasanya terdiri daripada satu lapisan tebal.

Tunas kasia, walaupun jarang berlaku, juga kadang-kadang digunakan sebagai rempah. Mereka menyerupai cengkih dalam penampilan dan mempunyai rasa kayu manis berbunga ringan. Tunas kasia digunakan terutamanya dalam resipi penjerukan lama, perapan, dan teh.[4]

Faedah kesihatan dan risiko sunting

 
Kulit kayu kasia kering

Kasia Cina (dipanggilròu gùi; dalam bahasa Cina) dihasilkan terutamanya di wilayah-wilayah selatan Guangxi, Guangdong, dan Yunnan. Ia dianggap sebagai salah satu 50 herba asas dalam perubatan tradisional Cina.[5]

Oleh kerana komponen penipisan darah yang dikenali sebagai kumarin, yang boleh merosakkan hati jika diambil dalam jumlah yang besar, agensi-agensi kesihatan Eropah telah memberi amaran terhadap memakan kasia dalam jumlah yang tinggi.[6] Toksin lain yang mungkin dijumpai di dalam kulit kayu/serbuknya adalah sinamaldehid dan stirena.[7]

Kajian terkini sunting

Cinnamomum cassia adalah tumbuhan perubatan yang mengandungi sinamik aldehid. Kajian terhadap rawatan sinamik aldehid pada tikus pertengahan umur telah mengakibatkan pembasmian tekanan kronik yang tidak dijangka akibat tingkah laku seperti kemurungan. Sinamik aldehid adalah ubat perencat enzim, ubat imunologi, dan ubat anti-radang. Ia ditadbir secara lisan untuk merawat gangguan tingkah laku dan mental, mensasarkan hipokampus dan korteks hadapan. Penemuan terkini mungkin memberi manfaat dalam merawat kemurungan. [8]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "The Plant List".
  2. ^ Xi-wen Li, Jie Li & Henk van der Werff. "Cinnamomum cassia". Flora of China. Missouri Botanical Garden, St. Louis, MO & Harvard University Herbaria, Cambridge, MA. Dicapai pada 28 March 2013.
  3. ^ "Cassia: A real spice or a fake cinnamon". China Business Limited as Regency. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-28. Dicapai pada 2016-06-27.
  4. ^ "Cassia". theepicentre.com.[pautan mati kekal]
  5. ^ Wong, Ming (1976). La Médecine chinoise par les plantes. Le Corps a Vivre series. Éditions Tchou.
  6. ^ NPR: German Christmas Cookies Pose Health Danger
  7. ^ High daily intakes of cinnamon: Health risk cannot be ruled out. BfR Health Assessment No. 044/2006, 18 August 2006 15p
  8. ^ Yao, Ying (Mar 13, 2015). "Cinnamic aldehyde treatment alleviates chronic unexpected stress-induced depressive-like behaviors via targeting cyclooxygenase-2 in mid-aged rats". BIOSIS. 162: 97–103. doi:10.1016/j.jep.2014.12.047. Dicapai pada Apr 27, 2015.

Bacaan lanjut sunting

  • Dalby, Andrew (1996). Siren Feasts: A History of Food and Gastronomy in Greece. London: Routledge.
  • Faure, Paul (1987). Parfums et aromates de l'antiquité. Paris: Fayard.
  • Paszthoty, Emmerich (1992). Salben, Schminken und Parfüme im Altertum. Mainz, Germany: Zabern.
  • Paterson, Wilma (1990). A Fountain of Gardens: Plants and Herbs from the Bible. Edinburgh.

Chang, Chen-Tien; Chang, Wen-Lun; Hsu, Jaw-Cherng (August 2013). "Chemical composition and tyrosinase inhibitory activity of Cinnamomum cassia essential oil". Botanical Studies. 54 (1): 10. doi:10.1186/1999-3110-54-10.

Pautan luar sunting