Claravis adalah satu genus burung punai tanah yang terdiri dari 3 spesies yang hidup di Neotropika, yang merangkumi kawasan di Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Punai tanah Claravis mempunyai mata merah dan kaki merah jambu. Warna bulu bagi jantan burung kebanyakan adalah kelabu-biru cair, manakala betina perang. Kedua-dua jantina mempunyai satu siri titik-titik perbezaan atau jalur pada sayapnya. Mereka agak arboreal bagi spesies punai tanah. Corak penerbangan punai Claravis adalah laju dan bergoyang. Ia biasanya ditemui bersendirian atau dalam kumpulan kecil di dalam hutan. Punai tanah biru kekal paling banyak bertebaran dan agak biasa ditemui, berlainan dengan punai tanah sayap ungu dan dada maroon yang mana agak setempat dan jarang, dan nampaknya berkait dengan buluh berbunga.

Claravis
Punai tanah biru, Claravis pretiosa
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Columbiformes
Keluarga: Columbidae
Subkeluarga: Columbinae
Genus: Claravis
Oberholser, 1899
Spesies

Spesies sunting

Rujukan sunting

  • BirdLife International www.birdlife.org
  • Gibbs, David; Barnes, Eustace; Cox, John (2001). Pigeons and Doves: A Guide to the Pigeons and Doves of the World. Yale University Press. m/s. 344–348. ISBN 0-300-07886-2.
  • Howell, Steven N. G. & Webb, Sophie (1995): A Guide to the Birds of Mexico and Northern Central America. Oxford University Press, Oxford & New York. ISBN 0-19-854012-4