CompTox Chemicals Dashboard

Pangkalan data kimia


CompTox Chemicals Dashboard ialah sebuah pangkalan data dalam talian akses bebas yang dibangunkan dan dikendalikan oleh Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat (EPA). Pangkalan data ini menyediakan akses bagi pelbagai jenis data termasuk sifat fizikokimia, kesan persekitaran, pendedahan, penggunaan, keracunan in vivo, dan bioassai in vitro. Pihak EPA dan saintis lain menggunakan data dan model yang ada dalam pangkalan ini untuk membantu mengenal pasti bahan kimia yang memerlukan ujian lebih lanjut dan mengurangkan penggunaan haiwan dalam ujian kimia. Pangkalan ini juga digunakan untuk memberikan akses kepada orang ramai berkenaan maklumat dari Pelan Tindakan EPA.[1][2] Pangkalan data ini mengandungi struktur dan maklumat bahan kimia berkualiti tinggi yang telah banyak dikurasi dan diperiksa kualitinya, dan dapat digunakan sebagai rujukan oleh para saintis analitik yang terlibat dalam pengenalan struktur kimia.[3]

CompTox Chemicals Dashboard
Kandungan
PerihalanPangkalan data dan pangkalan data kimia Edit the value on Wikidata
Perhubungan
Pusat penyelidikanAgensi Perlindungan Alam Sekitar
Makmal
  • National Center for Computational Toxicology
Capaian
Tapak webcomptox.epa.gov/dashboard
URL muat turuncomptox.epa.gov/dashboard/downloads
Teknikal
LesenDomain awam
Kekerapan pelepasan dataSetiap 6 bulan
Dasar kurasiSecara manual
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Keyt, Bryan; Lee, Thomas; Poplawski, Steven (27 March 2019). "EPA Announces Per- and Polyfluoroalkyl Substances (PFAS) Action Plan: Overview and Next Steps". JD Supra (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 April 2019.
  2. ^ Patlewicz, G; dll. (Jan 2019). "A Chemical Category-Based Prioritization Approach for Selecting 75 Per- and Polyfluoroalkyl Substances (PFAS) for Tiered Toxicity and Toxicokinetic Testing". Environmental Health Perspectives. 127: 014501. doi:10.1289/EHP4555. PMID 30632786.
  3. ^ US EPA, ORD (2018-04-30). "Structure Identification Using the EPA's CompTox Chemistry Dashboard". US EPA (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-04-23.