Cutni ialah sos atau asas yang kering untuk sos, yang berasal dari benua kecil India, digunakan bersama masakan benua kecil India, yang boleh termasuk apa-apa bentuk sebagai pencicah pedas kelapa, jeruk tomato, taburan kacang kisar atau dahi (yogurt), timun, dan pudina.

Cutni
Berbagai jenis cutni dari Bangalore, India.
Nama alternatifChutney, Chatney, Chatni, Satni
JenisBumbu, sos Sunting ini di Wikidata
Tempat asalSubbenua India
Kawasan/rantauIndia, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, Pakistan
Bahan utamaPerasa seperti garam, rempah/herba, dan sayur-sayuran/buah-buahan seperti cili, Damson, plum, tomato, epal, pir, bawang, bawang putih, ara, dan lain-lain. Mangkuk yang paling dekat di dalam gambar adalah cutni dahi, berasaskan yogurt (dahi).
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Cutni gaya Dakshin (selatan), yang hijau di tengah
Cutni
Cutni mangga
Pesarattu dan cutni halia

Satu cabang yang berakar dalam masakan India biasanya adalah buah masam seperti epal tajam, rujarb atau jeruk damson yang dibuat menjadi lebih cair dengan kandungan gula yang sama beratnya (biasanya demerara atau gula perang untuk menggantikan jageri dalam beberapa cutni manis India). Cuka ditambah kepada resipi untuk cutni gaya Inggeris yang secara tradisinya bertujuan untuk memberikan jangka hayat yang panjang supaya buah musim luruh dapat dipelihara untuk digunakan sepanjang tahun (seperti jem, jeli dan jeruk) atau dijual sebagai produk komersial. Acar India menggunakan minyak mustard sebagai agen penjerukan, tetapi cutni gaya Anglo-India menggunakan cuka malta atau cuka sider yang menghasilkan produk yang lebih cair dalam masakan barat dan sering dimakan dengan keju keras atau dengan daging sejuk dan ayam, biasanya didapati dalam pub makan tengah hari sejuk.[1][2]

Etimologi sunting

Perkataan "cutni" berasal dari perkataan Hindi चटनी chaṭnī, yang bermaksud menjilat. Di India, "cutni" merujuk kepada penyediaan segar dan penjerukan. Beberapa bahasa India menggunakan perkataan untuk persediaan segar sahaja. Kata yang berbeza achār (Hindi: अचार) digunakan untuk acar yang sering mengandungi minyak dan jarang manis.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Chutney of Empire". hardylane.blogspot.se. Dicapai pada 27 October 2017.
  2. ^ Bateman, Michael (18 August 1996). "Chutneys for relishing". The Independent. Dicapai pada 27 October 2017.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting