Darjah Yang Amat Mulia Kinabalu

darjah kebesaran negeri Sabah

Darjah Yang Amat Mulia Kinabalu ialah satu-satunya perintah yang diberikan oleh Gabenor Sabah, Malaysia.

Darjah Yang Amat Mulia Kinabalu
Darjah Yang Amat Mulia Kinabalu
Dianugerahkan oleh
Yang di-Pertua Negeri Sabah
JenisDarjah kebesaran negeri
Dizahirkan9 Oktober 1963 Sunting ini di Wikidata
NegaraMalaysia Sunting ini di Wikidata
Cogan kataSabah Maju Jaya
KelayakanSemua warga Sabah
Dianugerahkan untukPerkhidmatan yang cemerlang dan cemerlang untuk Sabah dan kadang-kadang pada kesenangan Gabenor
StatusPada masa ini digubal
Gred
  • Seri Panglima Darjah Kinabalu
  • Panglima Gemilang Darjah Kinabalu
  • Ahli Setia Darjah Kinabalu
  • Ahli Darjah Kinabalu
Singkatan darjahSPDK
PGDK
ASDK
ADK
Susunan keutamaan
Lebih tinggiTiada
Lebih rendahBintang Negeri

SPDK

PGDK

ASDK / ADK
Reben darjah kebesaran
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang sunting

Darjah Yang Amat Mulia Kinabalu ditubuhkan menurut Seksyen 3 (a) Enakmen Kepujian Negeri 1963.[1] Enakmen ini melibatkan semua aspek termasuk proses pencalonan, persidangan, memakai pingat, promosi dalam Perintah dan kuota.

Pelantikan untuk Perintah dibuat kepada orang-orang yang telah memberikan "perkhidmatan merit kepada Negeri". Pelantikan untuk Pesanan diserahkan kepada Gabenor oleh Ketua Menteri; setiap pelantikan ke Perintah adalah dengan waran di bawah tangan Gabenor.

Bukan warganegara boleh dilantik sebagai anggota kehormat Perintah. Contohnya ialah Shane Leslie Stone, bekas Ketua Menteri Northern Territory, Australia yang menjadi Komander Perintah pada tahun 1998.

Moto Darjah adalah Sabah Maju Jaya. Gabenor adalah Penaung Perintah, dan dianggap ahli Gred Pertama. Seorang canselor dipilih oleh Gabenor dari kalangan ahli Gred Pertama.

Darjah sunting

Perintah ini terdiri daripada empat kelas: Seri Panglima, Panglima Gemilang, Ahli Setia dan Ahli.[2]

Pangkat Pertama sunting

Seri Panglima Darjah Kinabalu (SPDK) ialah kelas tertinggi perintah itu. Pembawa pesanan ini membawa gelaran "Datuk Seri Panglima", manakala isteri pembawa lelaki itu memegang gelaran "Datin Seri Panglima". Suami wanita tidak membawa tajuk.

Kelas pesanan ini mempunyai bintang, lencana, ikat dan kolar. Kelas perintah ini terhad kepada 200 pembawa hidup sahaja, tidak termasuk Gabenor, bekas Gabenor dan penerima penghormatan.

Penasihat Gabenor menerima kelas ini secara automatik pada tarikh perasmiannya.

Pangkat Kedua sunting

Panglima Gemilang Darjah Kinabalu (PGDK) ialah kelas kedua perintah tersebut. Pembawa membawa gelaran Datuk dan Datin untuk isteri pembawa. Kelas pesanan ini terhad kepada 1,600 pembawa hidup sahaja, tidak termasuk penerima kehormat. Perintah ini mempunyai ikat pinggang, lencana dan bintang.

Pangkat Ketiga sunting

Ahli Setia Darjah Kinabalu (ASDK) adalah kelas ketiga perintah ini. Kelas pesanan ini tidak membawa tajuk kepada pembawa. Anugerah ini diberikan kepada mereka yang mempunyai kedudukan tinggi dalam masyarakat dan berkhidmat lebih kepada Sabah, tetapi mempunyai pengaruh dan perkhidmatan yang tidak sama rata dengan para Komandan.

Pangkat Keempat sunting

Ahli Darjah Kinabalu (ADK) adalah kelas terendah dalam urutan ini, juga tidak membawa gelaran seperti Ahli Setia. Kedudukan, perkhidmatan dan pengaruh pemberi anugerah ini adalah lebih rendah daripada yang lain tetapi lebih tinggi daripada penerima Pingat Negeri.

Rujukan sunting

  1. ^ "State Honours Enactment 1963" (PDF). Sabah State Attorney-General's Chamber. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-12-10. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ "Darjah-darjah, Bintang-bintang dan Pingat-pingat Kebesaran Negeri Sabah" (dalam bahasa Malay). Palace of State of Sabah. Dicapai pada 20 January 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting