David Robert Jones (8 Januari 1947—10 Januari 2016) atau lebih dikenali dengan nama pentasnya David Bowie merupakan seorang penyanyi dan pelakon kelahiran England, United Kingdom.

David Bowie
Latar belakang
Nama lahirDavid Robert Jones
Juga dikenali sebagai
Ziggy Stardust, The Thin White Duke
Kelahiran (1947-01-08) 8 Januari 1947 (umur 77)
Brixton, London, United Kingdom
Meninggal dunia10 Januari 2016(2016-01-10) (umur 69)
Manhattan, Bandar Raya New York, Amerika Syarikat
GenreArt rock, Glam rock, Protopunk, Pop rock, Electronic, Experimental
Instrumenvocals, gitar, piano, keyboard, saksofon, synthesizer, dram, celo, perkusi, harmonika, mandolin, marimba, biola, vibrafon, stilofon
Tahun aktif1964-2016
Laman sesawang
Official website

Awal hidup sunting

David Bowie lahir dengan nama David Robert Jones di Brixton, England, pada 8 Januari 1947. David menunjukkan minat dalam muzik sejak usia dinikecil dan mula bermain saksofon di usia 13. Beliau sangat dipengaruhi oleh abangnya Terry yang sembilan tahun lebih tua dan memperkenalkan David ke dunia muzik rock dan sastera beat. Terry lama kelamaan mengalami suatu gangguan mental teruk yang memaksa keluarganya menyerahkan ke suatu institusi pemulihan; keadaan ini sangat mendampak dalam-dalam jiwa David apabila Terry bunuh diri pada tahun 1985, sebuah tragedi yang menjadi titik fokus dari lagu Bowie nanti, "Jump They Say."

Kerjaya permuzikan sunting

1962–68: Band lokal sunting

Setelah lulus dari Sekolah Tinggi Teknik Bromley pada usia 16 tahun, David mula bekerja sebagai seniman komersial. Dia juga terus memainkan muzik sambil berhubung dengan sejumlah band serta memimpin kugiran sendiri yang bernama Davy Jones and the Lower Third. Beberapa singel dibuat dari waktu ini, tetapi tidak ada yang memberinya daya tarik komersial yang beliau mahukan. David mengubah nama terakhirnya menjadi Bowie agar tidak dikelirukan dengan Davy Jones dari The Monkees yang agak terkenal pada ketika itu; nama "Bowie" diilhamkan dari peneroka Amerika, Jim Bowie dan pisau yang dikembangkan beliau pada abad ke-19.

Akhirnya, Bowie pergi sendiri. Tapi setelah merekam album solo yang kurang berhasil, Bowie keluar dari dunia muzik untuk jangka waktu sementara. Di kemudian hari, beberapa tahun terbukti sangat eksperimental baginya. Selama beberapa minggu pada tahun 1967 beliau tinggal di sebuah biara Buddha di Scotland, dan pada tahun 1968 beliau memulainya dengan rombongan mimos miliknya yang bernama Feathers. Sekitar waktu ini beliau juga bertemu seorang gadis kelahiran Amerika Angela Barnett, mereka berkahwin pada 20 Mac 1970; hubungan mereka menghasilkan seorang anak, Zowie, pada tahun 1971, sebelum kedua-dua orang tua itu akhirnya bercerai pada tahun 1980.

1969–73: Psychedelic folk hingga glam rock sunting

Space Oddity sampai Hunky Dory sunting

Pada awal 1969, Bowie telah kembali untuk musik. Dia menandatangani kontrak dengan Mercury Records dengan menerbitkan single "Space Oddity." Bowie kemudian mengatakan lagu itu datang kepadanya setelah melihat film 2001: A Space Odyssey karya Stanley Kubrick. "Aku pergi dirajam keluar dari fikiran saya untuk melihat film ini dan itu benar-benar membuat saya keluar ketakutan, terutama pada bagian perjalanannya". Lagu ini cepat berbaur dengan masyarakat, memicu sebagian besar dengan menggunakan BBC dari single selama liputannya tentang Apollo 11 yang mendarat bulan. Lagu ini kemudian berjaya di AS ketika dirilis pada tahun 1972 dan naik ke nombor 15 pada tangga carta lagu.

Album Bowie berikutnya, The Man Who Sold the World, makin membuatnya menjadi bintang. Rekaman ini menawarkan sebuah suara rock lebih berat dari apa yang telah Bowie lakukan sebelumnya termasuk lagu "All the Madmen," yang mengisahkan penderitaan dialami mendiang abang Terry. Selain album ini, Bowie juga menerbitkan album Hunky Dory yang meraikan hidup Andy Warhol, The Velvet Underground dan Bob Dylan, serta lagu "Changes" pada album, yang menceritakan tentang Bowie sendiri.

Ziggy Stardust sunting

Profil selebriti Bowie yang begitu meningkat, begitu pula keinginannya untuk tetap membuat peminatnya dan kritikus menebak. Beliau turut melela kecenderungan seksualnya pada ketika ini (beliau pernah menyatakan diri berkencenderungan gay pada tahun 1972[1] namun kemudiannya berubah sebagai biseksual pada tahun 1976 melalui suatu wawancara dengan majalah Playboy[2]) sebelum beberapa lama kemudian memperkenalkan dunia pop Ziggy Stardust.[3] Bowie mengambarkan bintang rock yang terkutuk, dan backing grupnya, The Spider from Mars.

Album 1972-nya, The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, membuatnya menjadi superstar. Mengenakan kostum liar yang berbicara tentang beberapa jenis masa depan yang liar, Bowie menggambarkan Stardust sendiri, menandakan era baru dalam musik rock, yang tampaknya resmi mengumumkan akhir 1960an dan era Woodstock. Tapi secepat Bowie mengubah dirinya menjadi Stardust, beliau berubah lagi. Dia memanfaatkan kemasyhurannya dengan menghasilkan album Transformer bersama Lou Reed dan Raw Power oleh The Stooges. Pada tahun 1973 beliau membubarkan Spider, menyimpan Stardust dan mengumumkannya melalui suatu persembahan langsung yang difilemkan dalam Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.

Pada waktu yang sama, beliau menunjukkan kasih sayangnya untuk hari-hari awal pada penindak mod Inggris dan menerbitkan album Pin Ups, sebuah album dengan lagu penutup yang awalnya direkam oleh sejumlah band populer, seperti The Pretty Things dan Pink Floyd.

1974–76: penceburan genre soul dan funk, The Thin White Duke sunting

Pada pertengahan 1970-an Bowie telah mengubah imej diri sepenuhnya dengan kostum dan set yang persembahan yang dilihat terlalu norak. Dalam dua tahun yang singkat beliau menerbitkan album David Live(1974) dan album hit Young Americans (1975). Album ini menampilkan backing vokal oleh Luther Vandross serta termasuk lagu "Fame" yang ditulis bersama John Lennon, serta lagu "Young Americans" menjadi hit pertama Bowie di Amerika.

Pada tahun 1980 Bowie, sekarang tinggal di New York, dirilis Scary Monsters, album banyak dipuji yang menampilkan single "Ashes to Ashes," semacam versi terbaru dari sebelumnya, "Space Oddity." Tiga tahun kemudian Bowie, dengan kontrak baru dengan RCA, tercatat Let's Dance (1983), sebuah album yang berisi sebuah perkumpulan hits seperti judul lagu, "modern Love" dan "China Girl," dan menampilkan karya gitar Stevie Ray Vaughan.

Tentu saja, kepentingan Bowie tidak hanya berada dengan muzik. Cintanya filem membantu tanah dia peran judul dalam The Man Who Fell to Earth (1976), dan kemudian The Elephant Man (1980).

Selama dekad berikutnya, Bowie bangkit kembali dan balik antara akting dan musik, dengan yang terakhir terutama penderitaan. Di luar beberapa hits sederhana, karier musik Bowie merana. Album Tin Machine (1989) dan Tin Machine II (1991) terbukti menjadi jepit, sementara beliau banyak-hyped album Black Tie White Noise (1993), yang Bowie digambarkan sebagai hadiah pernikahan untuk isteri barunya, supermodel Iman, juga berjuang beresonansi dengan catatan pembeli.

Senja hidup sunting

Anehnya, Bowie penciptaan paling populer akhir-akhir ini telah Obligasi Bowie, sekuritas keuangan artis itu sendiri didukung dengan royalti dari pra-1990 karyanya. Bowie menerbitkan obligasi pada tahun 1997 dan memperoleh $ 55 juta dari penjualan. Hak untuk katalog punggungnya dikembalikan kepadanya ketika obligasi jatuh tempo pada 2007. Tahun Recent

Pada tahun 2004 Bowie ditimpa suatu ancaman utama terhadap kesihatan beliau ketika mengalami serangan jantung saat di atas panggung di Jerman.

Beliau meninggal dunia pada tanggal 10 Januari 2016 setelah berjuang melawan penyakit kanser yang dideritanya selama 18 bulan.[4][5][6][7][8][9][10]

Pengaruh sunting

Diskografi sunting

Filemografi sunting

Filem sunting

Tahun Tajuk Watak Catatan
1969 The Image The Boy Filem pendek
The Virgin Soldiers Soldier Tidak tercatat
1976 The Man Who Fell to Earth Thomas Jerome Newton Saturn Award for Best Actor
1978 Just a Gigolo Paul Ambrosius von Przygodski
1981 Christiane F. Diri sendiri Kameo
1983 The Hunger John Blaylock
Merry Christmas, Mr. Lawrence Maj. Jack 'Strafer' Celliers
Yellowbeard The Shark Tidak tercatat
1984 Jazzin' for Blue Jean Screamin' Lord Byron / Vic Filem pendek
1985 Into the Night Colin Morris
1986 Absolute Beginners Vendice Partners
Labyrinth Jareth the Goblin King
1988 The Last Temptation of Christ Pontius Pilate
1991 The Linguini Incident Monte
1992 Twin Peaks: Fire Walk with Me Phillip Jeffries
1996 Basquiat Andy Warhol
1998 Gunslinger's Revenge Jack Sikora
1999 Everybody Loves Sunshine Bernie
Omikron: The Nomad Soul Boz / The Dreamers Sebagai pelakon suara
2000 Empty Man Filem pendek[11]
Mr. Rice's Secret William Rice
2001 Zoolander Diri sendiri Kameo
2006 The Prestige Nikola Tesla
2007 Arthur and the Invisibles Emperor Maltazard Sebagai pelakon suara
2008 August Cyrus Ogilvie
2009 Bandslam Diri sendiri Kameo

Televisyen sunting

Tahun Tajuk Watak Medium
1968 Theatre 625 Unidentified Siri televisyen, episod "The Pistol Shot"[12][13]
1970 Pierrot in Turquoise or The Looking Glass Murders Cloud Telefilem[14]
1982 The Snowman Older James Telefilem
Baal Baal Telefilem
1991 Dream On Sir Roland Moorecock Episod "The Second Greatest Story Ever Told"
1993 Full Stretch Diri sendiri Episod "Ivory Tower"
1999–2000 The Hunger The Host / Julian Priest 20 episod
2002 The Rutles 2: Can't Buy Me Lunch Diri sendiri Telefilem
2006 Extras Diri sendiri Episod "David Bowie"
2007 SpongeBob SquarePants Lord Royal Highness (L.R.H) Sebagai pelakon suara

Episod "SpongeBob's Atlantis SquarePantis"

2017 Twin Peaks: The Return Phillip Jeffries Archived footage

Released posthumously

Permainan video sunting

Tahun Tajuk Watak dimainkan
1999 Omikron: The Nomad Soul Boz / The Dreamers

Anugerah dan kehormatan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Watts, Michael (22 January 2006). "On the cusp of fame, Bowie tells Melody Maker he's gay – and changes pop for ever". The Observer. Dicapai pada 11 August 2012.
  2. ^ "Interview: David Bowie". Playboy. September 1976. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Ogos 2010. Dicapai pada 14 September 2010.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Bowie: An Illustrated Record p.7 tidak disediakan
  4. ^ "David Bowie Has Died From Cancer: Son". News Sky. 11 January 2016. Dicapai pada 11 January 2016.
  5. ^ "Music legend David Bowie dies". BBC News. Dicapai pada 11 January 2016.
  6. ^ "David Bowie dies aged 69 after 18-month battle with cancer". The Verge. Vox Media. Dicapai pada 11 January 2016.
  7. ^ Barnes, Mike (11 January 2016). "Legendary Artist David Bowie Dies at 69". The Hollywood Reporter. Prometheus Global Media. Dicapai pada 11 January 2016.
  8. ^ "David Bowie, the Legendary Musician, Has Died at 69". The New York Times. 2016-01-11. ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2016-01-11.
  9. ^ Music, Guardian. "David Bowie dies at the age of 69". the Guardian. Dicapai pada 2016-01-11.
  10. ^ "David Bowie dies after 18-month battle with cancer". Reuters. 2016-01-11. Dicapai pada 2016-01-11.
  11. ^ Ford, Chris (15 January 2016). "David Bowie, Actor: A Complete Look at His Film and TV Career". ultimateclassicrock.com. Ultimate Classic Rock. Dicapai pada 15 January 2016.
  12. ^ "Lost UK TV Shows Search Engine: Missing or Incomplete Episodes for Programme Theatre 625". Lostshows.com. Kaleidoscope Research Guides. 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 15 January 2016.
  13. ^ Buckley, David (1999). Strange Fascination: David Bowie: The Definitive Story. London: Virgin Books. m/s. 49. ISBN 978-0-7535-1002-5.
  14. ^ Pegg, Nicholas (2004). The Complete David Bowie (ed. 2011). London: Titan Books. m/s. PT1950 (Ebook). ISBN 978-0857682901.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting