Death adalah kumpulan death metal berasal dari Amerika Syarikat yang diasaskan pada tahun 1983. Pengasas kumpulan itu, Chuck Schuldiner, dianggap "sebuah pasukan perintis dalam death metal dan grindcore". Kumpulan ini tidak lagi wujud selepas Schuldiner meninggal dunia akibat kanser otak pada tahun 2001, walaupun kekal sebagai jenama metal berkekalan.

Death
Berasal dariOrlando, Florida, Amerika Syarikat
GenreDeath metal, teknikal death metal, progresif metal
Tahun aktif1983-2001
Syarikat rakaman
Combat Records, Relativity Records, Roadrunner Records, Nuclear Blast, Relapse Records
Laman sesawang
www.emptywords.org
Bekas ahliAnggota-anggota terakhir:
Chuck Schuldiner
Shannon Hamm
Scott Clendenin
Richard Christy
(Lihat: senarai penuh)

Death ini dianggap salah satu band yang paling berpengaruh dalam dunia metal ini. Album debut Death, Scream Bloody Gore, telah diterangkan sebagai "dokumen 1 archetypal death metal." dan "rakaman death metal pertama yang sebenar". Satu muzik biografinya telah dirujuk kepada Schuldiner sebagai "Bapa Death Metal" yang manakala seorang lagi telah mendakwa bahawa Schuldiner "sedia diakui sebagai pengasas sebenar death metal adegan AS".

Ia bermula sebagai Mantas, band ini ditubuhkan di Orlando. Formasi pertama adalah Schuldiner, Kam Lee (Barney Lee), dan Rick Rozz (Frederick DeLillo). Mereka merakam demo Death by Metal. Pada 1984, Schuldiner membubarkan Mantas dan mendirikan Death dengan anggota tetap Rick Rozz dan Kam Lee. Demo seterusnya dilancarkan, berjudul Reign of Terror.

Biografi sunting

Sejarah awal (1983-1987) sunting

Ditubuhkan pada tahun 1983 oleh Chuck Schuldiner di bawah nama asal Mantas di Orlando, Death adalah antara perintis, lebih meluas dikenali awal bunyi death metal bersama-sama dengan kugiran Possessed berasal dari California. Dalam lewat 80-an, band ini adalah sebahagian daripada dan penting dalam menentukan scene death metal yang mendapat pengiktirafan antarabangsa dengan pengeluaran album oleh beberapa perbuatan kawasan.

Bersama-sama dengan Kam Lee (Barney Kamalani Lee), dan Rick Rozz (Frederick DeLillo), Schuldiner mula menggubah lagu-lagu yang telah dikeluarkan pada beberapa pita raptai pada tahun 1984. Pita-pita ini, bersama-sama dengan Death by Metal,diedarkan melalui dunia pita-peniaga, cepat menubuhkan nama band. Pada tahun 1984, Schuldiner dibubarkan Mantas dan cepat memulakan jalur baru di bawah nama Death. Tim Aymar, dalam sebuah artikel yang ditulis pada bulan Disember 2010, menyatakan bahawa Chuck Schuldiner menamakan kugiran Death untuk menjadikan pengalaman beliau kematian beliau saudara Frank tahun lebih awal kepada "sesuatu yang positif". Ahli-ahlinya termasuk Rick Rozz dan Kam Lee. Demo yang lain telah dikeluarkan dan dipanggil Reign of Terror.

Pada tahun 1985, selepas pita Infernal Death dicatatkan dan dikeluarkan, Schuldiner melepaskan Lee dan Rozz memihak kepada pemain bass dan gitar dari kumpulan Repulsion iaitu Scott Carlson dan Olivio Matt. Walau bagaimanapun, pemain drum tidak boleh didapati; akibatnya kugiran ini dibubarkan sekali lagi. Schuldiner berpindah ke San Francisco Bay Area merekrut pemain dram dri Eric Brecht, tetapi dia tidak gembira dengan penjelmaan Death dan berpindah kembali ke Florida tanpa dengan kumpulan itu. Di sana, pada tahun 1986, Schuldiner mendapat jemputan dari kumpulan awal Thrash Metal Kanada Slaughter untuk bermain dalam album mereka, yang beliau menerima, berpindah ke Kanada. Ini hanya bertahan dua minggu, walau bagaimanapun, seperti yang beliau mendapati keadaan itu tidak disukainya. Beliau kembali ke Florida, kemudian berpindah cepat ke San Francisco Bay Area sekali lagi, di mana beliau menyertai dengan pemain dram yang berumur 17 tahun iaitu Chris Reifert. Mereka mencatatkan demo Mutilation, yang membawa kepada perjanjian dengan Combat Records, yang dimiliki oleh Pengagihan Penting (kemudian menjadi Relativity), yang membolehkan mereka untuk merakamkan LP pertama.

Scream Bloody Gore telah dilancarkan pada tahun 1987, secara meluas dianggap sebagai template genre untuk death metal. Schuldiner secara ringkas mempunyai seorang pemain gitar kedua, John Hand, tetapi tangan tidak muncul di album (walaupun gambar beliau lakukan). Pada masa ini Schuldiner telah berpindah kembali ke Florida, berpecah dengan Reifert yang telah dipilih untuk kekal di California, di mana beliau pergi untuk membentuk kumpulan Autopsy. Schuldiner bekerjasama dengan bekas anggota Rick Rozz dan dua orang ahli band Massacre, Terry Butler dan Bill Andrews.

Era pertengahan (1988-1992) sunting

Pada tahun 1988, bahawa ahli-ahli Death dalam album Leprosy direkodkan. Selepas banyak tour menyokong album, termasuk pelancongan yang cepat dan buruk dirancang Eropah, Rick Rozz telah dipecat pada tahun 1989. Selepas melawat Mexico gitar, Paul Masvidal (kemudian muncul semula di kem Death), penggantian ditemui James Murphy, dengan siapa album ketiga Spiritual Healing direkodkan di Tampa pada musim panas tahun 1989. Murphy telah dipecat agak cepat. Oleh Schuldiner masa ini meninggalkan "keganasan" tema lirik untuk kritikan sosial yang lebih sebagai Death gaya muzik yang berkembang dari gaya yang lebih kejam death metal kepada yang lebih kompleks, teknikal death metal. Melodi tambahan telah ditambah kepada bunyi serta jalur pengaturan masa yang lebih pelbagai dan struktur lagu.

Pada tahun 1990, pada malam sebelum lawatan ke Eropah, Schuldiner membuat keputusan terhadap perjalanan, yang menuntut pada saat-saat akhir bahawa dia merasakan pelancongan itu tidak dapat dianjurkan (dan memetik pelancongan Eropah sebelumnya tidak tersusun kumpulan pada tahun 1988). Andrews dan Butler terus dengan melawat Eropah sebagai 'Death' di kira dan, merekrut roadies Walter Trachsler (gitar) dan Louie Carrisalez (vokal) untuk menggantikan Schuldiner, banyak kejutan dan rasa meluat Schuldiner. Schuldiner mengambil tindakan undang-undang dan Butler dan Andrews telah dipecat dari band ini.

Schuldiner meninggalkan idea band set-up sama sekali dan mula bekerja dengan pemuzik sesi sahaja. Schuldiner mengupah Steve DiGiorgio dan merekrut Sean Reinert dan Paul Masvidal dari band Florida bawah tanah Cynic. Pada tahun 1991, Death mengeluarkan album Human, yang dianggap sebuah album yang lebih teknikal dan progresif daripada kerja-kerja mereka sebelum ini. Human adalah album terlaris Death itu lagi, menerima banyak penghormatan dan beberapa permainan MTV untuk video pertama kumpulan itu, diarahkan oleh David Bellino, lagu "Lack of Comprehension". Disebabkan kewajipan dengan kugiran Sadus utama beliau, DiGiorgio telah terpaksa berlepas selepas rakaman Human dan pemain bes baru Skott Carino melakukan lawatan dunia luas Death itu, dari Oktober 1991 sehingga Mac 1992, di samping yang terdapat dalam video muzik "Lack of Comprehension".

Schuldiner pecat pengurus Eric Greif selepas album Spiritual Healing tetapi diselesaikan dan disewa semula kepadanya sebelum rakaman Human. Walaupun terdapat sekurang-kurangnya dua tindakan undang-undang antara Greif dan Schuldiner, Schuldiner bersifat lunak dalam temu bual dengan Thrash 'n Burn tentang apa yang penulis yang disebut sebagai "mengerikan kerjasama" dengan Greif: "Kami hanya datang kepada kesimpulan bahawa ia adalah bodoh hanya berjuang sepanjang masa, mengambil antara satu sama lain kepada mahkamah dan semua yang tahi bodoh" "nasib mempunyai cara yang menarik bekerja perkara-perkara ini di luar ... Ya, kita mempunyai yang jatuh, tapi kami berusaha bersama-sama lagi dan ia mengambil banyak kebimbangan daripada fikiran saya mengetahui Eric adalah seorang lelaki untuk kita ", Schuldiner kepada Sentinel Milwaukee Jurnal.

Tahun-tahun akhir (1993-2001) sunting

Pada tahun 1993, Reinert dan Masvidal meninggalkan kumpulan untuk teruskan dengan kugiran Cynic, Schuldiner dapat memujuk mereka sebaliknya. Schuldiner menggantikan mereka dengan Gene Hoglan pemain drum kugiran thrash metal baru-baru ini dibubarkan Dark Angel, dan bekerja dengan gitar, Andy LaRocque dari kugiran King Diamond untuk album Individual Thought Patterns. LaRocque bertanggungjawab untuk bandnya, Schuldiner mengupah seorang itu tidak diketahui Ralph Santolla sebagai touring gitar. Death adalah dikatakan di puncak kejayaan budaya mereka komersial dan popular, dan video untuk lagu "The Philosopher" ini walaupun dibuat ia pada episod 1 dari rancangan Beavis & Butt-head pada tahun 1994 (Beavis juga olok-olokan vokal Schuldiner, di 1 olok-olok 'drive-thru 'perintah' taco untuk pergi! 'dalam gaya death metal). Juga pada tahun 1994, Death terbengkalai lapan tahun hubungan dengan label rakaman Relativity dan ditandatangani dengan Roadrunner Records, pengedar mereka di Eropah. Bagi tahun 1995, album Symbolic, Santolla dan DiGiorgio telah ditukar untuk pemuzik bawah tanah Florida Kelly Conlon dan Koelble Bobby. Untuk tour Symbolic Brian Benson telah dibawa masuk pada bes (Conlon telah meninggalkan band ini sebelum ke lawatan disebabkan bercanggah dengan Schuldiner).

Selepas album Symbolic, Schuldiner dan Roadrunner saling bersetuju untuk tidak meneruskan pilihan album dan dia mula menulis lagu untuk kugiran progresif metal Control Denied. Schuldiner memeterai perjanjian pelesenan dengan label rakaman Nuclear Blast untuk kedua-dua kugiran Death dan Control Denied, dan seterusnya mula menulis bahan untuk album ketujuh Death, The Sound of Perseverance. Jadual baru untuk Death termasuk pemuzik Florida Richard Christy, Shannon Hamm dan Clendenin Scott, dan The Sound of Perseverance telah siap di Studio Rakaman Morrisound di Tampa dan dikeluarkan oleh Nuclear Blast pada tahun 1998.

Selepas album dan dua lawatan sokongan, Schuldiner meletakkan Death diperuntukkan untuk mengejar kugiran Control Denied dengan Christy dan Hamm. Clendenin telah digugurkan dalam memihak Steve DiGiorgio, yang sekali lagi, dan penyanyi power metal bawah tanah yang bernama Tim Aymar. Walaupun barisan dan gaya penulisan adalah sebahagian besarnya sama, Schuldiner mencipta kugiran Control Denied sebahagian besarnya kerana dia tidak senang dengan vokal lebih keras untuk Death. Walau bagaimanapun, bukannya mengkhianati apa kugiran Death bermakna dan berbunyi seperti kepada para penyokong, beliau memilih untuk mewujudkan sebuah band yang baru: "Bagi saya, ia hanya satu perkara yang sentiasa berubah, melakukannya dengan cara yang betul saya tidak meletakkan satu. rekod kematian dengan barangan ini di atasnya. saya membuat pilihan yang tepat dan menukar nama band ini. saya cuba untuk melakukan semua dengan cara yang betul. " Sebagai Schuldiner selesai Control Denied, album sulung, beliau didiagnosis dengan kanser otak, memaksakan kugiran itu untuk membatalkan rancangan ke lawatan US dan Kanada. Kerana dia bekerja pada pelepasan kedua, keadaan Schuldiner bertambah baik, tetapi tumor meninggalkan beliau dalam keadaan lemah, terdedah. Dia menguncup pneumonia dan diletakkan di hospital. Pada 13 Disember 2001, Schuldiner telah dilepaskan dan pulang ke rumahnya di mana, satu jam kemudian, beliau meninggal dunia.

Selepas kematian Chuck Schuldiner (2001 dan seterusnya) sunting

Album kedua Control Denied mempunyai lagi masa untuk akan siap dan telah terperangkap dalam masalah undang-undang yang melibatkan label Belanda, pemuzik dan kakak kepada Schuldiner, Beth, yang terdahulu daripada mereka telah secara terbuka menyatakan hasrat mereka untuk melengkapkan album, dan bekas pengurus Eric Greif mewakili Ladang. Pada tahun 2004, Hammerheart Records mengeluarkan bootleg dua bahagian terdiri lama, demo pra-Scream Bloody Gore, bersama-sama dengan demo sebahagian daripada album belum siap dan rakaman live Death dari tahun 1990. Ini telah dikeluarkan di bawah nama Chuck Schuldiner, bukan Death ataupun Control Denied, tetapi negeri yang ketara yang belum selesai dan kekurangan vokal diketuai pelepasan tidak berjaya, dibantu oleh rayuan ibu Jane Schuldiner untuk peminat menjauhkan diri daripadanya. Pada Oktober 2009, Greif litigated terhadap Hammerheart, mewakili Harta Schuldiner, dan semua perkara-perkara yang telah diselesaikan pada bulan Disember, secara teori membenarkan bagi album Control Denied disiapkan oleh pemuzik lain.

Ahli-ahli Death yang telah tinggal, masih aktif sebagai pemuzik. Gene Hoglan dari Dark Angel dan Andy LaRocque dari King Diamond telah mencipta nama untuk diri mereka sendiri, dengan LaRocque terus bekerja dengan King Diamond manakala Hoglan telah dilakukan beberapa ketika dengan pelbagai band termasuklah Strapping Young Lad, Testament dan Fear Factory. Paul Masvidal mendapati kejayaan dengan Cynic bersama rakan-rakan ahli Death, Sean Reinert, yang terus melepaskan album dan pelancongan di masa kini. Richard Christy pergi ke gig dengan kugiran Iced Earth dan Acheron sebelum menyertai The Howard Stern Show, walaupun dia baru-baru ini telah muncul kembali ke metal scene dengan Charred Walls of the Damned. Ralph Santolla juga telah dimainkan dengan Iced Earth, serta Sebastian Bach, kedua-duanya adalah band yang Steve DiGiorgio bermain serta. Manakala Santolla kini dalam kugiran Obituary, beliau sebelum ini dalam kugiran Deicide. DiGiorgio juga bermain untuk Testament dan masih aktif dengan kugiran asal Sadus. Bobby Koelble telah mengasaskan Orlando rock-funk-Latin gabungan kumpulan JunkieRush pada tahun 2000. James Murphy juga di dalam kugiran Testament, dibentuk projek-projek seperti Disincarnate, serta mempunyai beberapa ketika dengan kugiran death metal Obituary dan Cancer. Murphy juga menghidap kanser, di mana beliau menerima rawatan, dan, bersama-sama dengan Deron Miller daripada band CKY, cuba untuk menganjurkan satu album penghormatan Death. Kam Lee membentuk band Denied Fiend bersama Terry Butler, yang telah juga menemui kejayaan dalam kugiran Six Feet Under. Scott Clendenin menetap di Florida Tengah dan bekerja dalam pengeluaran.

Pada 10 Mei 2010, telah diumumkan bahawa Perseverance Holdings Ltd dan keluarga Schuldiner telah bekerjasama dengan Relapse Records untuk re-master dan isu semula album-album Death dan Control Denied. Pada 13 Disember tahun yang sama, ia telah mengumumkan bahawa The Sound of Perseverance akan menjadi album Death pertama untuk menerima rawatan ini, dan telah dilancarkan pada Februari 2011 dalam format 2-CD dan 3-CD. Album Human mempunyai remixed, dengan peguam harta intelek Schuldiner Eric Greif menyatakan bahawa Sony telah kehilangan pita campuran asal, dan telah diterbitkan semula dalam 2-CD dan 3-CD format serta siaran digital. Lama selepas itu, album Individual Thought Patterns telah diterbitkan semula. Pada bulan Februari 2012, Relapse Records mengeluarkan 2 album CD live yang bertajuk Vivus! yang termasuk yang dikeluarkan sebelumnya 1998 konsert Live di LA dan Live di Eindhoven, termasuk nota pelapik oleh Christy pemain dram dan pengurus/peguam Greif.

Pada 16 Mac 2012, ia telah diumumkan oleh Majalah Sick Drummer dan perbadanan Schuldiner, Perseverance Holdings Ltd, bahawa pemuzik yang sebelum ini bermain kugiran Death akan mengambil bahagian dalam lawatan manfaat yang bertajuk "Death to All" untuk Sweet Relief Musicians Fund. Bekas ahli-ahli Death yang dijadualkan untuk menyertai pemain dram Gene Hoglan dan Sean Reinert, pemain bes Steve DiGiorgio dan Scott Clendenin, pemain gitar Paul Masvidal, Shannon Hamm dan Koelble Bobby. Tidak lama kemudian diumumkan bahawa penyanyi kugiran Obscura Steffen Kummerer dan orang depan Abysmal Dawn/Bereft Charles Elliott mengambil alih tugas vokal dan gitar untuk lawatan ini.

Logo band sunting

 
Logo Death asal telah dicipta oleh Chuck Schuldiner.

Schuldiner merekakan logo Death dan jelmaan pelbagai semasa panjang kerjayanya. Pada tahun 1991, sebelum pelancaran album Human, beliau bersihkan logo mengambil butir-butir yang lebih rumit dan huruf "T" di dalam logo ini telah bertukar dari Palang terbalik kepada huruf "T" yang lebih kerap, satu sebab untuk membatalkan apa-apa implikasi agama. Logo diubah lagi, antara Symbolic dan Sound of Perseverance, dengan wajah yang lebih diperkemas dan penyingkiran malaikat maut penutup kepala di atas huruf "H", antara perubahan yang lain (yang ditunjukkan kanan)

Anggota sunting

Anggota-anggota terakhir sunting

Pemuzik-pemuzik sebelumnya sunting

Pemain gitar sunting

  • Rick Rozz - (1983–1985, 1987–1989)
  • Matt Olivo - (1985)
  • John Hand - (1986-1987; menyertai semasa menguasai Scream Bloody Gore, yang beliau telah dikreditkan, tetapi ditinggalkan sebelum merekodkan atau bermain mana-mana live.)
  • Paul Masvidal - (1989, 1991–1992)
  • Albert Gonzalez - (1990)
  • James Murphy - (1989)
  • Andy LaRocque - (1993)
  • Ralph Santolla - (1993; tidak pernah dirakam dengan kugiran ini, tetapi muncul dalam muzik video "The Philosopher")
  • Craig Locicero - (1993)
  • Bobby Koelble - (1995)

Pemain Bes sunting

Permain dram sunting

Diskografi sunting

Album studio sunting

Album live sunting

Album kompilasi sunting

Demo sunting

Lihat juga sunting

  • Conrol Denied - Kugiran Chuck Schuldiner dilakukan dengan selepas pembubaran Death.
  • Voodoocult - Sebuah kugiran di mana Chuck bermain gitar
  • Death (buku) - Sebuah buku tentang Death yang disiarkan pada tahun 2000.

Pautan luar sunting